کد خبر: ۷۰۵۸۴
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت توله خرس سیاه آسیایی و ۲ توله سیاهگوش، از انتقال و نگهداری آنها در مرکز بازپروری حیات وحش استان اصفهان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «سعید یوسف پور» با اشاره به آخرین وضعیت یک قلاده توله خرس سیاه آسیایی که اواسط خردادماه امسال در یک خودروی حامل مواد مخدر کشف شد و در اختیار محیط زیست استان قرار گرفت، اظهار داشت: این توله خرس از یک خودروی حامل مواد مخدر که از مبدا کرمان به سمت اصفهان در حرکت بود، در ایست بازرسی شهرستان نائین، پس از توقیف خودرو، پیدا و به محیط‌زیست شهرستان تحویل شده بود.

وی افزود: با توجه به اینکه توله خرس شرایط جسمی مناسبی نداشت، آسیب دیده بود و زخم‌هایی روی سر و کم آبی شدید داشت از محیط زیست نائین به مرکز استان برای اقدامات درمانی منتقل شد و اکنون بیش از چهل روز است که این توله خرس در اصفهان تحت مراقبت است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: این توله خرس هم اکنون در مرکز بازپروری حیات وحش استان اصفهان نگهداری می‌شود، وضعیت سلامتی بسیار خوب و وزن گیری مناسبی دارد.

تصمیم‌گیری برای سرنوشت توله خرس سیاه آسیایی در اختیار اصفهان نیست

یوسف پور در خصوص سرنوشت این توله خرس سیاه خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که زیستگاه توله خرس سیاه آسیایی در استان اصفهان نیست بلکه زیستگاه این گونه در جنوب شرق کشور از جمله جنوب استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان و شرق استان هرمزگان است و به لحاظ حساسیت و درجه حفاظت در ایران مانند یوزپلنگ دارای اهمیت است.‌

وی افزود: از این رو تصمیم گیری برای سرنوشت این توله خرس در اختیار استان اصفهان نیست و سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصمیم می‌گیرد؛ در حال حاضر تصمیمی برای توله خرس گرفته نشده و ابلاغ نیز نشده و خرس همچنان در اختیار ما است و به صورت شبانه روزی تحت مراقبت است و غذا دهی می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان درباره ۲ قلاده توله سیاهگوش اوراسیایی نیز که ابتدای تیرماه در شهرستان فریدن از یک متخلف گرفته شدند، اظهار داشت: زیستگاه این گونه در استان اصفهان شامل فریدن، داران، بوئین- میاندشت و فریدونشهر است؛ خانواده‌ای در شهر داران این دو قلاده سیاهگوش را از فردی که قصد داشت این‌ها را تحت عنوان توله گرگ بفروشد، با پرداخت مبلغی خریدند و سپس به ما اطلاع دادند.

بهبود وضعیت جسمی دو قلاده سیاهگوش اوراسیایی

یوسف پور با اشاره به اینکه این دو توله سیاهگوش نیز اکنون در مرکز بازپروری حیات وحش نگهداری می‌شوند، خاطرنشان کرد: این دو توله که یکی نر و دیگری ماده است در شرایطی به محیط‌زیست تحویل شدند که شرایط جسمی بسیار بدی داشتند و بیمار بودند؛ توله نر کاهش وزن شدید، اسهال خونی و عفونت چشمی داشت که تحت درمان قرار گرفت و اکنون هر دو توله وضعیت خوبی دارند و بازیگوش هستند.

وی با بیان اینکه رهاسازی این دو قلاده سیاهگوش در طبیعت در دستور کار ما است، افزود: از این رو اکنون تحت تدابیر خاصی از این دو توله نگهداری می‌شود و افراد امکان دسترسی و مشاهده آنها را ندارند و در نظر داریم بهار سال آینده این‌ها را در طبیعت و در زیستگاه اصلی رهاسازی کنیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به دستگیری متخلف قاچاق توله خرس به دلیل قاچاق مواد مخدر و حیات وحش، گفت: تلاش برای شناسایی متخلف فروش دو توله سیاهگوش همچنان ادامه دارد.

یوسف پور درخصوص تأمین شیرخشک مخصوص برای توله خرس و سیاهگوش‌ها، اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع، ما برای توله خرس و دو توله سیاهگوش زمانیکه شیرخوار بودند، با معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مکاتبه کردیم و با همکاری و همراهی فعالان محیط زیست، ۲ داروخانه و معاونت غذا و دارو، شیر خشک مورد نیاز تأمین و مشکل برطرف شد.‌

وجود مرکز بازپروری حیات وحش در استان اصفهان یک ضرورت است

وی همچنین بر ضرورت تکمیل مرکز بازپروری حیات وحش استان اصفهان تاکید کرد و گفت: این مرکز در مجاورت پارک ملی کلاه قاضی در کنار پاسگاه محیط بانی لاشتر در حال ساخت است، بخش‌هایی از آن ساخته شده ولی تکمیل نشده مانند بخش نگهداری نشخوار کنندگان و گوشت خواران و بخش پرندگان در حال ساخت است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان وجود این مرکز را یک ضرورت برای نگهداری، درمان و بازپروری حیات وحش آسیب دیده و ارزشمند استان و منطقه مرکزی کشور دانست و خاطرنشان کرد: در استان اصفهان ظرفیت‌های خوب کارشناسی و مراکز دامپزشکی معتبر در بخش خصوصی و حوزه حیات وحش دارد و مرکز بازپروری حیات وحش استان اصفهان می‌تواند به عنوان یک مرکز منطقه‌ای فعالیت کند که تکمیل آن به توجه ملی و استانی و تأمین اعتبار نیاز دارد.

تلفات گسترده گونه‌های حیات وحش استان بر اثر تصادفات جاده‌ای

یوسف پور ادامه داد: در زیستگاه قمیشلو یا موته نیز زمینه معرفی دوباره گور ایرانی می‌تواند به پویایی بیشتر زیستگاه کمک کند در حالی که متأسفانه در محدوده پناهگاه حیات وحش موته محور برکان به گلپایگان، سالانه تعداد زیادی از حیات وحش منطقه بی نظیر موته بر اثر تصادفات جاده‌ای تلف می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان، تصادفات جاده‌ای حیات وحش را یکی از چالش‌های مهم این منطقه دانست و گفت: اگر مجموعه راه و شهرسازی استان و فرمانداری‌های شاهین شهر و گلپایگان همکاری کنند که بتوان در این مسیر چهل کیلومتری در دو محدوده پنج کیلومتری و هشت کیلومتری، محدودیت سرعت ایجاد و تابلوهای هشدار عبور حیات وحش نصب شود طبیعتاً حجم تلفات کاهش می‌یابد.

یوسف پور خاطرنشان کرد: متأسفانه طی سنوات گذشته بیش از صد مورد تلفات حیات وحش تنها در یک سال ثبت شده و امسال نیز طی ماه‌های اخیر تعداد زیادی آهو، کفتار و خرگوش و گونه‌های مختلف در این محور تلف شدند و در یک حادثه که به تازگی اتفاق افتاد آهوی آبستن بر اثر تصادف با کامیون تلف شد و دو بره ماده این آهو آبستن نیز از بین رفتند به بیان دیگر سه فرد مولدی که می توانسته به پویایی جمعیت منطقه کمک کند از دست رفته است.

وی بر ضرورت حفظ تنوع زیستی استان تاکید کرد و افزود: با یک تدبیر مدیریتی و محدودیت سرعت در این جاده می‌توان از میلیاردها تومان سرمایه‌ای که طی سال‌ها از سال ۱۳۴۶ تاکنون از آن حفاظت شده، نگهداری کرد.‌

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان ابراز داشت: این جاده چهار باند است و حفاظت حیات وحش در این شرایط دشوار است و احتمال حادثه هر ساعت وجود دارد، اصرار نداریم که اکنون مانند کشورهای اروپایی پل رو گذر احداث شود اما در کوتاه مدت، تنها اقدام عملی ایجاد محدودیت سرعت است که از تلفات حیات وحش جلوگیری شود.‌


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Turkiye
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
0
1
ایا کسانی که این توله ها را از مادرشان جدا میکنند کمی وجدان هم دارند،ایا عذاب وجدان نمیکشند،با دیدن و خواندن این مطالب فقط میتوان افسوس خورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
3
0
چقدر زشته توله خرس
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
0
0
متشکر
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
0
0
چقدر دلم سوخت برای این حیوون خیلی مظلوم و بامزه اس ولی بهش اهمیت نمیدن چسبیدن به پیروزشون
نظر شما
ادامه