کد خبر: ۷۰۳۵

حکیم مهر - قائم مقام گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که 99 درصد بیماری‌های انگلی با تشخیص‌ آزمایشگاهی به موقع قابل درمان است، گفت: با رعایت بهداشت فردی، عدم استفاده از غذاها و سبزیجات آماده و توجه به نکات آموزش بهداشتی وزارت بهداشت می‌توان بسیاری از بیماری‌های انگلی را ریشه کن کرد.

دکتر مهدی محب علی استاد گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیماری‌های انگلی را به دو دسته شایع و غیرشایع تقسیم کرد و افزود: به دلیل افزایش رفاه و تسهیلات رفاهی زندگی مردم از شدت شیوع برخی بیماریهای انگلی نظیر کرم قلاب دار و پیوک در کشور کاسته شده است اما برخی دیگر از این بیماریهای انگلی مثل لیشمانیوز جلدی و احشایی به دلیل ساخته شدن سدها و توسعه شهرها در برخی نقاط کشور افزایش یافته است.

وی در ادامه از گروه سوم بیماریهای انگلی در کشور یاد کرد و گفت: برخی از بیماریهای انگلی در ایران و دنیا در گذشته بطور کامل کنترل شده بودند و مجددا رشد کردند که از این بیماریها به عنوان بیماریهای انگلی بازپدید یاد می‌شود و برخی دیگر به دلیل عدم امکانات و ضعف تشخیصی تا به حال ناشناخته بودند و سپس شناسایی شدند که از این دسته به عنوان بیماریهای انگلی نوپدید نام برده می‌شود و اساتید و دانشجویان رشته‌های انگل شناسی و قارچ شناسی باید مطالعات خود را در این مورد افزایش دهند.

دکتر محب علی با تاکید بر اینکه گروه سوم از بیماری‌های انگلی در همه مناطق ایران مشاهده شده است، تصریح کرد: بیماری‌های انگلی بازپدید مثل فاسیولوز انسانی که عفونت‌های کبدی و میکروسپوریدیوز که عفونت‌های روده‌ای ایجاد می‌کنند در چند سال اخیر در گیلان، بندرانزلی و کرمانشاه بیشتر دیده شده است.

این دامپزشک برجسته و متخصص انگل شناسی پزشکی همچنین با اشاره به اینکه زمینه بروز و برگشت بیماری‌های بازپدید انگلی با افزایش سن و استفاده از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن مانند داروهای ایدز در افراد بیشتر می‌شود، اظهار کرد: به عنوان مثال بیماری مالاریا که در برخی از نقاط کشورمثل شمال غرب کنترل شده بود بازپدید شد که با کمک دانشگاههای علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت دوباره تحت کنترل قرار گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر بیماریهای انگلی به موقع تشخیص و درمان شود میزان مرگ و میر آن به 2 تا 8 درصد در کشور می‌رسد، خاطرنشان کرد: تمامی بیماری‌های انگلی با تشخیص آزمایشگاهی به موقع قابل درمان است اما به دلیل اینکه سیستم گزارش دهی صحیح در کشور وجود ندارد نمی‌توان آمار دقیق و قطعی از میزان مرگ ومیر آن اعلام کرد.

استاد گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با تاکید بر اینکه 99 درصد بیماریهای انگلی درمان دارویی دارند، خاطرنشان کرد: تمام بیماریهای انگلی بجز بیماری کیست هیداتیک که درمان مرحله اول آن نیاز به جراحی دارد را می‌توان با درمان‌های دارویی بصورت تزریق خوراکی درمان کرد.

دکتر محب علی کیست هیداتیک را خطرناک ترین بیماریهای انگلی دانست و تاکید کرد: به دلیل انتقال اکثر بیماریهای انگلی از حیوان به انسان افراد مناطق روستانشین و جمعیت‌ فقیر باید مراقب این انگل‌های خطرناک باشند.

قائم مقام گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه میزان بروز بیماریهای انگلی را با مسائل رفاهی و معیشتی مردم مرتبط دانست و افزود: در کشورهایی ثروتمند که دارای تغذیه و آموزش بهداشتی مناسب و باکیفیت هستند بیماریهای انگلی کاهش پیدا می‌کند.

وی همچنین علایم بیماریهای انگلی را بسته به نوع انگل‌ها متفاوت دانست و اذعان کرد: علایم بیماریهای انگلی بسته به نوع انگل در افراد متفاوت است اما بطور کلی علایمی مثل دل دردهای خفیف و متناوب، اسهال‌های مزمن و خونی همراه با تب خفیف، کاهش وزن، بی‌اشتهایی، دندان قروچه از نشانه‌های مهم بیماری‌های انگلی روده‌ای است و بزرگ شدن شکم، کم خونی و تب از علایم بیماری انگلی لیشمانیوز احشایی است.

دکتر محب علی در پایان با بیان اینکه بیماریهای انگلی مهمترین و شایع‌ترین علت عفونتهای روده‌ای در کشور است، گفت: با رعایت بهداشت فردی، خرید نکردن از دست فروشان مواد غذایی، عدم استفاده از غذاها و سبزیجات آماده و توجه به نکات آموزشی وزارت بهداشت می‌توان بسیاری از بیماری‌های انگلی را ریشه کن کرد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه