کد خبر: ۷۰۲۴

حکیم مهر - مسئول نظارت بر ذبح و صید شرعی سازمان دامپزشکی با اشاره به توجه روزافزون به ذبح اسلامی گوشت در جهان گفت: تلاش های وافر ایران موجب واگذاری استاندارد سازی ذبح اسلامی به ایران شده است.
حجت الاسلام حمید رضا علیجان زاده در سخنان پیش از نماز جمعه این هفته زنجان با بیان اینکه خلاء قانونی موجود در نظارت بر ذبح بهداشتی و شرعی در ایران با رای اکثریت نمایندگان مجلس برطرف شده است، اظهار کرد: دولت آیین نامه ذبح اسلامی و بهداشتی را تدوین کرده است.
وی با اشاره به تدوین آیین نامه ذبح اسلامی و بهداشتی گوشت در ایران توسط دولت خاطرنشان کرد: دستورالعمل های این آیین نامه در حال نوشته شدن برای ابلاغ است.
مسئول نظارت بر ذبح و صید شرعی سازمان دامپزشکی تصریح کرد: 400 روحانی آموزش دیده در بیش از 600 کشتارگاه، وظیفه نظارت بر ذبح گوشت دام و طیور را در کشور بر عهده گرفته اند.
وی همچنین از ارائه آموزش های لازم به بیش از 6 هزار فعال در کشتارگاه های کشور خبر داد و گفت: افراد آموزش های لازم درباره ذبح اسلامی و رعایت بهداشت را گذرانده اند.
علیجان زاده با اشاره به نظارت بر ذبح های انجام شده در کشتارگاه های استان زنجان تصریح کرد: گوشت دام و طیوری که به صورت غیراسلامی و بهداشتی ذبح شوند، معدوم می شوند.
وی تاکید کرد: نظارت بر ذبح اسلامی و بهداشتی در همه کشتارگاه ها اعم از دام و طیور انجام می شود.
مسئول نظارت بر ذبح و صید شرعی سازمان دامپزشکی از انجام بیش از 11 هزار بازدید از کشتارگاه های دام و طیور در استان زنجان خبر داد و افزود: بازدید از مراکز عرضه و توزیع گوشت و مرغ هم به صورت متوالی توسط بازرسان انجام می شود.
وی سلامت جامعه را در گرو سلامت غذا دانست و گفت: سلامت غذا موجب سلامت روح و روان جامعه را فراهم می کند.
علیجان زاده با اشاره به وجود بیماری های مشترک فراوان بین انسان با دام و طیور تاکید کرد: نظارت بر کشتار موجب جلوگیری و کنترل سرایت این بیماری ها به انسان می شود.
وی تاکید کرد: مسئولان نظارت بر کشتار شرعی گوشت همه تلاش خود را برای انجام درست وظایف خود می کنند.
مسئول نظارت بر ذبح و صید شرعی سازمان دامپزشکی با اشاره به توجه جهان به ذبح اسلامی گوشت دام و طیور تصریح کرد: برخی کشورها از فروش محصولات هلال سودهای میلیاردی می کنند.
وی با یادآوری تلاش های انجام شده برای تصویب استانداردهای غذای هلال در کنفرانس 54 کشور اسلامی افزود: مسئولیت استاندارد سازی ذبح اسلامی گوشت به ایران واگذار شده است.
علیجان زاده تاکید کرد: حدود 98 درصد از قوانین ذبح اسلامی گوشت بر اساس فقه شیعه تنظیم شده است.
وی با اشاره به گسترش استفاده از گوشت هایی با ذبح اسلامی در جهان گفت: مراکز فروش بسیاری از کشورهای غیر اسلامی خواستار دریافت استانداردهای ذبح اسلامی از ایران شده اند.
مسئول نظارت بر ذبح و صید شرعی سازمان دامپزشکی ارتقای روح انسان را منوط به ارتزاق هلال دانست و تصریح کرد: عرفا برای سیر و سلوک از غذای خود بسیار مراقبت می کنند، به طوری که از بسیاری از مباهات نیز پرهیز می کنند.
وی با اشاره به اینکه عدم رعایت دستورات اسلامی در ذبح گوشت موجب حرام شدن آن می شود، افزود: عدم رعایت کسب روزی هلال هم موجبات بروز ناهنجاری در روح و روان انسان و به تبع آن جامعه می شود.
علیجان زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرموده خداوند در قرآن کریم که جن و انس برای بندگی آفریده شده اند، تاکید کرد: عالی ترین رتبه انسان رتبه بندگی او است.

 

نظر شما
ادامه