کد خبر: ۷۰۰۴۷

حکیم مهر: نتیجه آزمایش یک قلاده گربه به بیماری هاری مثبت اعلام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی نیشابور، «دکتر سلیمانی» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور ضمن اعلام این خبر گفت: پیرو اعلام مرکز بهداشت مبنی بر مراجعه یک خانواده متعاقب حمله گربه خانگی به آنها و چنگ زدن به دستهای ایشان، اکیپ دامپزشکی برای بررسی به محل مورد نظر مراجعه و نمونه برداری از مغز حیوان انجام گرفت که پس از ارسال نمونه به آزمایشگاه نتیجه اعلام شده حاکی از ابتلا حیوان به هاری می باشد.

سلیمانی افزود: بیماری هاری یک بیماری ویروسی کشنده بوده که کلیه حیوانات خونگرم از جمله سگ، گربه، گوشتخواران، حیوانات حیات وحش، نشخوارکنندگان، خفاش خون آشام و انسان به آن مبتلا می شوند و در حیوانات با علائمی همچون ریزش بزاق، پرخاشگری، حمله به صاحب حیوان، ترس از نور، ترس از آب، فلجی حلق و در پایان مرگ حیوان اتفاق می افتد.

سلیمانی افزود: گزش انسان توسط سگ و گربه یا حیوان مبتلا و حتی تماس با بزاق حیوان آلوده از راههای انتقال بیماری به انسان می باشد و این بیماری در صورت دیر مراجعه کردن فرد به مراکز بهداشتی پس از گزش توسط حیوان درمان نداشته و احتمال ابتلا و سپس مرگ وی را به دنبال دارد.   

رئیس شبکه دامپزشکی گفت: طی شش ماه اخیر نتایج 6 مورد نمونه گیری از انواع حیوانات مانند سگ های خانگی و صاحبدار، روباه، کفتار، آهو و گربه در نیشابور برای بیماری هاری مثبت اعلام شده است.

دکتر سلیمانی با بیان اینکه از قدیم سگ بیشتر برای نگهبانی گله ها و باغ ها استفاده می شده گفت: متاسفانه گرایش خانواده ها به نگهداری سگ در منازل مسکونی بالا رفته که این خود نیز مخاطرات بهداشتی فراوانی را بدنبال دارد و در صورتیکه سگ بر علیه بیماری هاری واکسینه نشده باشد احتمال ابتلا حیوان به بیماری بالاست.

وی از سگ گردانی در پارک ها و خیابان ها بعنوان یک معضل بهداشتی و به نوعی تهدید علیه بهداشت عمومی یاد کرد و هشدار داد: این افراد برابر ماده 688 قانون مجازات اسلامی به مراجع قضایی معرفی می شوند.


نظر شما
ادامه