کد خبر: ۷۰۰۳۳

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، پیش شرط‌های الزامی برای جلوگیری از شیوع تب کریمه در کشور را یادآوری کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفتگو، «دکتر سید محمد آقامیری» در مصاحبه با برنامه «صبح و گفتگو» با اشاره به ابتلای 13 نفر به تب کریمه اظهار کرد: متاسفانه یک نفر فوت کرده که مربوط به ماه قبل است و آمار فوت جدیدی نداریم.

وی این بیماری را وابسته به فصل گرما دانست که به واسطه کنه‌ها به عنوان میزبان انتقال می‌یابد. بیماری میان دام و انسان مشترک است و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

به گفته آقامیری سازمان دامپزشکی فعالیت خود را تا سه برابر افزایش داده که شامل سمپاشی و حمام ضد کنه برای دام است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که بیماری عمومی در جنوب و جنوب شرق کشور رواج دارد، افزود: رعایت ضوابط بهداشتی از سوی مردم کمک شایانی خواهد کرد.

آقامیری مردم را از خوردن جگر یا گوشت خام و آبدار پرهیز داد و در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ذبح دام خارج از کشتارگاه خطر ابتلا به این بیماری را فزونی می‌دهد.

متاسفانه علائم بالینی در دام‌های مبتلا دیده نمی‌شود که همین امر موجب فزونی گرفتن خطر ابتلاست. لذا پس از ذبح حیوان، باید 24 ساعت از مصرف گوشت پرهیز کرد.

وی تصریح کرد: در کشتارگاه گوشت 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه نگهداری شده و سپس اجازه خروج پیدا می‌کند.

آقامیری افزود: وقتی لاشه 24 ساعت در دمای پایین بماند، جمود نعشی را پشت سر گذاشته و گوشت ترد و خوشمزه تر می‌شود و مهم تر از آن خطر ابتلا به تب کریمه را کاهش می‌دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین تاکید کرد گوشت جگر را 48 ساعت در یخچال نگهداری کنیم و افزود: حتی پس از ذبح حیوان نیز علائم بیماری دیده نمی‌شود. لذا موازین فوق باید رعایت شود. از طرفی ترشحات و خون و لاشه ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد که برای انسان خطرناک است.

در ادامه «دکتر قاسمی» متخصص بیماری‌های عفونی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو از مشاهده هر ساله این بیماری در کشور البته به صورت مختصر خبر داد و گفت: باید از تماس با حیوانات مشکوک پرهیز کرد.

وی بخش اعظم انتقال این بیماری را بر اثر گوشت با مدت زمان پخت اندک دانست و گفت: در پی بیمار شدن، به دلیل خونریزی در نقاط مختلف بدن و تب بالا، احتمال فوت وجود دارد و هرچند درمان دارویی وجود دارد، پیشگیری بهترین راه است.

قاسمی اضافه کرد: اگر فردی خدای ناکرده دچار تب، ضعف و خونریزی‌های غیر معمول و متعارف شد، به متخصصین مربوطه مراجعه کند.

 

نظر شما
ادامه