کد خبر: ۶۹۹۸۵

حکیم مهر: محققان ژاپنی در یک تحقیق جدید و جالب در نوع خود، موفق به شناسایی ژنی شده اند که احتمالا جهش های اتفاق افتاده در آن، باعث اهلی شدن سگ ها و نزدیکی بیشتر آن ها به انسان شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، طبق یافته های جدید محققان، ایجاد دو جهش در ژنی به نام ژن گیرنده ملانوکورتین 2 که در تولید هورمون استرس یعنی کورتیزول نقش دارد، احتمالا در اهلی کردن سگ‌ها نقش داشته و به آن ها اجازه داده است که مهارت‌های شناختی اجتماعی را برای تعامل و برقراری ارتباط با انسان‌ها توسعه دهند.

پیشتر، موثر بودن تغییرات ژن‌های مختلف، به ویژه آن هایی که کنترل‌کننده هورمون‌های موثر بر رفتارهای اجتماعی هستند در اهلی شدن سگ‌ها تاحدی مشخص شده بود. اما دقیقاً مشخص نبود که کدام تغییرات ژنتیکی عامل اصلی این اتفاق بوده اند.

حالا در تحقیقی که توسط دانشمندان دانشگاه آزابوی ژاپن انجام شده است، تعاملات شناختی اجتماعی 624 سگ خانگی مورد بررسی قرار گرفته اند.

در اولین آزمایش، سگ باید بر اساس نشانه هایی مانند خیره شدن، اشاره و ضربه زدن از سوی آزمایشگران، تصمیم می گرفت که در کدام کاسه غذا پنهان شده است. این امر درک سگ از حرکات و ارتباطات انسانی را آزمایش می کرد.

آزمایش دوم که یک آزمایش حل مسئله بود نیز شامل تلاش برای باز کردن ظرفی به منظور دسترسی به غذا بود. به گزارش سیناپرس،در این آزمایش، فرکانس و مدت زمانی که سگ صرف تماشای آزمایش‌کنندگان می‌کرد، اندازه‌گیری شد که نشان‌دهنده وابستگی اجتماعی به انسان بود.

محققان سگ ها را بسته به نژادشان به دو گروه تقسیم کردند: گروه باستانی، متشکل از نژادهایی که از نظر ژنتیکی به گرگ هایی مانند آکیتا و هاسکی سیبری نزدیک تر هستند و گروه عمومی شامل همه نژادهای دیگر که از نظر ژنتیکی از گرگ ها فاصله بیشتری دارند.

بررسی های محققان نشان داد که سگ‌های گروه باستانی کمتر از سگ‌های دیگر در طول آزمایش حل مسئله به آزمایش‌کنندگان نگاه می‌کردند که نشان از وابستگی کمتر آن ها به انسان است.

محققان سپس به دنبال تفاوت‌هایی در ژن‌های مرتبط با توانایی‌های شناختی مرتبط با انسان بین گروه‌های قدیمی و عمومی سگ ها بودند، از جمله ژن‌های اکسی توسین (OT)، گیرنده اکسی توسین (OTR)، گیرنده ملانوکورتین 2 (MC2R) و ژنی به نام WBSCR17. 

آن ها موفق شدند دو تغییر را در ژنی موسوم به MC2R پیدا کنند که با تفسیر صحیح حرکات در اولین آزمایش و خیره شدن بیشتر سگ ها به آزمایش‌کنندگان در آزمایش حل مسئله مرتبط بود.

به گفته این محققان، این یافته‌ها حاکی از آن هستند که ژن MC2R احتمالا با القای سطوح پایین‌تری از استرس هنگامی که در اطراف انسان ها هستند، در اهلی کردن سگ‌ها نقش داشته است.

به گزارش سیناپرس، این یافته های جالب که نکات جالبی را در خصوص فرایند تکاملی سگ ها نشان می دهند، در مجله بین المللی Scientific Reports منتشر شده اند.

 

نظر شما
ادامه