کد خبر: ۶۹۸۸

حکیم مهر - رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درباره قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: هم ما و هم کمیته‌ خودرو در قالب یک کمیته بررسی‌ها را انجام دادیم و در صورتی که کسی تخطی داشته باشد قطعا پیگیری می‌شود.

محمد حسن نکویی‌مهر با تاکید بر این‌که تخطی از رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را در مباحث گوناگونی چون قیمت نمی‌پذیریم، اظهار کرد: برای وزارت صنعت، معدن و تجارت بحث مصرف‌کننده در بعد استاندارد، کیفیت و قیمت به عنوان یک اصل شناخته شده و ما نیز این اصل را پیگیری می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با دید حمایت از مصرف‌کننده وارد بحث می‌شود، اما استمرار تولید نیز مهم بوده و نباید به تولید ضربه بخورد. بنابراین قیمت‌ها باید منطقی باشد، گفت: موافقت ما با افزایش قیمت‌ها براین اساس است.

نکویی‌مهر با تاکید بر این‌که سازمان حمایت سیاست تثبیت قیمت را دنبال نمی‌کند، اظهار کرد: افزایش قیمت لبنیات در سال جاری به خاطر این بود که یک‌بار افزایش قیمت جهانی داشتیم و حدود 30 تا 40 درصد قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و با گرانی جو و علوفه مسلما شیر هم افزایش قیمت پیدا می‌کند و به تبع آن قیمت فرآورده‌های لبنی هم باید افزایش یابد؛ ما جلوی ایجاد فضای تورمی را گرفتیم و برای این‌که مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان دچار مشکل نشوند، اصلاح قیمت‌ها در دو مرحله انجام شد.

وی با اشاره به این که در ماده 102 قانون برنامه پنجم گفته شده که قیمت‌گذاری و دیگر کارها را می‌توان به تشکل‌ها واگذار کرد، گفت: معتقدم در جامعه باید رقابت به وجود آید و از انحصار‌گرایی پرهیز شود. برخی بازار‌ها ماهیتا انحصاری هستند، اما در برخی موارد ممکن است تشکل‌ها باعث انحصاری‌شدن بازار شده باشند.

وی در مورد قیمت تخم‌مرغ نیز گفت: اواخر سال گذشته طیور دچار آنفولانزا شدند و سهم بسزایی از تولید را تحت تاثیر قرار دادند که موجب کاهش تولید تخم‌مرغ شد.

رییس سازمان حمایت با تاکید بر این‌که ترمیم در این حوزه نیاز به زمان دارد، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی تمهیداتی را انجام داده است ولی تکمیل نشده است. واردات تخم‌مرغ تا حدودی انجام شده، اما برای تنظیم بازار باید واردات صورت گیرد.

نکویی‌مهر علت افزایش قیمت تخم‌مرغ را کمبود آن دانست و تصریح کرد: در بخش واردات اتحادیه میهن این تعهد را پذیرفت که واردات را انجام دهد؛ سقف هم برداشته شده تا کسانی دیگر هم بتوانند واردات تخم‌مرغ را انجام دهند.

وی با تاکید بر این‌که وقتی کمبود وجود دارد، بحث اجحاف مطرح می‌شود، اظهار کرد: قبلا برای تخم‌مرغ قیمت‌گذاری نمی‌شد و تا سال گذشته حتی تولید‌کنندگان در حاشیه ضرر بودند، ولی الان یک قیمت‌گذاری اولیه و سیستم نظارت داریم؛ الان بحث ما بحث تامین است و در همین راستا تعرفه‌ واردات تخم‌مرغ صفر شده است.

نکویی‌مهر با تاکید بر این‌که تامین کالا دو بعد دارد، گفت: تامین کالا یا از طریق تولید داخل و یا از طریق واردات است. کمبود کالا به تدریج رفع می‌شود و برای کوتاه‌مدت باید واردات صورت بگیرد.

وی با اعلام خبر واردات تخم‌مرغ از کشورهای دیگر غیر از ترکیه گفت: قبلا برای واردات سقف 15 هزار تن مطرح شده بود که این سقف نیز در حال حاضر برداشته شده است.

رییس سازمان حمایت در پایان با تاکید بر این‌که بحث بازرسی و نظارت از مبدا تولید تا رسیدن کالا به دست مصرف‌کننده صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت تخم‌مرغ سیر نزولی دارد.

 

 

نظر شما
ادامه