کد خبر: ۶۹۸۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: چند سال قبل حملات مکرری به دام‌های شهداد در آخرین منطقه مسکونی کویر لوت انجام می‌شد که مردم آن را به حیوانی جگرخوار نسبت می‌دادند که طی روزهای اخیر مجدداً این داستان شروع شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، مهر ماه سال ۹۵ بود که مردم شهداد از حملات مکرر جانوری جگر خوار به دام‌های این شهر کویری خبر می‌دادند. در این حملات حیوانی با حمله به دامداری‌های شهر شهداد و روستاهای اطراف دام‌ها را پس از خفه کردن از ناحیه شکم می‌خورد بطوریکه در تمام موارد جگر حیوان خورده و بقیه اندام حیوان سالم رها می‌شد به همین دلیل نیز مردم به این حیوان لقب جگر خوار دادند.

شهر شهداد که در جنوب کویر لوت آخرین منطقه مسکونی محسوب می‌شود همیشه با افسانه‌ها گره خورده است و این بار هم مردم دست به شایعاتی زدند که گاه بسیار غیر قابل باور است.

تعداد زیادی دام در آن سال تلف شد و در همه موارد فقط جگر دام‌های سبک خورده می‌شد و مردم آن را به حیواناتی عجیب نسبت می‌دادند که از کویر وارد شهر می‌شود و دام‌ها را تلف می‌کند.

در نهایت در آن سال اداره کل محیط زیست استان کرمان مجبور به نسبت تعداد زیادی دوربین تله‌ای در سطح روستاها و دامداری‌های منطقه شد و در تمام این تصاویر فقط سگ‌های ولگردی نشان داده شد که در اطراف دامداری‌ها پرسه می‌زدند و چند مورد از این تصاویر هم نشان از حمله سگ‌های ولگرد به دام‌ها داشت.

درآن زمان گمان می‌رفت سگ‌های ولگردی که با با گرگ‌های کویر تداخل پیدا کرده و به گرگاس‌ها را به وجود آورده بودند عامل این حملات می‌باشند.

در چند مورد سگ‌های ولگرد نیز در تله گذاری ها گرفتار شدند و گفته شد که این سگ‌ها به دلیل حضور در محل زندگی انسان‌ها و گرگ‌ها به مرور دارای مهارت‌های جدیدی شده و می‌توانند به سادگی به دام‌ها حمله کنند و به دلیل اینکه کمتر مورد شک انسان‌ها قرار می‌گیرند به سادگی در اطراف دامداری‌ها نیز پرسه می‌زنند.

اما طی روزهای اخیر بار دیگر حملاتی مشابه آنچه در سال ۹۵ روی می‌داد در منطقه شهداد شروع شده و دام‌های مردم مورد حمله قرار می‌گیرند.

همین مساله موجب شده مردم شایعات وجود حیوان جگر خوار را بار دیگر سر زبان‌ها بیندازند و نگرانی از افزایش حملات به دام‌ها در منطقه افزایش یابد.

معمایی که بار دیگر مطرح شده است

معمای حملات به حیوانات در شهداد بار دیگر داغ شده و مردمی که ادعا می‌کنند این حیوان را دیده‌اند هر کدام روایتهای گاه باور نکردی و تخیلی را از این حیوان مطرح می‌کنند.

جدا از این مباحث با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و اینکه تنها سرمایه مردم همین دام‌های سبک هستند مسئولان مربوطه باید فکری برای مهار این حملات به دام‌های مردم در نظر بگیرند.

«دکتر محمد حسن زاده»، دامپزشکی است که در گفتگو با مهر می‌گوید: عدم شناسایی حیوانی که دام‌های مردم را تلف می‌کند موجب داغ شدند بازار شایعات شده است که همه آنها غیر واقعی و زایده افکار مردم محلی و روستاییان است.

به احتمال فراوان حیوان مهاجم گرگاس است

وی گفت: در این منطقه در کنار سگ‌های ولگرد، کاراکال، گرگ و شغال نیز زندگی می‌کنند اما افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در منطقه و زاد و ولد این حیوانات با گرگ‌ها موجب ایجاد نژاد جدید به نام گرگاس شده که در کنار درنده خویی بسیار باهوش می‌باشد و به دلیل شباهتش به سگ نیز مورد حمله انسان‌ها نیز قرار نمی‌گیرد.

حسن زاده افزود: در سال جاری با خشکسالی بی سابقه در منطقه مواجه شده‌ایم و اصولاً در زمان خشکسالی به دلیل کم شدن شکار در طبیعت حیوانات وحشی برای شکار به سمت مناطقی که انسان‌ها زندگی می‌کنند می آیند و حمله به دام‌ها و گاه انسان‌ها نیز زیاد می‌شود به همین دلیل هم شاهد وجود پلنگ در شمال کشور و خرس در غرب کشور در مناطق مسکونی هستیم در شهداد نیز مسلماً همین حیوانات منطقه هستند که موجب افزایش حمله به دام‌ها می‌شوند.

وی افزود: گرگاس که از تداخل نژاد سگ و گرگ به وجود می آیند و دارای مهارتهای سگ به عنوان یک حیوان که توانایی ارتباط با انسان دارد و گرگ که حیوانی درنده خو است می‌باشد.

گرگاس که از تداخل نژاد سگ و گرگ به وجود می آیند و دارای مهارتهای سگ به عنوان یک حیوان که توانایی ارتباط با انسان دارد و گرگ که حیوانی درنده خو است می‌باشد

وی گفت: جمع آوری سگ‌های ولگرد و عقیم سازی آنها برای مهار جمعیت گرگاس بسیار ضروری است.

حسن زاده گفت: گرگاس ها ذخایر ژنتیکی گرگ‌ها را نیز با مخاطره مواجه می‌کنند و گونه مهاجم در محیط زیست محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: گرگاس حیوانی درنده خو و مهاجم است و به سادگی به حیوانات حمله می‌کند و به جهت هوش بسیار بالایی که این حیوان دارد حتی کمتر در تله‌ها گرفتار می‌شوند. این حیوان یک گونه مهاجم است و برای حفظ ذخایر ژنتیکی حیوانات بومی منطقه باید به صورت کارشناسی و دقیق جمع آوری شوند.

مسئولان به داد مردم برسند

یکی از شهروندان شهدادی که طی روزهای ا خیر دام‌ها او مورد حمله قرار گرفته‌اند به خبرنگار مهر می‌گوید: به چشم خودش حیوان مهاجم را ندیده است اما از زبان کارشناسان محیط زیست شنیده است که حملات توسط سگ‌ها روی داده که برای حمله به دامداری‌های سنتی منطقه بسیار باهوش عمل می‌کنند و در زمانی اقدام به حمله می‌کنند که انسان‌ها حضور ندارند و راه ورود و فرار از دامداری را به خوبی یاد گرفته‌اند.

وی گفت: این جانور شب گذشته به چند دامداری سنتی حمله کرده و پس از خفه کردن گوسفندها سر برخی از آنها را به صورت کامل خورده است.

وی افزود: فک این حیوان آنقدر بزرگ بوده که با سادگی استخوان‌های جمجمه را خورد کرده است اثر و آثاری که در سال‌های گذشته می‌دیدم امسال نیز مشاهده می‌کنیم فقط به جای جگر از جمجمه تغذیه کرده است و حتی در یک مورد کلاً حیوان را خورده بود.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد محتمل‌ترین عامل حمله به دام‌های مردم شهداد گرگاس است و مسئولان باید برای مهار جمعیت گرگاس‌ها و سگ‌های ولگرد کاری کنند.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
0
0
اگر اون عده از همکاران همیشه منتقد خود دانشمند بین ، حمله نمی کنند که نابغه چرا کپی کرده ای باید عرض کنم که منابع خارجی می گویند: وقتی گله ای از گرگ یک گوزن، گوزن یا گوزن را از بین می برد، نر آلفا اولین کسی است که در آن حفاری می کند و قبل از اینکه اجازه دهد بقیه گله ماهیچه را بخورند، درست به سراغ کبد، قلب و کلیه ها می رود. گوشت هایی که باقی مانده اند!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
انصافا این رو دیگه خیلی ناشیانه کپی کرده ای! کپی ترجمه بی در و پیکر گوگل ترانزلیت! اما به هرحال دمت گرم ،چون باعث شدی که حداقل من، با ترجمه معکوس متن به انگلیسی در همون گوگل ترانزلیت، بتوانم سایت اصلی خارجی اش را پیدا کنم ! خلاصه و مفید گفته ، نر آلفای گله گرگ ها، که باتجربه ترین، مسن ترین و تنومندترین گرگ گله ی اون منطقه است ،جگر و امعا و احشاء شکار خودرا می خورد و این اتفاق نشان دهنده حمله انفرادی رهبر گله ی گرگ هایی است که در قلمرو خود بدنبال شکار می گردند.
نظر شما
ادامه