کد خبر: ۶۹۴۵۱

حکیم مهر: با انتشار تصاویری از مرگ قوچ و میش ها در بشاگرد مسئله شیوع آبله در بین حیوانات اهلی از مسئولان تایید شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، آبله گوسفندی همچنان در بشاگرد تلفات می گیرد. چندی است از گوشه و کنار بشاگرد مبنی بر مرگ گله ای و دسته جمعی «کل»، «قوچ» و «میش» به چشم می خورد که همچنان علت شیوع آبله و مسئولیت آن بین محیط زیست و دامپزشکی پاس کاری می شود.

علی چاکرپور یکی از دامدارن روستایی پوسمن بیان کرد: به دلیل واکسیناسیون نشدن آبله گوسفندی در چند ماه اخیر ۵۰ راس از گوسفندان خود را از دست داده ام.

حیدری هم یکی از دامدارن روستایی دومرخ بر اثر واکسیناسیون نشدن آبله گوسفندی چند رأس از گوسفندان خود را از دست داد است.

برخی از فعلان محیط زیست بر این باورند بی تدبیری و کم کاری در اجرایی واکسیناسیون دام های اهلی از یک طرف کمبود دارو باعث بیماری و تلف شدن قوچ و میش های وحشی شده است.

علی حسین زاده معاون محیط زیست شهرستان بشاگرد در گفتگو با خبرنگارمهر عنوان کرد: با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان انجام پایش میدانی و بررسی وضعیت بیماری دام های اهلی منطقه و سایر اقدامات تشخیصی صورت گرفت. بیماری آبله در دام های اهلی مورد تایید است.

وی بیان داشت: نظر به وجود بیماری آبله در دام های اهلی و امکان انتقال به علف خوران وحشی از طریق منابع آبی مشترک و مراتع مشترک و بر اساس نتایج نمونه برداری از یک راس قوچ وحشی تلف شده توسط دامپزشکان محیط زیست هرمزگان وجود بیماری آبله در قوچ ها و میش ها محرز شد.

معاون محیط زیست بشاگرد ابراز داشت: باتوجه به عدم امکان انجام واکسیناسیون در حیات وحش و درمان کل جمعیت علفخوران وحشی، تنها راه کنترل بیماری در گونه های وحشی که به راحتی در دسترس نیستن، ایمن سازی دام های اهلی بر علیه بیماری های واگیردار مشترک است.

حسین زاده تاکید کرد: برای کنترل بیماری و کاهش تلفات در سال های آتی پوشش کامل واکسیناسیون در دام های اهلی منطقه توسط دامپزشکی به صورت مستمر و سالیانه ضروری است.

وی افزود: دامدارانی که گوسفندان آنها تلف می شوند لاشه گوسفندان باید یا دفن شوند یا سوازنده شوند و اگر در فضای باز رها شده باشند احتمال ابتلای بقیه دام ها وجود دارد و ممکن است ویروس جدیدی بوجود بیاید.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: همه امور حیات وحش بر عهده اداره کل محیط زیست است و بلافاصله پس ارائه گزارش بیماری در منطقه بشاگرد از سوی محیط زیست، اکیپ‌های تشخیصی دامپزشکی استان به منطقه اعزام شدند و بیماری آبله تشخیص داده شد.

«دکتر جانباز» اظهار کرد: تاکنون اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی در روستاهای منطقه حاضر شده‌اند و واکسیناسیون دام‌های منطقه در برخی از روستاها انجام و در برخی دیگر نیز در حال انجام است تا بتوانیم از سرایت بیماری از دام‌های وحشی به دام‌های اهلی پیشگیری کنیم.

 

نظر شما
ادامه