کد خبر: ۶۹۳۵۰

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: مقامات بهداشتی چین اولین مورد آلودگی انسان با سویه H3N8 ویروس آنفولانزای پرندگان را گزارش کردند، اما خطر شیوع آن در بین مردم کم است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر مقدس» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور این سازمان با استناد به گزارش منتشر شده در خصوص جزئیات آلودگی رخ داده اعلام کرد: این عفونت در تاریخ 5 آوریل ۲۰۲۲ در یک پسر بچه 4 ساله از بخش مرکزی استان هنان چین مشاهده شد که همراه با تب و دیگر علائم بیماری بود. گزارشات حاکی از آنست که این پسربچه در تماس با ماکیان و کلاغ‌های موجود در خانه اش بوده است.

وی افزود: مشاهده این سویه ویروس در اسب ها، سگ ها و حتی در فوک ها معمول بوده، اما موارد انسانی آن تا به حال مشاهده نشده بود. این سویه حاصل جهش ویروس بوده و ژن هایی از ویروس های جدا شده از ماکیان اهلی و پرندگان وحشی در آن مشاهده شده است. شناسایی این ویروس، ضرورت انجام مراقبت های شدیدی را ایجاب می نماید تا از بروز پاندمی های احتمالی نگران کننده مانند آنچه که در سال 1889 تحت عنوان آنفلوانزای روسی اتفاق افتاد، جلوگیری شود.

مقدس اظهار کرد: جمعیت عظیم پرندگان مزرعه و پرندگان وحشی در کشور چین، زمینه مناسبی را برای مخلوط شدن و جهش ژنی ویروس های آنفلوانزای پرندگان فراهم می نماید و موارد انسانی که گهگاه درگیر می شوند افرادی هستند که با این پرندگان سروکار دارند. کشور چین در سال گذشته اولین مورد آلودگی انسانی به ویروس H10N3  را نیز گزارش نمود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: کشور ویروس H3N8 هنوز توانایی ایجاد عفونت مؤثر در انسان را نداشته و خطر انتشار وسیع آن کم است. هر چند، عفونت های نادر در انسان ها می تواند کم کم منجر به سازگاری ویروس شود؛ که این امر بطور بالقوه به این ویروس اجازه می دهد در بین پستانداران راحت تر انتشار یابد.

وی افزود: این ضرورت وجود دارد که ما همیشه نسبت به سرریز ویروس ها از جمعیت های حیوانی به انسان ها نگران و حساس باشیم.

نظر شما
ادامه