کد خبر: ۶۹۳۰۸
 

حکیم مهر: رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست استان کرمان با اشاره به انتشار تصویری از یک حیوان وحشی در قلعه گنج از طریق فضای مجازی و برخی گمانه‌زنی ها در خصوص وجود یوزپلنگ در این منطقه گفت: گونه مشاهده شده در این شهرستان گربه جنگلی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «منصور پورسینا» افزود: هیچگونه شواهدی از زیستگاه یوزپلنگ در مناطق قلعه گنج از قدیم الایام تاکنون گزارش نشده است و فقط زیستگاه پلنگ در منطقه مارز این شهرستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حیوان وحشی در تصویر منتشر شده به عنوان یوزپلنگ ایرانی معرفی شده است اظهار داشت: تصویری که در فضای مجازی منتشر شده یک گربه جنگلی است که از این گونه در مناطق قلعه گنج زیاد وجود دارد.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: قد و وزن این جانوار از گربه معمولی و اهلی بزرگتر است، گوش های بلندی دارد و طعمه های آن بیشتر موش هایی هستند که در اراضی کشاورزی زیست دارند.

وی تصریح کرد: می توان گفت وجود گربه جنگلی تعادلی در زمین های کشاورزی و آفت های گیاهی ایجاد می کند زیرا موش هایی که در زمین و مزارع کشاورزی حفره ایجاد و همچنین مرغ و طیور و کبک شکار می کنند و نیاز است که دامداران با مشاهده این جانوار از طیور خود حفاظت بیشتری کنند و آنان را رهاسازی نکنند.

پورسینا افزود: این ذهنیت، به علت اینکه گربه سانان در اسکلت تقریبا شبیه هم هستند، به مخاطب القاء شده که یوزپلنگ را مشاهده کرده اند، در حالی که یوزپلنگ چثه ای بسیار بزرگتر و کشیده تر از گربه جنگلی دارد.

وی یادآور شد: همچنین رفتار یوزپلنگ با گربه جنگلی تفاوت بسیاری دارد، یوزپلنگ به هیچ عنوان به انسان نزدیک نمی شود به این راحتی شما نمی توانید آن را مشاهده کنید حیوان بسیار ترسویی است و خال های روی جثه و دم یوزپلنگ تو پُر هستند.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: گربه جنگلی در اکثریت مناطق استان کرمان وجود دارد اما یوزپلنگ فقط در منطقه راور کرمان مشاهده شده است.

یکی از کشاورزان روستای تاریکماه در فاصله ۱۵ کیلومتری از مرکز شهر قلعه گنج شب هنگام در محل کشاورزی خود، تصویری از یک گربه سان در فضای مجازی منتشر کرد که حیوانی وحشی را در زمین های کشاورزی این روستا نشان می دهد که موجب ایجاد رعب و وحشت کشاورزان و دامداران شده است.

شهرستان قلعه گنج در فاصله ۴۰۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد.

 
نظر شما
ادامه