کد خبر: ۶۹۳
ویتامین‌های گروه B در ماهی‌های چرب بیشتر وجود دارد و ویتامین 12 B نه تنها برای درمان کم‌خونی مفید است بلکه سستی و بی‌اشتهایی را نیز کاهش می‌دهد.

ماهی یکی از مهم‌ترین منابع پروتئین حیوانی است، ماهی‌ها به 2 دسته چرب و بدون چرب تقسیم می‌شوند. ماهی‌های بدون چربی معمولا کمتر از 2درصد چربی دارند و هر 100 گرم آنها 50 تا 80 کیلوکالری انرژی دارند مانند ماهی حلوا، ماهی سفید و ماهی‌های پهن همچنین ماهی‌های چرب 10تا 25 درصد چربی دارند و 180 کالری انرژی تأمین می‌کنند.

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه در این باره گفت: از لحاظ تغذیه‌ای ماهی علاوه بر هضم سریع و کیفیت بالای پروتئین، دارای اسیدهای آمینه ضروری است که با گوشت‌های قرمز بدون چربی برابری می‌کند. تخم ماهی 25 درصد پروتئین و اسید نوکلئوئیک بسیار بالایی دارد.

صفوی اضافه کرد: ماهی‌ها فاقد قند و کربوهیدرات هستند و می‌توان از نشاسته و سیب‌زمینی در کنار ماهی برای کامل کردن غذا استفاده کرد. گوشت ماهی به دلیل وجود الیاف کوتاه و بافت پیوندی کم در مقایسه با گوشت‌های قرمز لطیف و ترد است. ماهی‌های پخته نیز هضم بهتری دارند و به دلیل این‌که الاستین یا پروتئین از نوع سفت در ماهی وجود ندارد، ماهی پخته قابل هضم‌تر است.

این متخصص تغذیه افزود: ماهی مقدار زیادی اسید‌های آمینه ضروری دارد که اگر در هفته 2 نوبت از آن استفاده شود، تمام اسیدهای آمینه ضروری را که در بدن ساخته نمی‌شود، تامین می‌کند. اسیدهای آمینه برای رشد جنین، کودکان و جبران کم‌خونی مفید است و در تروماها یا حوادثی که پیش می‌آید این کمبودها را جبران می‌کند و برای رشد ناخن‌ها و مو بسیار اهمیت دارد. وی اضافه کرد: افرادی که از آبزیان و ماهی‌ها به طور مستمر استفاده ‌کنند، عوارض قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آن بندرت در آنها دیده می‌شود. خوردن یک وعده ماهی (حدود 240 گرم) در هفته می‌تواند بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد. اسیدهای چرب ضروری از انعقاد خون جلوگیری می‌کند و برای افرادی که در معرض حمله‌های قلبی و عروقی هستند می‌تواند مفید باشد. خوردن مکمل‌های امگا 3 توصیه نمی‌شود چون با مصرف ماهی میزان نیاز بدن به امگا 3 تأمین می‌شود. صفوی افزود: ماهی دارای ویتامین‌هایی مثلA وD است که در گوشت حیوانات خون‌گرم کم یافت می‌شود. ویتامینD ضد بیماری نرمی‌استخوان یا راشیتیسم است. ویتامینK و ویتامین‌های گروهB در گوشت قرمز کمتر هستند و در گروه گوشت‌های سفید بیشتر یافت می‌شوند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: ویتامین‌های گروه B در ماهی‌های چرب غنی‌تر هستند و ویتامینB 1 ،B 2 ،PP در ماهی وجود دارد. ویتامین 12 B نیز که برای کم‌خونی مفید است، سستی و بی‌اشتهایی را کاهش می‌دهد. غذاهای دریایی و تخم مرغ نیز غنی از ویتامین 12 B هستند.

 

 

نظر شما
ادامه