کد خبر: ۶۹۱۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، ایلام، زنجان، بوشهر، آذربایجان غربی و رفسنجان

 

دیدار مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با مدیر مسئول روزنامه خراسان


 مدیر کل دامپزشکی استان در راس هیئتی با مدیر مسئول روزنامه خراسان دیدار کرد.

در این دیدار که دکتر احمد شریعتی، رئیس شورای نظام دامپزشکی استان، دکتر مهدی کیانی زاده، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمال شرق و هادی زارعی مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی این استان حضور داشتند بر گسترش اطلاع رسانی در زمینه های مختلف کاری دامپزشکی تاکید شد.

 

راست به چپ : زارعی (مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی) - دکتر کیانی‏زاده (رئیس شعبه شمالشرق مؤسسه رازی) - دکتر شریعتی (رئیس نظام دامپزشکی خراسان رضوی) - دکتر مرگان ازغدی (مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی)

 

در این نشست دکتر ناصر مرگان ازغدی، مدیر کل دامپزشکی استان با ارائه مواردی بر توانمندی های دامپزشکی در سطح خراسان رضوی اشاره نمود و آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی مشهد را از جمله مراکز مهم و یاری رسان در تشخیص به موقع بیماری های دامی و ارتقای سلامت عمومی دانست.

کوروش شجاعی، مدیر مسئول روزنامه خراسان نیز با تاکید بر سخت بودن کار دامپزشکی از آمادگی رسانه متبوع خود برای پوشش فعالیت های دامپزشکی خبر داد و خواستار آن شد تا اطلاع رسانی دامپزشکی نیز در اسرع وقت صورت پذیرد.

او با تاکید بر لزوم ارائه دستاوردهای مجموعه نظام، دستاوردهای حوزه دامپزشکی را نیز برای مردم و مسئولان مهم خواند و خواستار انعکاس آن ها از طریق دامپزشکی با استفاده از ابزار رسانه شد.

مدیر مسئول بزرگترین روزنامه شرق کشور، کنترل بیماری های مشترک و سلامت فرآورده های خام دامی را مرهون تلاش دامپزشکی دانست.

در این دیدار دکتر شریعتی، رئیس شورای نظام دامپزشکی استان نیز بر لزوم اصلاح تعرفه های دامپزشکی تاکید و از توان تخصصی بیش از 1700 نفر از اعضای این مجموعه به عنوان اهرمی برای ارتقای شاخص های سلامت و بهداشت عمومی یاد کرد.

دکتر مهدی کیانی زاده، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمال شرق نیز دراین نشست از خودکفایی موسسه در تولید انواع واکسن های دامی خبر داد و کیفیت این تولیدات را قابل رقابت با تولیدات سایر کشورها دانست.

زارعی مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان در این دیدار بر نقش موثر رسانه ها در ارتقای آگاهی عمومی تاکید و بر لزوم اطلاع رسانی از فعالیت های دامپزشکی اشاره کرد.

خاطرنشان می سازد در این دیدار مدیر کل دامپزشکی استان و هیئت همراه ازتحریریه روزنامه خراسان بازدید و با قسمت های مختلف آن آشنا شدند.


----------------------------------

 

دیدار مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با کارکنان اداره کل دامپزشکی


در سومین روز هفته گرامیداشت دامپزشکی، حجت الاسلام شاهمرادیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با حضور در اداره کل دامپزشکی استان ایلام با کارکنان دیدار کرد و هفته دامپزشکی را تبریک گفت.

در این دیدار مسئول اداره آموزش عقیدتی سازمان جهاد کشاورزی نیز وی را همراهی می کرد.


حجت الاسلام شاهمرادیان در این دیدار از زحمات مجموعه دامپزشکی قدردانی نمود و هفته دامپزشکی را فرصتی برای بیان ارائه خدمات صورت گرفته به مردم شریف دانست.

--------------------------------------

 

حضور مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور در استان ایلام


 در چهارمین روز از هفته گرامیداشت دامپزشکی حجت الاسلام لیاقتی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور در اداره کل دامپزشکی استان ایلام حضور یافت.

در برنامه وی پس از دیدار با کارکنان و مدیران دامپزشکی حضور در مراسم گرامیداشت روز دامپزشکی نیز پیش بینی شده است.

 

--------------------------------------

 

قربانگاه زنجان به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام شناخته شده است


مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان زنجان از نظارت ویژه این نهاد در ایامی مانند ماه محرم در زنجان بر روی کشتار دام خبر داد و گفت: زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام شناخته شده است.

حجت الاسلام 'محمد سعید گلی' در جمع خبرنگاران، به اهمیت حلال خوری در دین اسلام اشاره کرد و ابراز داشت: رعایت احکام الهی در ذبح دام و طیور و آبزیان اهمیت چشمگیری دارد چرا که خداوند یکی از صفات لازم را در رسیدن به هدف خلقت حلال خوری معرفی می کند.
وی یادآورشد: خداوند به پیامبران توصیه می کند که از غذاهای پاک و طیب استفاده کنید تا عمل صالح انجام دهید و چون ائمه معصومین (ع) از هر خطایی بری هستند این دستورات به کل خلقت بیان شده است.
حجت الاسلام گلی ، با بیان اینکه نهاد نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی فرآیند کشتار را ساماندهی کرده است افزود: این نهاد به منظور هر چه بهتر و بیشتر جهت نظارت بر پاکی گوشتهای موجود در بازار اقدامات منسجمی اجرا می کند.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان زنجان، با اشاره به اینکه تا سال 87 قانونی به نظارت ذبحی شرعی به صورت مدون وجود نداشت، گفت: از سال 87این قانون به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است.
وی، از وجود 12کشتارگاه فعال در استان زنجان خبر داد و افزود: پنج کشتارگاه مربوط به طیور و هفت کشتارگاه نیز مربوط به دام می باشد.


به گفته این مسئول تعداد ناظرینی که به صورت تمام وقت به کشتار شرعی نظارت می کنند 9روحانی برجسته و مورد اعتماد هستند.
حجت الاسلام گلی، با بیان اینکه به صورت آماری در شش ماهه نخست امسال 156روز به صورت مستمر به امر کشتار نظارت شده است، افزود: هر ناظرحدود 1248ساعت و در مجموع 11هزار و 232 ساعت را شامل می شود.
وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور با همکاری نهاد نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در رأس نمایندگی رهبری در وزارتخانه از زنجان تاکنون نزدیک 20روحانی را به کشور برزیل اعزام کرده و به امر نظارت بر ذبح شرعی نظارت کرده است اذعان داشت: ایران جزو محدود کشور و شاید تنها کشوری است که به صورت جدی بر ذبح شرعی دام و طیور رعایت می کند.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان زنجان تأکید کرد: متأسفانه در برخی کشورهای مسلمان مشاهده شده که کشتار دام و طیور بدون ناظر شرعی و بهداشتی گوشت وارد می کنند که در این زمینه باید قدردان نظام جمهوری اسلامی شد.

-----------------------------------------

 

در نشست خبری اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان عنوان شد:

فعالیت‌های دامپزشکی 30 درصد راندمان کار را در واحدهای تولیدی افزایش می‌دهد


مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در حال حاضر 50 درصد از بیماری‌های عفونی که در انسان ظاهر می‌شود، بین انسان و حیوان مشترک است. 


محمدرشید کرمی به مناسبت 14 مهرماه (روز دامپزشکی) در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب، اظهار کرد: کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و ارتقاء بهداشت عمومی در حوزه‌های مختلف، از جمله وظایف اصلی دامپزشکی می‌باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 50 درصد بیماری‌های عفونی ظاهر شده در انسان به‌صورت مشترک بین انسان و حیوان است، تصریح کرد: مهم‌ترین محور فعالیت دامپزشکی با ماهیت پیش‌گیرانه است و در صورتی که بیماری رخ دهد، نقش دامپزشکی در مهار و کنترل این بیماری در واحدهای پرورشی و تولیدات دامی در راستای جلوگیری از وارد آمدن ضرر و زیان اقتصادی به این واحدها بسیار مؤثر می‌باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تأکید بر اینکه فعالیت‌های دامپزشکی می‌تواند حدود 30 درصد راندمان کار واحدهای تولیدی را افزایش دهد، افزود: توجه به بهداشت عمومی در این ارگان نیز مسئله پراهمیتی است، چرا که سلامت انسانی به مهار بیماری‌های مشترک انسان و حیوان بستگی دارد.
وی با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته با مطرح شدن بیماری آنفولانزای فوق حاد طیور در دنیا، فعالیت‌های صورت گرفته توسط دامپزشکی موجب مهار این بیماری در کشور و استان شد، ادامه داد: در حال حاضر هیچ موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده و کاملاً مهار شده است که این امر به نوعی نشان‌دهنده همکاری واحدهای تولیدی با مسئولان دامپزشکی استان می‌باشد.
کشتار بیش از 21 هزار رأس دام طی نیمه اول سالجاری در استان
کرمی با اشاره به فعالیت‌های اداره‌کل دامپزشکی استان در 6 ماهه نخست سال‌جاری، اظهار کرد: در این مدت زمان، در مجموع نزدیک به 21 هزار و 542 رأس دام در کشتارگاه‌های استان کشتار شده است که از این تعداد نزدیک به 2 هزار و 406 تن گوشت قرمز استحصال و با نظارت دامپزشکی به واحدهای عرضه و قصابی‌ها توزیع شده و حدود 24 هزار و 468 کیلوگرم گوشت قرمز نیز به دلیل بیماری و سایر موارد، حذف و معدوم‌سازی شده است.
وی در رابطه با کشتار طیور در 6 ماهه نخست سال‌جاری در استان، ابراز کرد: در نیمه اول سال‌جاری نزدیک به 3 میلیون و 889 هزار قطعه طیور در 5 کشتارگاه طیور استان کشتار شده که از این مجموعه حدود 8 هزار و 379 تن گوشت سالم استحصال شده و 71 تن نیز به دلیل غیرقابل مصرف بودن با نظارت مسئولان از چرخه مصرف خارج شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه در 6 ماهه نخست سال‌جاری حدود 11 هزار نوبت بازدید از واحدهای تولیدی و عرضه‌کننده محصولات دامی در استان صورت گرفته است، گفت: در این بازدیدها با 277 مورد غیربهداشتی برخورد کرده و 6 مورد نیز به مراجع قضایی ارجاء داده شده‌اند. همچنین در این بازدیدها مقدار 7 تن مواد غذایی با منشاء دامی به دلیل پایان تاریخ مصرف و سایر موارد، حذف و معدوم‌سازی شده است.
وی با تأکید بر اینکه میزان گوشت سفید تولید شده در استان بیش از نیاز این منطقه می‌باشد، افزود: روزانه به طور متوسط بیش از 70 تن در استان کشتار طیور انجام می‌شود که از این میزان گوشت مرغ حدود 30 تا 40 تن در داخل استان مصرف و مابقی به سایر استان‌ها به‌خصوص تهران صادر می‌شود.
واکسینه شدن بیش از 2 میلیون نوبت سر دام در نیمه اول سال‌جاری
کرمی همچنین با یادآوری اینکه در نیمه اول سال‌جاری بیش از 2 میلیون و 600 هزار نوبت سر دام در استان علیه بیماری‌های واگیردار واکسینه شده‌اند، تصریح کرد: در راستای مبارزه با بیماری‌های انگلی خارجی در دام در 6 ماهه اول سال‌جاری 326 هزار نوبت سر دام و 3 میلیون و 831 هزار مترمربع جایگاه دام، سم‌پاشی شده است.
وی با تأکید بر اینکه در نیمه اول سال‌جاری برای حدود 800 هزار نوبت سر دام، داروی ضدانگل خورانده شده است، ادامه داد: همچنین در این مدت زمان، 372 مورد بازدید از واحدهای پرورشی آبزیان و 107 مورد آب جهت آزمایش اخذ شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در نیمه اول امسال 103 مورد بازدید از زنبورستان‌ها در استان صورت گرفته است، اظهار کرد: در این مدت زمان تعداد یک‌هزار و 490 مورد کندو مورد بازدید قرار گرفته است و این در حالی است که بیماری‌های زنبورستان‌ها مربوط به کمبود پروتئین و مواد غذایی و بیماری‌های ناشی از انگل‌ها بوده است.
هیچ کدام از کشتارگاه‌های سنتی استان، پروانه دامپزشکی نداشتند
همچنین در ادامه این نشست، معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان در رابطه با افتتاح کشتارگاه صنعتی استان و تعطیل شدن برخی از واحدهای سنتی در پی آن، اظهار کرد: مجوز احداث کشتارگاه صنعتی زنجان مربوط به سال 82 می‌باشد و با توجه به اینکه در گذشته مسئولیت احداث کشتارگاه‌های سنتی بر عهده شهرداری‌ها بوده است، هیچ کدام از این کشتارگاه‌های سنتی مجوزی از جانب دامپزشکی دریافت نکرده‌اند.
مرتضی پهلوانی، ادامه داد: با توجه به اینکه این کشتارگاه‌های سنتی مجوز دامپزشکی برای فعالیت‌های خود نداشتند، ولی ما همواره در راستای ارتقاء فعالیت آنها و خدمات‌رسانی صحیح به مردم، تلاش کرده‌ایم تا بتوانند محصولی قابل قبول به مردم ارائه دهند.
وی با تأکید بر اینکه احداث کشتارگاه صنعتی بر اساس ضوابط خاصی صورت گرفته است، تصریح کرد: باید دلیل مقاومت قصابان با این عمل را از خودشان پرسید.
معاون فنی دامپزشکی استان، مکان‌یابی احداث کشتارگاه صنعتی استان را بر اساس ضوابط اصولی و با کار تحقیقاتی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مکان این کشتارگاه فاصله مناسبی با سایر شهرستان‌ها دارد و این مسئله دسترسی مردم را به این مکان آسان‌تر می‌کند.
وی با اشاره به اینکه قبل از افتتاح کشتارگاه صنعتی، استان 7 کشتارگاه سنتی داشت، گفت: در حال حاضر نیز فعالیت همه این کشتارگاه‌ها متوقف نشده است و آنها به تدریج از چرخه خارج خواهند شد.
پهلوانی با بیان اینکه کشتارگاه صنعتی کاملاً مطابق با ضوابط زیست محیطی می‌باشد، تصریح کرد: آینده در راستای ارتقاء بهداشت باید ایده‌آل‌ها را مد نظر قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: نظارت بر بهداشت تولیدات دامی، طیور و آبزیان باید از مزرعه آغاز شود تا نتایج مثمرثمری عاید مردم شود.

 

نظر شما
ادامه