کد خبر: ۶۸۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مطابق برنامه پنجم توسعه، باید سرانه مصرف پروتئین حیوانی خالص به 35 گرم برسد.

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور با اعلام این مطلب در همایشی که در هفته دامپزشکی در محل موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی برگزار شد گفت: توسعه در کشور با نگاه به برنامه چشم انداز، مسیر خود را طی می کند.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: نگاه ویژه ای به بحث پژوهش و علم محوری به برنامه پنجم شده است که باید برنامه های آنها مورد حمایت قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم توسعه باید سرانه پروتئین حیوانی خالص به 35 گرم برسد. در حالی که متوسط پروتئین در حال حاضر 29 گرم است.

مطلبی ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه توانستیم به استاندارد دنیا در زمینه پروتئین دست یابیم. اما در برنامه پنجم باید پا را فراتر گذاشته و به عدد بالاتری دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به امنیت غذایی و تامین غذای سالم و کافی تصریح کرد: پژوهش و تحقیقات باید به موقع بتواند برای مشکلات موجود چاره اندیشی کند.

دامپزشکی نیازمند سرمایه گذاری بیشتر است

این مقام مسئول یادآور شد: در بخش دامپزشکی سرمایه گذاری ضعیفی انجام شده که لازم است ارتقا پیدا کند.

مطلبی تاکید کرد: انتظار داریم که میزان پروتئین 16 میلیون تن افزایش پیدا کند، اما در این زمینه امکانات کافی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در زمینه کانونهای هماهنگی دانش و صنعت در حوزه شیلات، تاکنون دو کانون تشکیل شده که امیدواریم به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

مطلبی همچنین گفت: مطابق تکلیف ارائه شده در زمینه تحقیقات و پژوهش باید سه درصد اعتبارات سازمانها به توسعه پژوهشهای کاربردی اختصاص یابد که امیدواریم منابع خوبی از این طریق در اختیار بخش تحقیقات قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: بیشترین متخصصان بهداشت و بیماریهای آبزیان متعلق به حوزه تحقیقات شیلات است و لازم است مراکز تخصصی در این زمینه ایجاد شود.

لزوم ایجاد مراکز تخصصی در موسسه رازی

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور خاطرنشان کرد: موسسه واکسن و سرم سازی رازی لازم است در بخشهای مختلف مراکز تخصصی را ایجاد کند.

مطلبی ادامه داد: پژوهش به عنوان دیده بان عمل می کند و مسائل و مشکلات موجود را ردیابی کرده و پس از بررسی راه حل اساسی برای آنها ایجاد می کند. بنابراین پژوهش جزئی از اجرا است و نباید از هم جدا باشد.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از 20 تا 25 رشته تخصصی در حوزه دامپزشکی وجود دارد که لازم است این تعداد افزایش یابد و متخصصان در فیلدهای پژوهشی مشغول به کار شوند.

مطلبی در پایان یادآور شد: بخش تحقیقات ایران در خاورمیانه دارای رتبه ممتازی است، اما باید از این رتبه نیز فراتر رویم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بی نام
|
-
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
0
0
البته بیشتر به نظر می رسد درزمینه انسانی سرمایه گذاری کمی داشته ایم تا ابزاری
نظر شما
ادامه