کد خبر: ۶۸۷۴۴

حکیم مهر: رییس اداره حیات وحش اداره‌کل محیط‌زیست مازندران گفت که ۹۰ درصد تلفات ناشی از طاعون در بین نشخوارکنندگان کوچک از جمله کل و بز وحشی در این استان مربوط به حیات وحش شهرستان کلاردشت بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  ایرنا، «کوروس ربیعی» روز دوشنبه از مناطق «حصارچال» و «ونداربن» در ارتفاعات شهرستان کلاردشت به عنوان آلوده ترین زیستگاه‌های حیات وحش نام برد و گفت که بیشترین لاشه  کل و بز وحشی نیز نیز در این زیستگاه‌ها، کشف شده است

طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش برای نخستین بار ۱۷ مهر ماه امسال با مشاهده تعدادی لاشه از گونه کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم مرز با مازندران است رسانه ای شد و همزمان مسئولان محیط زیست مازندران هم ورود این بیماری به استان از طریق شهرستان چالوس را تایید کرد.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش مازندران در ۲۶ مهر با مشاهده لاشه ۲۱ راس کل و بز وحشی به صورت رسمی اعلام عمومی شد که به گفته رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران تا ۲۵ بهمن ماه به ۲۱۵ راس افزایش یافت.

وی با اشاره به شرایط ناپایدار جوی و بارش برف سنگین به ویژه در بهمن ماه امسال در ارتفاعات مازندران، از احتمال افزایش آمار تلفات کل و بز وحشی که در زیر برف مدفون شده‌اند خبر داد و گفت که با مساعد شدن هوا و ذوب شدن برف‌ها، شرایط صعود محیط بانان به ارتفاعات و زیستگاه‌های حیات وحش غرب مازندران نیز فراهم می شود تا نسبت به جمع‌آوری لاشه‌ها و دفن بهداشتی آنها اقدام کنند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران، از ارتفاعات دلیر شهرستان چالوس از دیگر کانون‌های آلوده به این بیماری نام برد و اظهار داشت: با ادامه پیش‌روی طاعون نشخوارکنندگان کوچک در زیستگاه‌های حیات وحش غرب مازندران، این بیماری در حیات وحش عباس‌آباد و تنکابن نیز مشاهده شده است

ربیعی گفت که با توجه به مساعد شدن تدریجی شرایط جوی که امکان حضور دام‌های اهلی در طبیعیت را به همراه دارد، با هدف کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان و جلوگیری از دامنه شیوع آن در دیگر زیستگاه‌های حیات وحش، با دستگاه‌های اجرایی ذیربط، اعضای شوراهای اسلامی و همچنین دهیاری‌ها، مکاتبات لازم صورت گرفت تا از ورود دامهای واکسینه نشده به دامن طبیعت جلوگیری کنند.

چرای دام‌های اهلی به دلیل شیوع طاعون نشخوارکنندگان از هشتم مهرماه امسال تا اطلاع بعدی در ۵۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی زیرپوشش اداره کل محیط زیست مازندران با هدف در امان ماندن دام‌های سبک و سنگین از طاعون عملیاتی شد که در قالب این طرح، علاوه بر واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری ، باید از چرای دام‌های خود در مناطق تحت حفاظت محیط زیست نیز به صورت جدی خودداری شود.

وی گفت: از زمان شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان و ادامه پیش روی آن در زیستگاه های حیات وحش غرب مازندران، با هماهنگی صورت گرفته با امور عشایری استان و جهاد کشاورزی چالوس و کلاردشت و شبکه دامپزشکی، علاوه بر استفاده از ظرفیت این دستگاه‌ها برای جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها، نسبت به خروج دام های اهلی از این مناطق در ماه‌های گذشته اقدام شده است.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران از بومیان منطقه و به ویژه کوهنوردان خواست در صورت مشاهده لاشه حیوانات، برای جلوگیری از شیوع ویروس کشنده، از هرگونه جا به جایی آن خودداری کنند و در اولین فرصت مراتب را به ماموران محیط زیست مازندران اطلاع دهند تا نسبت به دفن بهداشتی آن اقدام شود.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک که بیماری ویروسی است، خاصیت واگیری بالایی دارد و اگر شیوع آن کنترل نشود، احتمال آلوده شدن جمعیت دام‌های اهالی منطقه نیز به این بیماری دور از انتظار نیست و بهترین راهکار مقابله واکسیناسیون دام‌ها است.

طبق داده های آماری، تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس از دام های کوچک مازندران در برابر بیماری طاعون نشخوار کنندگان واکسینه شدند

طبق آمار رسمی سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می‌کنند


نظر شما
ادامه