کد خبر: ۶۸۴۵

حکیم مهر - کارشناس مسوول بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات در مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: گرچه مهم ترین راه انتقال بیماری هاری ، سگ ها هستند اما پنجه کشیدن گربه، خراش های پوستی و تماس با بزاق حیوانات نیز موجب انتقال بیماری هاری می شود.

 

نفر اول از سمت چپ : دکتر شریفیان

 

دکتر جمال شریفیان به مناسبت روز جهانی هاری و در حاشیه همایش این روز در بیمارستان بعثت نیروی هوایی ارتش افزود: اگر چه بیماری هاری چه در انسان و چه در حیوان، درمان ندارد و موجب مرگ می شود اما چنانچه این بیماری در افرادی که دچار گاز گرفتگی حیوانات شده اند، سریع درمان و پیشگیری شود، می توان آن را کنترل کرد.

کارشناس مسوول بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات خاطرنشان کرد: هنگام زخم شدن از طریق حیوانات باید محل گاز گرفتگی را با آب و صابون به مدت 15 تا 20 دقیقه شست و با استفاده از سرم هاری از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

به گفته شریفیان، مراکز درمانی و پیشگیری از بیماری هاری زیر پوشش وزارت بهداشت در تمام شهرستان های کشور با مسوولان آموزش دیده و بطور شبانه روزی آماده ارایه خدمت به هموطنان است.

وی تاکید کرد: چنانچه افرادی که حیوانات آنان را گاز گرفته اند به مراکز درمانی دیر مراجعه کنند، به بیماری هاری مبتلا می شوند و جان خود را از دست می دهند.

کارشناس مسوول بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات خاطرنشان کرد: زمان خاصی برای مراجعه به مراکز درمانی اعلام نمی کنیم چراکه هرچه زمان از دست برود احتمال ابتلا به هاری نیز افزایش می یابد.

شریفیان گفت: هرچه محل گاز گرفتگی حیوانات به مغز و اعصاب مرکزی نزدیکتر و زخم شدیدتر و عمق آن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به هاری نیز افزایش خواهد یافت؛ بنابراین افراد دچار گاز گرفتگی باید فوری به مرکز درمانی مراجعه کنند.

وی یادآور شد: هاری یکی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات به شمار می رود که معمولا عامل این بیماری ویروسی است که در مخازن حیوانات اهلی و وحشی مانند گرگ، روباه، شغال و دیگر پستانداران خونگرم وجود دارد.

به گفته دکتر شریفیان، انسان معمولا در اثر گاز گرفتگی حیوانات، در معرض ابتلا به این بیماری کشنده قرار می گیرد.

 

نظر شما
ادامه