کد خبر: ۶۸۳۲۷

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: سیستم مدیریت تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند باید به گونه‌ای باشد که آب تجمع نکند تا ما از جهت ورود پرندگان مهاجر و شیوع آنفلوانزای پرندگان نگرانی نداشته باشیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بازار، «دکتر محمد اصغرزاده» اظهارکرد: هرگونه تجمع آب یک خطر بالقوه برای ورود پرندگان مهاجر به خراسان‌جنوبی هستند چرا که استان در کریدور عبور این پرندگان قرار دارد و گاه برای رفع خستگی در این آب‌ها فرود می‌آیند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در صورت مبتلا بودن این پرندگان مهاجر به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و فرود در محل آب‌های تجمع یافته در استان، برای سلامت طیور ما نیز خطرناک است و احتمال سرایت به آنان نیز می‌رود.

اصغر زاده گفت: در این راستا بارها گفته‌ایم سیستم مدیریت تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند باید به گونه‌ای باشد که آب تجمع نکند و از این جهت پساب یا به صورت لوله کشی و یا روش‌های دیگر به شیوه‌ای هدایت شود که ما نگرانی بابت فرود پرندگان مهاجر را نداشته باشیم.

بخش زیادی از واحدهای طیور در فاصله بیرجند تا خوسف است

وی اظهارکرد: شاید ما در مکان‌هایی چون تالاب کجی نهبندان نیز فرود پرندگان مهاجر را داشته باشیم ولی در آن اطراف مرغداری صنعتی و .. .وجود ندارد ولی در فاصله بین بیرجند و خوسف بخش زیادی از واحدهای طیور ما فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: خوشبختانه در برابر آنفلوانزای پرندگان ۱۰۰درصد واحدهای طیور ما دو نوبت واکسینه شده و برخی از واحدها نیز در حال دریافت نوبت سوم هستند و مشکلی از نظر تأمین واکسن نداریم.

اصغرزاده ادامه‌داد: از سال گذشته تاکنون تمام واحدهای پرورش طیور ما دارای مسئول فنی و بهداشتی شده‌اند که موظف هستند هر گونه تلفات غیر طبیعی را به ما گزارش کنند و خوشبختانه تاکنون چه در بین طیور صنعتی و چه بومی و یا پرندگان بومی موردی از آنفولانزا گزارش نشده است.

وی یادآور شد: در هر حال باید مراقبت باشیم تا فصل مهاجرت پرندگان نیز بگذرد و اطمینان خاطر نسبی پیدا کنیم.

 

نظر شما
ادامه