کد خبر: ۶۷۹۷۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
در پی نزدیک شدن یک پلنگ به یک گاوداری در ماهان کرمان:
دامپزشکان اعلام کردند که بر اثر ضربات مکرر بیل، دندان‌های پلنگ شکسته، به فک آسیب جدی وارد شده، یکی از دنده‌ها شکسته و بر اثر شدت ضربات پشت جمجمه این حیوان آب آورده است ...
 

حکیم مهر: دامپزشکان پس از بررسی تصاویر عکسبرداری از پلنگ نحیفی که به یک گاوداری در ماهان نزدیک شده بود اعلام کردند که بر اثر ضربات مکرر بیل، دندان‌های پلنگ شکسته، به فک آسیب جدی وارد شده، یکی از دنده‌ها شکسته و بر اثر شدت ضربات پشت جمجمه این حیوان آب آورده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، وضعیت پلنگی که توسط کارگران یک گاوداری در ماهان مورد آزار قرار گرفته بود، رضایت‌بخش نیست. متاسفانه کارگران گاوداری به همیاران محیط زیست اجازه کمک نداده‌اند و تا زمان رسیدن مسئولان محیط زیست آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر به حیوان وارد کرده‌اند .

«مرجان شاکری» مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمان به میزان گفت: عصر دوشنبه ۱۳ دی، همیاران اطلاع دادند که یک پلنگی وارد یک دامداری در ماهان شده و درخواست کمک کردند. از آنجا که کارگران به همیاران اجازه ورود به گاوداری را نداده بودند طی تماس تلفنی با صاحب گاوداری خواستیم هماهنگی‌های لازم را انجام دهند تا بتوانیم به حیوان کمک کنیم.

وی افزود: زمانی که به گاوداری رسیدیم ماده پلنگی که به گفته کارگران دو ساعت و نیم از ورودش به گاوداری گذشته بود را با دست و پای بسته به قفس سگ‌های گاوداری منتقل کرده بودند و حیوان از هیاهوی کارگرانی که اطراف قفس تجمع کرده‌ بودند، به شدت دچار استرس شده بود.

شاکری با اشاره به لاغری این ماده پلنگ گفت: به ما گفتند که حیوان را با دست گرفته‌اند اما بعد مشخص شد که با بیل ضرباتی به حیوان وارد کرده‌اند. بیل را روی گردن و فک پلنگ گذاشته بودند که منجر به شکستن دندان‌هایش شده بود.

وی ادامه داد: دست و پای حیوان را با طناب بسته و به قفس سگ‌ها منتقلش کرده بودند. از آنجا که عدم آموزش و آگاهی سبب شده بود از ضرب و جرح حیوان احساس قدرت کنند اطراف قفس تجمع کرده بودند که این هیاهو به حیوان استرسی مضاعف تحمیل کرده بود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان افزود: از آنجا که هوا تاریک شده بود دامپزشکان و کارشناسان که از کرمان آمده بودند نتوانستد وضعیت حیوان را بررسی کنند. بنا شد حیوان تا صبح همانجا بماند. طناب را از دستش باز کردیم اما با توجه به عصبانی بودن حیوان نتوانستیم طناب پاهایش را باز کنیم. قرار شد دو محیط‌بان هم تا صبح در ماشین بمانند و از تجمع کارگران که خانواده‌هایشان را هم آورده بودند در اطراف حیوان جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: این پلنگ صبح سه‌شنبه توسط کارشناسان بی‌هوش شد و پس از عکسبرداری به قرنطینه اداره کل انتقال یافت. به هوش نیامدن حیوان پس از ساعت‌ها باعث نگرانی‌مان شده بود اما سرانجام نیمه شب به هوش آمد. کمی حرکت کرد اما چیزی نخورد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان با ابراز تاسف از آسیب‌های وارده به این ماده پلنگ گفت: بررسی گراف‌ها نشان داد که بر اثر ضربات وارده، دو دندان حیوان شکسته، فکش به شدت آسیب دیده، پشت جمجمه آب آورده و یکی از دنده‌ها شکسته است.

وی ادامه داد: ظهر چهارشنبه با مشورت دامپزشک یک خرگوش زنده در اختیار حیوان گذاشتیم که توانست شکار کند. ما هم امیدوار شدیم که زنده خواهد ماند. آب هم خورد. برایش هیتر گذاشتیم و سعی کردیم تا جای ممکن استرسی به حیوان که نامش را «ماهانا» گذاشته بودیم وارد نشود. به خبرنگاران هم گفتیم تک‌تک به حیوان نزدیک شوند.

شاکری یادآور شد: امروز صبح رفتم تا ماهانا را ببینم اما به قبراقی روز قبل نبود. هنوز هم غذایی نخورده. آنقدر لاغر است که به نظر می‌رسد دستکم دو هفته است غذای کافی به بدنش نرسیده. نمی‌دانیم بیماری دیگری هم دارد یا نه. فعلا توجه‌ها روی شکستگی‌هایش متمرکز است. اما با توجه به نوع خرخر کردنش احتمال می‌دهم مشکل ریوی هم داشته باشد.

وی درباره سرنوشت پلنگ ماهان گفت: پیشنهادات و نظرات متعددی برای این پلنگ مطرح است. یکی از پیشنهادات، انتقال حیوان به تهران بود که به دلیل ریسک به‌هوش نیامدن پس از بیهوشی نپذیرفتم. گفتیم با توجه به اینکه قرنطینه‌ اداره کل محیط زیست کرمان قرنطینه مناسبی است و بهترین قرنطینه در جنوب شرقی کشور به حساب می‌آید اگر بناست از دستش بدهیم بهتر است در همین قرنطینه و بدون استرس باشد تا اینکه در هواپیما تلف شود .

 

خبر تکمیلی: حال پلنگ نابالغ خوب است

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمان با توضیح درباره وقایع مربوط به کلیپ منتشر شده درباره آسیب‌های وارده به یک پلنگ نابالغ در شهر ماهان وضعیت جسمی این پلنگ را تشریح و بیان کرد که حال عمومی این حیوان خوب است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مرجان شاکری» توضیح داد: افزود: عصر سیزدهم دیماه در یک تماس تلفنی از یک همیار محیط زیست مبنی بر اینکه یک پلنگ در ماهان توسط کارگران یک گاوداری مهار شده بلافاصله محیط بانان، تیم کاشناسان و دامپزشک در محل حاضر شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه کارگر در زمانی که با پلنگ روبه رو شده با بیلی که در دست داشته است ضرباتی را برای دفاع از خودش به پلنگ وارد می کند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمان گفت: بعد از آن، تعدادی از کارگران به وسیله طناب دست و پای پلنگ را می بندند، آن را در گونی قرار می دهند و به محل نگهداری سگ های گاوداری منتقل می کنند.

شاکری اظهارداشت: همچنین براساس بررسی های اولیه به دلیل اینکه طناب دور دست پلنگ بسته شده بود این نگرانی وجود داشت که دست پلنگ آسیب دیده باشد که دست را باز و پلنگ را در همان محل با حضور ۲ محیط بان تا روز بعد نگهداری کردیم

وی ادامه داد: قبل از اینکه کارکنان محیط زیست وارد صحنه شوند کارگران به دلیل ناآشنایی با حیات وحش تصاویری از زورآزمایی با یک پلنگ را ضبط می کنند و در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر می شود که جریحه دار شدن احساسات عمومی را به دنبال داشته است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمان افزود: بعد از حضور محیط زیست در صحنه ۲ محیط بان تا روز بعد در شرایط هوای سرد در محل گاوداری از این حیوان مراقبت و بعد از آن تیم دامپزشکی حیوان را برای رادیوگرافی بیهوش کردند که بعد از گرفتن تصاویر از پلنگ به قرنطینه اداره کل منتقل شد

شاکری گفت: بعد از رادیوگرافی مشخص ‌شد ضربات بیل به پشت جمجمه حیوان آب آورده و یکی از دنده های آن نیز آسیب دیده؛ همچنین در تصاویر آسیب دیدگی جدی در فک حیوان مشاهده می‌شد

وی تصریح کرد : با توجه به اینکه بیهوشی پلنگ طولانی مدت شد این نگرانی وجود داشت که به هوش نیاید اما در بامداد ۱۵ دیماه پلنگ علایم حیاتی از خود نشان داد

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه از روز اول مشخص بود حیوان ضعیف شده برای آن مکمل غذایی و غذا تهیه شد و با توجه به آسیب دیدگی فک حیوان امکان خوردن غذا را نداشته گفت:  طبق نظرات دامپزشکان برای امتحان شرایط پلنگ یک خرگوش در اختیارش قرار دادیم که خرگوش را شکار کرد و وقتی غذا خورد این بارقه امید ایجاد شد که پلنگ زنده می ماند و بعد از آن شرایطش عادی شد

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حین درگیری با کارگر ۲ دندان اصلی پلنگ از بین رفته و بالغ هم نیست باید بررسی کرد که آیا امکان برگشت به طبیعت وجود دارد یا خیر که باید منتظر نتیجه دامپزشکی باشیم

شاکری خاطرنشان کرد: اینک حال عمومی این پلنگ خوب است و همه تلاشمان را می کنیم که به طبعیت برگردد.

ماهان از توابع شهرستان کرمان است.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
3
6
چقدر كارگران وحشي بودند.
کارهای عجیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
3
9
به علت تاریکی هوا کارشناسان نتوانستند پلنگ رو بررسی کنند!!!!خب لامپ اختراع شده با سیم سیار لامپی به محل انتقال می دادید یا از چراغ قوه های بزرگ شارژی استفاده می گردید.راه زیاد بود.خب پلنگ بوده یا ترسیدن نگاه کنن یا حوصله اش رو نداشتند.فقط اونجا رفتن که فردا خبر برسه که کارشناس رفته!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
3
7
بد نیست یه عکس برداری از ریه طرفی که دنده شکسته انجام بشه،مشکلات ریوی که در متن نوشته شده می تونه در اثر تجمع خون و مایع التهاب به علت ضربه وارده و شکستگی دنده و پارگی ریه و غیره هست که می تواند باعث مرگ حیوان شود.متعاقب آن عفونت ریه هم اتفاق می افتد.کارشناسان صلاح می دونن نگن ولش کن مهم نیست.اقداماتی بکنن و فقط به خوردن حیوانی که خیلی گرسنه هست اکتفا نکنن.حیوان تحت مراقبت باشه،عکس ها و آزمایشات لازم رو انجام بدن لازم باشه اب داخل ریه تخلیه بشه.آنتی بیوتیک درمانی و سرم تراپی این حرفا انجام بشه.ولی از اون دیدن کارشناسان در شب و در عصری که به همت ادیسون برق اختراع شده و حوصله نداشتند سیم سیار استفاده کنن معلومه که این کارها هیچ کدام انجام نخواهد شد.نهایتا پلنگ بمیره جواب
مسئولین حاضره:
علی رغم تلاش شدید کارشناسان،به علت ضربات شدید بر جمجمه و دنده ها حیوان مرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
2
4
جهان آخر هم نیستیم چه برسه سوم ،تو کشورهای دیگه چقدر مواظب نسل این ها هستن ما ولی ......تعطیل هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
1
1
باعث تاسف درمملکتمون اموزش واگاهی بابت اینچنین مواردی خیلی ضعیفه
امکانات و تجهیزات ب روز هم جای خود داره
اگه ب محیطزیسیت اهمیت میدادیم وضع اینچنین نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
2
0
خرگوش زنده بیچاره انداختن جلو پلنگ.. البته حیوان ترجیح به شکار دارد اما بهتر روی درمان سریع ضایعات ریوی فوکوس میکردن
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
1
2
فقط میتوان تاسف خورد و متاسف و ناراحت شد،امیدوارم این پلنگ زیبا به زودی خوب شود و بهبودی کامل یابد.
مرجان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
1
1
محیط زیست کارش آموزشه اون مردم بی انصاف که اینجور حیوان و شکنجه کردند هست خانمه نشسته تلفنی با رییس گاوداری حرف زده خسته نشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
1
0
خشونت و رفتار خشونت آمیز چه نسبت به حیوانات، چه نسبت به همنوع و چه نسبت به طبیعت در فرهنگ مردم ایران نهادینه شده. یکی نیزار آتش میزنه تا به زمینهای خودش اضافه کنه، یکی جنگل آتش میزنه یا از روی سودجویی درختان آن را بی حساب و کتاب قطع میکنه، یکی با بیل به جان یک حیوان زبان بسته که بر اساس غریزه قصد شکار داره می افته، یکی یک سگ زندۀ بینوا را با طناب پشت خودرو میبنده و زجرکش میکنه، یکی یه توله خرس بیگناه را که برای رفع عطش تشنگی به یک برکۀ نزدیک آبادی نزدیک میشه با ضربات چماق به شکل فجیعی میکشه، یکی بخاطر یک اختلاف کوچک و کم اهمیت حتی مرتکب قتل همنوع میشه، .... وای بر ما! آیا به یک قوم نفرین شده و مغضوب تبدیل میشیم؟!

فَأَيۡنَ تَذۡهَبُونَ

به کدام سو رهسپارید؟

سوره مبارکۀ تکویر، آیۀ 26
mehran
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
0
1
اگر یک نفر سگ گردانی کنه، پدرشو در میارن...ولی اگر گونه ی نادری مثل این پلنک زیبا رو آسیب بزنه در بدترین حالت جریمه نقدی میشه....اون هم مبالغ خنده دار(به نسبت ارزش بالای این گونه)
نظر شما
ادامه