کد خبر: ۶۷۹۰۴

حکیم مهر: رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران تازه‌ترین آمار تلفات بیماری طاعون نشخوارکنندگان در زیستگاه‌های حیات وحش این استان را ۱۸۰ راس اعلام کرد و گفت که مواردی از تلفات در شهرستان‌های تنکابن و عباس‌آباد مشاهده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش برای نخستین بار ۱۷ مهر ماه امسال با مشاهده تعدادی لاشه از گونه کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم مرز با مازندران است رسانه ای شد و همزمان مسئولان محیط زیست مازندران هم ورود این بیماری به استان از طریق شهرستان چالوس را تایید کرد.

با این که طی سه ماه گذشته همواره تلفات این بیماری در مناطق جنگلی و مرتفع چالوس و کلاردشت خلاصه می شد ف ولی اکنون پیش بینی کارشناسان محیط زیست در باره احتمال گسترش آن به سایر مناطق استان محقق شد و شهرستان های تنکابن و عباس آباد هم به محدود شیوع بیماری اضافه شده اند.

کوروس ربیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که با توجه به مشاهده بیماری طاعون نشخوارکندگان کوچک در زیستگاه‌های حیات وحش تنکابن و عباس‌آباد، احتمال شیوع این بیماری در دیگر مناطق مازندران دور از انتظار نیست.

وی بیشترین میزان تلفات طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مازندران را مربوط به آذرماه امسال عنوان کرد و از مناطق "حصارچال" و "ونداربن" در ارتفاعات شهرستان کلاردشت به عنوان آلوده ترین زیستگاه‌های حیات وحش این استان نام برد که بیشترین میزان تلفات را نیز به خود اختصاص داده است.

ربیعی با بیان اینکه در صورت شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در زیستگاههای حیات وحش، هیچ راه درمانی وجود ندارد، اظهار داشت: بهترین راهکار برای جلوگیری از پیش‌روی این بیماری در بین سایر زیستگاه‌های حیات وحش، دفت بهداشتی لاشه‌ها، پایش مستمر و کنترل و نظارت مناطق آلوده است

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران از ارتفاعات "ناتر" و "دلیر" در شهرستان چالوس به عنوان دیگر کانون های آلوده به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نام برد و افزود: محیط بانان در راستای انجام اقدامات پیشگیرانه، ضمن پایش‌ زیستگاه‌های حیات وحش غرب مازندران، نسبت به ضدعفونی آبشخوارهای مشترک بین دام های اهلی و حشی، جمع آوری و دفن بهداشتی لاشه های تلف شده اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: از زمان شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان و ادامه پیش روی آن در زیستگاه های حیات وحش غرب مازندران، با هماهنگی صورت گرفته با امور عشایری استان و جهاد کشاورزی چالوس و کلاردشت و شبکه دامپزشکی، علاوه بر استفاده از ظرفیت این دستگاه‌ها برای جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها، نسبت به خروج دام های اهلی از این مناطق در ماه‌های گذشته اقدام شده است.

منشا بیماری طاعون نشخوار کنندگان ویروسی است که فقط نشخوارکنندگان کوچک از جمله کل و بز وحشی، گوسفند، بز و حیوانات خانگی را درگیر می کند و اصلا قابلیت سرایت به انسان را ندارد.

طبق گزارش دامپزشکی مازندران تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس از دام های کوچک استان در برابر بیماری طاعون نشخوار کنندگان واکسینه شدند.

سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می‌کنند.

 

نظر شما
ادامه