کد خبر: ۶۷۸۳۲

حکیم مهر: گروه های جهادی و دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز تابستان وپاییز امسال با حضور در روستاهای محروم و دورافتاده شهرستان های مختلف فارس بویژه مناطق جنوبی آن،فصلی دیگر از حرکت های امیدبخش،خیرخواهانه و با هدف رفع محرومیت و کمک به مردم نیازمند در این شهرستان ها را به نمایش گذاشتند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، اعزام گروه های جهادی و دانشجویی به مناطق محروم و دورافتاده و حضور ساده و صمیمی آنها در میان روستاییان و عشایر شاید از لحاظ کمی در قیاس با برخی کارهای عمرانی و اقتصادی و پروژه های کلان بخش دولتی ناچیز باشد؛ اما ماهیت و محتوای این کار نیک و سنت حسنه خود رهیافت و تمرینی در مسیر عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه امکانات محسوب می شود.

اعزام این گروه ها به دورترین و محروم ترین مناطق روستایی و عشایری و آمیخته شدن و همزیستی با زندگی و سختی روزگار مردمان این مناطق خود از زیباترین و باارج ترین جلوه های این اقدام خیرخواهانه است.

استان فارس در قالب ۳۶ شهرستان و با جمعیتی حدود پنج میلیون نفر و با بیش از یک میلیون روستایی را شاید بتوان بهترین مصداق عملی برای توسعه فعالیت های گروه های جهادی به سبب عمق محرومیت ها ، پراکندگی و گاه فقر حاکم بر روستاهای آن به ویژه در مناطقی از جنوب آن قلمداد کرد.

 چه بسیار مردمان و ساکنانی از روستاها و مناطق عشایری این استان که از ناچاری و فقر و گاه عدم توزیع ناعادلانه امکانات ، دل از روستا و دیار خود برتافته اند و طی سالیان متمادی  به حاشیه شهرها آمده اند و در این مکان ها نیز با انبوهی از مشکلات و آسیب های اجتماعی ناخواسته دست و پنجه نرم می کنند.

گروه های جهادی و دانشجویی در مراکز علمی و دانشگاهی فارس علاوه بر مشارکت در امر فعالیت های عمرانی و خدماتی از ساخت مدرسه و مسکن و یا درمان رایگان و سایر امور خیرخواهانه در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز حضور فعال و هدفمند در روستاها و مناطق حاشیه ای و فقیر نشین را سرلوحه برنامه های خود قرار داده اند.

حضور گروه های جهادی دانشجویی فارس در میان عشایر

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز در این زمینه می گوید: مهمترین راهبرد و هدف از اعزام گروه های جهادی به مناطق محروم و روستاها بر اساس نیاز آن منطقه و در مسیر عدالت اجتماعی و رفع محرومیت ها است.

علیرضا مینایی چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: علاوه بر زیباسازی و مرمت مساجد و ساخت مسکن، خدمت‌رسانی در حوزه‌های بهداشتی و درمانی آموزش و کارآموزی متناسب با اقتصاد روستاها در حوزه های مختلف به ویژه دامداری و کشاورزی درطول سال از اهداف مهم اعزام گروه‌های جهادی است.

وی بیان کرد: بیش از هشت سال از زمان راه اندازی قرارگاه محرومیت زدایی شهید صدرالله فنی زاده در دانشگاه شیراز می گذرد و طی این سال ها بسیاری از خدمات گروه های جهادی منشا خیر و کمک به رفع محرومیت از روستاها و مناطق محروم این استان شده اند.

وی شهرستان های مرودشت، لارستان، اوز، داراب ، گراش و سرچهان را از جمله مناطق و کانون های اعزامی گروه های جهادی و دانشجویی این دانشکده در حوزه های مختلف خدمات رسانی طی این سال ها به ویژه در تابستان و پاییز امسال عنوان کرد.

مینایی بیان کرد: فعالیت گروه جهادی شهیدصدرالله فنی زاده در قالب کارگروه های تخصصی مختلف اعم از عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، دامپزشکی و سایر مطالبه گری در حوزه های مختلف و بر اساس نیز مردم هر منطقه نیز استوار است.

وی گفت: گروه جهادی شهید صدرالله فنی زیر نظر حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز و با تایید و ثبت در سازمان بسیج سازندگی سپاه فجر استان فارس فعالیت دارد.این گروه جهادی با بیش از ۲۰۰ نفر عضو به طور معمول اردو های خود را به صورت جامع و هدفمند با حضور همه کارگروه‌های تخصصی دنبال می کند که یکی از اقدام های این گروه برگزاری اردوی جهادی در تابستان سال جاری بوده است.

او با تشریح برخی از فعالیت تخصصی گروه دانشجویی دانشکده دامپزشکی شهید فنی زاده دانشگاه شیراز در تابستان و پاییز ۱۴۰۰ در سطح استان فارس گفت: وکسیناسیون دام های سبک و سنگین، تزریق واکسن هاری، بیماری یابی دام ها و همچنین نمونه برداری از حیوانات در مناطق مختلف استان فارس از جملع شهرستان هیا جنوبی در تابستان و پاییز امسال بود.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی انتخاب این مناطق برای فعالیت، احتمال درگیری بیماری به دلیل مرزی بودن این مناطق برای شهرستان‌ها و پراکندگی جغرافیایی دامداری‌ها و وجود راه‌های سخت گذر بود گفت:  در این بین از برخی دامداری‌ها برای شناسایی بیماری توسط هیات علمی دانشگاه دکتر نصراله احمدی نمونه برداری انجام شد.

مسئول کارگروه تخصصی دامپزشکی گروه جهادی شهید صدرالله فنی دشگاه شیراز گفت: از جمله شهرستان های مورد هدف این گروه تخصصی شامل لارستان، گراش و اوز بود که در پاییز امسال بیش از ۴۰ نفر از دانشجویان دختر و پسر این دانشکده با حضور در میان عشایر مشغول فعالیت های تخصصی برای دام های عشایر و این منطق شدند.

وی با بیان اینکه کارگروه تخصصی دامپزشکی دانشگاه شیراز عمده فعالیت خود را درمناطق کم‌ برخوردار و سخت گذر استان فارس و در میان عشایر انجام می دهد، افزود: واکسیناسیون بیش از ۲۰ هزار دام سبک و سنگین در منطقه صحرای باغ شهرستان لارستان و حدود ۱۰ هزار مورد نیز در روستای فداغ گراش بخش دیگری از فعالیت های تخصصی این گروه جهادی بوده است.

او از برخی نهادها و دستگاه های مختلف اجرایی و خدماتی که گروه های جهادی و دانشجویی را در این شهرستان ها حمایت و پشتیبانی کردند از جمله مجموعه استانداری فارس، اداره کل دامپزشکی استان و شهرستان های لارستان و گراش، فرمانداری های این شهرستان ها و همچنین سپاه ناحیه بسیج این دو شهرستان جنوبی قدردانی کرد.

 

 

نظر شما
ادامه