کد خبر: ۶۷۶۸

حکیم مهر - معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران تصریح کرد: تا زمانی که سیستم‌های ورودی فاضلاب و پساب‌های شهری فاقد معیار و استاندارد هستند با مرگ و میر آبزیان و آلودگی محیط زیست و بیماری جانوران دریایی مواجه خواهیم بود.

علی اصغر مجاهدی گفت:‌ مشکلات و آسیب‌های ناشی از ورود فاضلاب‌های صنعتی و شهری به دریا و رودخانه بسیار زیاد است و اگر کنترل نشود، با پدیده‌های دریایی و آلودگی‌ در دریا مواجه هستیم که این امر باید توسط همه سازمان‌های مرتبط که با دریا سر و کار دارند، ساماندهی شود.

مجاهدی اعلام کرد: بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده ‌پدیده کشند قرمز و بیماری جلبک‌ها در جنوب کشور ارتباط نزدیکی با مناطقی دارد که فاضلاب‌های شهری‌شان به دریا می‌ریزد.

معاون سازمان شیلات ایران گفت: براساس پیگیری‌های صورت گرفته، مقرر شده در استانداری‌های استان‌های جنوبی کشور بودجه استانی برای ساماندهی فاضلاب‌ها قبل از ورود به دریا اختصاص دهند اما تا زمانی که سیستم ورودی پساب‌ها صنعتی و شهری فاقد معیار باشد مشکلات مرگ و میر آبزیان و پدیده‌های دریایی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه سیستم دفع فاضلاب‌های شهری باید از طریق استانداری‌ها مدیریت شود، گفت: باید مسوولان مربوطه پاسخ دهند که در این زمینه چه اقدامی انجام داده‌اند.

مجاهدی درباره مرگ و میر پنج میلیون قطعه بچه ماهی سفید در اثر ورود فاضلاب و پساب‌های شهری به دریای خزر، گفت: این موضوع برای مدیریت مناسب‌تر به سازمان‌های مربوطه منعکس شده است.

معاون شیلات ایران افزود: رودخانه‌های حاشیه دریای خزر محل تخم‌ریزی ماهیان دریاچه خزر هستند اما در طول مسیر فاضلاب‌های مسکونی وارد آن می‌شود که بستر رودخانه را برای تجدید نسل آبزیان به مخاطره می‌اندازد.

گفتنی است؛ هیچ کدام از 16 شهرستان گیلان، سامانه دفع فاضلاب ندارند و انواع فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی آنها راهی رودخانه‌ها می‌شود و حیات موجودات زنده از جمله ماهیانی را که برای تخم‌ریزی به رودخانه‌ها کوچ می‌کنند، به خطر می‌اندازد.

به‌طوری‌که سالانه 150 میلیون مترمکعب انواع فاضلاب‌های شهری و صنعتی وارد رودخانه‌های این استان و در نهایت وارد دریای خزر می‌شوند که مرگ و میر ماهیان و نیز اختلال در فرآیند زادآوری طبیعی آنها را در پی دارد.

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه