کد خبر: ۶۷۶۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مرکزی، گلستان، تهران، خراسان رضوی، همدان، گیلان و آذربایجان شرقی

 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خبر داد:
صادرات 37 هزار قطعه ماهی زینتی از استان در چهار ماه ابتدایی امسال

 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: کشتارگاه‌ها دروازه‌های سلامت غذایی شهرها هستند که در راستای ارتقای سلامت آنها باید کوشید.

سید‌سعید حسینی افزود: اداره دامپزشکی در بهداشت و سلامت جامعه نقش مهم و قابل تاثیری دارد و تلاش اداره دامپزشکی بیشتر به پیشگیری معطوف است چون همیشه پیشگیری بهتر، موثرتر و کم هزینه تر از درمان است و اگر از شیوع یک بیماری جلوگیری نکنیم بیماری به صورت اپیدمی بروز و شیوع پیدا می‌کند، پس بحث پیشگیری باید در اولویت کار قرار گیرد و در این راستا یکی از مهم ترین وظایف اداره دامپزشکی بحث ایمن سازی در بخش‌های مختلف دام و طیور است.

وی بیان کرد: اداره دامپزشکی استان مرکزی طی 4 ماهه نخست سال جاری تعداد 400 هزار ایمن سازی را در جمعیت دامی انجام داده و در ارتباط با تب مالت که مهم ترین بیماری موجود در جمعیت دامی استان است، حدود 470 هزار دام سبک و سنگین ایمن سازی شدند.

حسینی افزود: طی 4 ماهه نخست سال جاری تعداد 3 هزار و 686 دام مورد خونگیری قرار گرفتند تا مشخص شود که در چه تعداد از آنها بیماری وجود دارد و طی همین مدت زمان برای تشخیص بیماری‌های انگلی در جمعیت دامی که شامل انگل داخلی و خارجی است تعداد یک‌ میلیون و 230 هزار راس دام علیه بیماری‌های انگلی درمان شدند.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد: ساختار دامداری در روستاها عمدتا به شکل سنتی است که این مشکل بزرگی است و اماکن دامی باید تا حد ممکن به شکل بهداشتی ایجاد شوند ولی متاسفانه در بعضی از روستاها هنوز مبارزه با بیماری‌ها به شکل سنتی انجام می پذیرد که در این مورد 3 میلیون و 300 هزار متر مربع از طریق سموم به شکل رایگان تحویل دامداری‌ها شد.

حسینی گفت: طی 4 ماهه نخست سال جاری بیش از 7 میلیون قطعه جوجه ریزی در استان اتفاق افتاد و طی همین مدت بازدیدهای مختلفی از مرغداری‌ها به عمل آمد که تعداد این بازدید ها یک هزار و 656 مورد بود که در این میان تعدادی از واحدهای مشکوک مشخص و برای آن ها کارهای مراقبتی اعمال شد.

وی بیان کرد: در ارتباط با بیماری‌های دامی تعداد 31 کانون بیماری مشخص و 720 مورد بازدید از جمعیت دامی انجام شد، در حال حاظر جمعیت دامی در استان از وضعیت خوبی برخوردار است و در سال گذشته تعداد 160 نوع کانون تب برفکی مشخص شد که این رقم در 5 ماهه نخست سال جاری 23 کانون است که در این زمینه چیزی بالغ بر 80 درصد کاهش بیماری تب برفکی را در استان شاهد بودیم.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در ادامه افزود: طی 4 ماهه نخست سال جاری در بخش تولیدات آبزیان نزدیک به 2 هزار تن تولید داشتیم که طی همین مدت 291 مورد بازدید به عمل آمد که تعداد 10 مورد کانون بیماری شناسایی شد.

حسینی اظهار کرد: صادرات در واحد قرنطینه انجام شده و طی 4 ماهه نخست سال جاری تعداد 37 هزار قطعه ماهی زینتی، 27 هزار و 300 کیلو پا و پنجه مرغ و نزدیک به 19 هزار و 370 کیلوگرم کرک به کشورهای خارجی صادر شد.

حسینی در پایان گفت: طی 4 ماهه نخست سال جاری تعداد 14 هزار 579 مورد عملیات آزمایشگاهی از جمعیت دام و طیور و مواد غذایی مربوط به بخش دامی انجام شد و در حال حاظر با وجود آزمایشگاه مرجع اداره دامپزشکی استان بعضی از آزمایش‌هایی که در سال‌های گذشته به تهران ارجاع داده می‌شد با افتتاح این آزمایشگاه در خود استان انجام می‌شود و با بهره برداری از بخش PCR آزمایشگاه مرجع اداره دامپزشکی استان تشخیص بعضی از بیماری های ملکولی قابل انجام شده است.

 

-------------------------------

 

در دیدار رئیس اتحادیه مرغداران استان گلستان با مدیر کل دامپزشکی بر افزایش همکاری فی مابین تأکید شد


در این دیدار دکتر وفایی بر لزوم ادامه همکاریهای تنگاتنگ ما بین اتحادیه مرغداران و اداره کل تاکید و با بیان اینکه با فرا رسیدن فصل سرما، احتمال شیوع بیماریهای طیور خصوصا بیماریهای ویروسی قابل پیش بینی است از رئیس اتحادیه مرغداران استان خواست بیش از پیش زمینه ارتباط وهماهنگی مرغداران استان را با سیاستهای دامپزشکی در خصوص پیشگیری از رخداد احتمالی بیماریهای طیور از طریق بر قراری مشترک کلاسهای آموزشی، پخش اطلاعیه و بنر های بهداشتی و سایر موارد مرتبط فراهم سازد.
در این دیدار اورسجی رئیس اتحادیه مرغداران استان نیز لزوم این ارتباط نزدیک را ناگزیر دانست و از اداره کل دامپزشکی به عنوان یک دستگاه فنی و تاثیرگذار در این زمینه یاد کرد و گفت: اتحادیه مرغداران آمادگی خود را در زمینه فراهم سازی پذیرش هر چه بیشتر دستور العملهای دامپزشکی استان توسط مرغدان منطقه اعلام میدارد.

--------------------------------

 

برگزاری جشن تقدیر از دانش آموزان نمونه دامپزشکی استان تهران


 اداره کل دامپزشکی استان تهران جهت ارج نهادن به تلاش دانش آموزان نمونه اقدام به برگزاری جشن در مورخه 23/6/90 با حضور مدیر کل ،کارکنان و خانواده کارکنان در سالن اجتماعات این اداره کل نمود.

 

---------------------------------

 

برگزاری اردوهای عکاسی توسط اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی

 در راستای اجرای هرچه بهتر جشنواره عکس سازمان دامپزشکی کشور، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با هماهنگی خانه عکس استان اردوهای یکروزه عکاسی را برگزار می کند.

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی این استان با اعلام این خبر گفت: این اردوها طی 10 روز و با حضور عکاسان حرفه ای استان اجرا خواهد شد و شروع آن روز سه شنبه 29 شهریورماه و اولین مکان درنظرگرفته شده کشتارگاه صنعتی دام مشهد می باشد.

هادی زارعی افزود: علاوه بر کشتارگاه صنعتی دام، کشتارگاه طیور، فعالیت دامپزشکی در مرغداری و واکسیناسیون طیور، تست سل گاوی، مایه کوبی دام سبک، فعالیت های آزمایشگاه اداره کل، مراکز بسته بندی و جمع آوری شیر و ... از جمله مراکزی است که طی مدت برگزاری اردو ها، هنرمندان عکاس خراسانی به آنها مراجعه خواهند کرد.

وی یادآور شد: فراخوان و پوستر جشنواره روی پورتال اداره کل به نشانی http://rkh.ivo.org.ir  قرار داده شده است.

 

----------------------------------

 

نشست مشترک مدیران دامپزشکی و مراکز بهداشت شهرستانهای استان همدان


روسای شبکه های دامپزشکی و مراکز بهداشت شهرستانهای استان همدان در یک نشست مشترک در مورد نحوه کنترل و مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و حیوان به گفتگو نشستند.
این جلسه که در سالن جلسات  اداره کل دامپزشکی  استان همدان برگزار شد بیشتر اهداف خود را در زمینه چگونگی کنترل و مبارزه با بیماری آنفلوانزا ، هاری و تب مالت دنبال می کرد.
در ابتدای این جلسه مدیر کل دامپزشکی استان همدان ضمن ارائه گزارش از وضعیت بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در استان مانند هاری، تب مالت و آنفلوانزا، اهم اهداف دامپزشکی را در مبارزه و کنترل اینگونه بیماری ها برشمرد.
دکتر کریمی مخصوص در قسمتی از سخنان خود گفت: دامپزشکی و معاونت بهداشتی با تعامل و همکاری های دو جانبه خود در زمینه کنترل و مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان در استان همدان توانسته است به خوبی به اهداف نزدیک شود و امید است این تعامل و همکاریها همچنان نمود خود را در بهداشت جامعه انسانی بخوبی نمایان نماید.
دکتر مجذوبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با شمردن نتایج تعاملات معاونت بهداشتی و دامپزشکی در روند کاهش بیماری های مشترک بین حیوان و انسان ضمن تشکر از اقدامات دامپزشکی این همکاری ها را موثر قلمداد کرد.
در ادامه این جلسه مسئولین مراکز بهداشت و شبکه های دامپزشکی شهرستانها بترتیب وضعیت بیماری های قابل مشترک بین انسان و حیوان شهرستان خود را اعلام نموده و ضمن ارائه راهکار ها و پیشنهادات خود را در مورد تجربیات خود نیز به گفتگو پرداختند و مقرر شد علل افزایش موارد تب مالت در 5 ماهه سال 90 نسبت به سال قبل به صورت مشترک دقیقاً بررسی و برنامه های لازم تدوین گردد.

----------------------------------

 

برگزاری دوره آموزشی در نظام دامپزشکی استان گیلان

 

دوره آموزشی مدیریت پیشگیری و درمان بیماری‌های تک‌یاخته‌ای خونی نشخوارکنندگان در نظام‌دامپزشکی استان گیلان برگزار شد.

این دوره با کد 8800120001067 با حضور دکتر ناصر علیدادی در تاریخ 26/6/1390 توسط نظام‌دامپزشکی استان گیلان با حضور 25 نفر از اعضای نظام این استان برگزار شد.

 

-----------------------------------

 

مرغداران برای ورود به بازارهای بین المللی خود را به دانش روز دنیا مجهز کنند


مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در جمع مرغداران شهرستان مرند، شرط ورود به بازارهای جهانی را بهره‌گیری از دانش و فن آوری روز دنیا و تلاش در جهت افزایش کیفیت مرغ تولیدی دانست.


دکتر بهراد زندیه در جلسه‌ای که به منظور آشنایی مرغداران شهرستان مرند با بیماریهای شایع طیور در این شهرستان برگزار گردیده بود گفت: با توجه به نیاز کشورهای همسایه به واردات فرآورده‌های پروتئینی، در صورت بهره‌گیری تولیدکنندگان از دانش و فن آوری روز دنیا و به دنبال آن افزایش کیفیت و کاهش ضریب تبدیل و هزینه تولید قادر خواهند بود تا با صادرات فرآورده‌های پروتئینی به بازارهای جهانی راه یافته و گام مؤثری در جهت تحقق شعار جهاد اقتصادی بردارند.
وی ضمن اشاره به نزدیک شدن فصل سرما از مرغداران خواست تا با رعایت صحیح کلیه اصول قرنطینه‌ای و بهداشتی با ارتقا سطح امنیت زیستی در واحدهای خود از ابتلا گله‌ها به بیماری‌های شایع و تنفسی طیور پیشگیری نمایند.
مدیر کل دامپزشکی استان در پایان با اعلام حمایت کامل این اداره کل از مرغداران استان و نیز کلیه تولیدکنندگان فرآورده‌های خام دامی از آنان خواست تا با کارشناسان این اداره کل همکاری کامل داشته باشند.

 

 

 

نظر شما
ادامه