کد خبر: ۶۷۱۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مرغوب نبودن نهاده های دامی اختصاص یافته به شهرستان خوسف و کم بودن مقدار سهمیه اختصاص یافته، معضلاتی هستند که سبب نارضایتی دامداران شده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خشکسالی همچنان در خراسان جنوبی حاکم است و نبود نهاده‌های دامی نیز ارمغان این معضل چندین ساله در استان است.

دامداران تا چندی پیش از نبود نهاده دامی برای خوراک دام هایشان گلایه داشتند و حالا یک تیر دیگر هم به سمت صنعت دامداری پرتاب شده است.

مشکل جدید، کیفیت نداشتن نهاده دامی و کنسانتره موجود است و دامداران شهرستان خوسف از این مسئله ناراضی هستند؛ به گفته دامداران، سهمیه حال حاضر نمی‌تواند خوراک مناسبی برای دام‌ها باشد و حتی کفاف این را نمی‌کند که دام ۱۵ روز بتواند از آن استفاده کند.

خاک و سنگ در نهاده های دامی

یکی از دامداران خوسفی می‌گوید: در حال حاضر کمبود نهاده‌های دامی مشکل اساسی حوزه دامپروری در این شهرستان است و دام‌ها و دامداران از این موضوع ناراضی اند.

او ادامه می‌دهد: توزیع قطره چکانی نهاده‌های دامی از یک طرف و قیمت بالای خوراک دام در بازار آزاد از طرف دیگر سبب مشکلات زیادی شده است.

این دامدار خوسفی بیان می‌کند: نهاده‌های اختصاص یافته از کیفیت پایینی برخوردار هستند و خاک و سنگ در آن‌ها موجود است که به درد دام نمی‌خورد.

او عنوان می‌کند: بیش از ۲ تُن نهاده دامی به خوسف آمده است، اما از آنجایی که مقدار آن کم است، هر دامدار فقط ۲ کیسه می‌تواند برای دام هایش بردارد.

وقتی خوراک اختصاص یافته، نیمی از نیاز دام را برطرف می کند

رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف گفت: هر ماه حدود هزار تُن کنسانتره دامی به این شهرستان اختصاص پیدا می‌کند و دام‌ها از آن بهره مند می‌شوند.

او افزود: این میزان پاسخگوی کمتر از ۵۰ درصد نیاز دام‌های شهرستان است و پس از آن دامدار باید از بازار آزاد خرید خود را انجام دهد تا دام هایش گرسنه نمانند.

رضوی اظهار کرد: با توجه به خشکسالی شدید حاکم بر منطقه و فقر مراتع، نیاز است تا مسئولین کشوری چاره‌ای برای این موضوع بیاندیشند و برای نجات صنعت دامپروری اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف تصریح کرد: ۱۲۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در این شهرستان وجود دارد که هزار و ۳۴ تُن نهاده دامی را در یک ماه مصرف می‌کنند.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
0
خاک و سنگ را به این دلیل اضافه می‌کنند که وزن و حجم بیشتری اشغال کند.
نظر شما
ادامه