کد خبر: ۶۷۰۵۹

حکیم مهر: مسئول فنی درمانگاه دامپزشکی یکتا از تولد یک راس گوساله ناقص الخلقه با 8 دست و پا به صورت مرده در تاریخ 18 آبان ماه در روستای اردکول شهرستان زیرکوه متولد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از به گزارش روابط عمومی دامپزشکی شهرستان زیرکوه، «فلکی» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان در خصوص علت بروز موارد ناقص الخلقه زایی در این روستا گفت: ناقص الخلقه زایی به علت بروز نقص های ژنتیکی ناشی از استفاده از برخی داروها در دوره آبستنی، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی، وجود هم خونی بین دام نر و ماده و ... است.

دامداران این روستا کمتر از روش های نوین مانند تلقیح مصنوعی جهت آبستنی دام های سنگین استفاده می کنند و این امر موجب گردیده گاو های ماده این روستا با گاو های نر نسبت فامیلی و هم خونی داشته باشند و موارد ناقص الخلقه زایی افزایش یابد.

فلکی به دامداران توصیه کرد برای جلوگیری از بروز اینگونه موارد بهتر است قبل از آغاز دوره آبستنی دام از مکمل های معدنی و ویتامین ها برای رفع کمبودهای دام استفاده شود. همچنین در دام های سبک هر سه سال نسبت به تغییر دام های نر گله اقدام نموده و در دام های سنگین نیز از تلقیح مصنوعی با استفاده از اسپرم مناسب دام خود استفاده نمایند.

عدم توجه به این موارد باعث بروز خسارت های سنگین به دامداران می شود و گاها موارد شیستوزما رفلکسوز، هیدروسفالوس، آترزی مقعد، شکاف کام، دام های نابینا و سقط جنین های گسترده مشاهده می شود.

 

نظر شما
ادامه