کد خبر: ۶۶۹۹

حکیم مهر - با تولید 80 میلیون دوز واکسن تب برفکی برای درمان بیماری های دامی، ایران رتبه ی سومین تولید کننده ی واکسن تب برفکی را به خود اختصاص می دهد.
کیانوش دقیقی – مدیر عامل و رییس هیات مدیره لیدکو، در توضیح بیشتر درباره این واکسن گفت: تب برفکی به واسطه ی نوعی ویروس در دام های جفت سم ایجاد شده و موجب لاغری و تحلیل پروتئین بدن دام ها می شود. این ویروس مسری بوده و به وسیله ی باد، وسائل دامداری و پشم و پوست دام ها انتقال یافته و موجب آسیب دیدن دام ها می شود.
وی ادامه داد: پیش از این روزانه 25 هزار دوز واکسن تب برفکی برای مقابله با این بیماری در واکسن سازی رازی تولید می شد که اکنون با افزوده شدن مرکز واکسن سازی مهاباد این میزان در سال اول تا 80 میلیون دوز افزایش خواهد یافت و بدین ترتیب ایران در جایگاه سومین تولید کننده این واکسن قرار خواهد گرفت.
وی در عین حال یادآور شد: در صورت دسترسی به تجهیزات و امکانات می توان این رقم را تا سقف 300 میلیون دوز در سال هم افزایش داد.
دقیقی هم چنین اظهار کرد: برای دام های بزرگ حدود 2.5 تا سه سی .سی از این واکسن کفایت می کند که ممکن است این رقم تا پنج سی سی هم افزایش پیدا کند.
وی از سوریه، ترکیه، ایران، عراق، پاکستان و عربستان به عنوان بازارهای ایران برای واکسن تب برفکی نام برد و گفت: با توجه به این که بازار ما بازار آلوده ای است، کمتر می توانیم ادعای ریشه کنی این بازار را داشته باشیم، اما به هر صورت ایران پس از هند و برزیل سومین کشور تولید کننده ی این واکسن به شمار می رود.

 

نظر شما
ادامه