کد خبر: ۶۶۴۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

 

هر قلبی لایق مهربانی به حیوانات نیست!!!

۱۴ مهرماه روز ملی دامپزشکی

علیرضا کیهان‌پور 

تحلیل‌گر ارشد رسانه‌ای

می‌گویند در کشور چین که خاستگاه و موطن اصلی"ماهی کووی" است، آن‌هنگام که در یک ظرف مخصوص و یا نایلکس حمل و نقل با ماهی زینتی کووی در تردد باشید، از پرداخت هزینه مترو، قطار، اتوبوس و... معاف هستید زیرا این ماهی زیبای زینتی در نزد چینی‌ها تقدس ویژه‌ای داشته و برای آن ارزش اخلاقی و معنوی بسیاری بر اساس آموزه‌های حیوان‌دوستی قائلند.

این اوج احترام برای یک موجود جاندار آبزی است که تمامی هرم زندگی خود را در لایه‌های مختلف آب جستجو می‌کند؛ از زندگی و آغاز تولد، غذای مورد نیاز، زاد و ولد، تا مرگ و نیستی همه جلوه‌های زیبا و مینیاتور رنگارنگ عالم هستی است که در باب معنویت خاص و سکوت حکمفرما بر آرامش آب، انسان را به یگانه آفریدگار جهان هستی و کرانه‌های رازآلود و ناشناخته کیهان نزدیک و نزدیک‌تر می‌سازد.

ما ایرانیان نیز بر اساس آموزه‌های دینی و توصیه‌های ناب و لایزال بزرگان دین مبین اسلام مانند رسول رحمت و مهربانی نبی مکرم اسلام(ص)، ائمه و معصومین(س)، تاریخ و آثار به جای مانده، مهد عشق و مهربانی به حیوانات زبان‌بسته، دردمند و نیازمند به "تیمار" بوده و هر روز بیشتر از گذشته‌های دور ونزدیک نرد عشق و نوازش را به آن‌ها می‌بازیم و تا باشد این باختن‌های سراسر از رضایت‌مندی و کسب رضای خدا و مخلوقات و حجت رب‌العالمین در گستره خاکی و آبی جهان هستی...

وجود حیوانات در روی کره مسکون زمین و دریا و هوا از قبیل دام، طیور، ماهی و آبزیان، پرنده، چرنده، وحشی و اهلی منشاء خیر و برکت، تلنگری برای آزمون رسیدگی به وضعیت، زندگی، دردها و رنج‌ها، انتظارت از نوع بشر  بوده و قلب رئوف و مهربان هر انسانی شاید لیاقت این سعادت خدمت به موجودات زبان‌بسته نداشته باشد. در "دامگه   حادثه" بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان اهلی و وحشی مانند هاری، لیشمانیوز، بروسلوز، کریمه کنگو، طاعون و... که بیش از ۲۰۰ مورد شناخته شده در دنیاست و بنا بر تئوری و فرضیه دانشمندان معاصر، منشاء اولیه ویروس موذی و منحوس کووید-۱۹ موسوم به بیماری "کرونا" نیز به عنوان یک زئونوز (بیماری مشترک) با منشاء خفاش یا مورچه‌خوار می‌تواند قابل پژوهش و بررسی علمی قرار گیرد، اهمیت کار بین بخش بهداشت، درمان انسانی و دامپزشکی را در این عرصه صدها بار با نمایه توجه وحساسیت، در دنیای امروزی مورد توجه قرار داده و خواهد داد.

در سراسر دنیا گرامیداشت روز جهانی دامپزشکی و بیماری‌های مشترک در مناسبت‌های جدا از هم با تعیین شعارهای منتخب توسط تمامی دامپزشکان و سایر رده‌های دامپزشکی گرامی داشته می‌شود و در کشور ما هم ۱۴ مهرماه روز "ملی دامپزشکی"  تعیین و تکریم می‌شود که در پایان با تبریک این روز مهم و راهبردی، از زحمات گران‌سنگ دامپزشکان فرهیخته و خدمتگزار بخش دولتی، تعاونی، خصوصی، کلینیسین‌ها و سایر رده‌های وابسته در سراسر کشور به ویژه معلم گرانقدر و چهره ماندگار دامپزشکی معاصر، جناب آقای دکتر حسن تاج‌بخش استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که در تعیین و تصویب روز ۱۴ مهر ماه از سال ۱۳۶۹ خورشیدی زحمات زیادی را متحمل شدند و پایه‌گذار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دامپزشکی نوین استاد مرحوم دکتر عبدالله حامدی (۱۳۲۲- ۱۲۸۱) و دامپزشکان عرصه بیماری‌های آبزیان شادروانان پروفسور بابامخیر و دکتر بهیار جلالی به سهم خویش یاد نموده و به امید روزهای درخشان و جشن پیروزی غلبه بر کرونا به‌زودی زود با حضور همه مردم و به‌ویژه پزشکان، کادر درمان و متخصصان دامپزشکی در تمامی رده‌ها وشاغل در نیروهای مسلح، محیط زیست، کشتارگاه‌ها، مراکز عمل‌آوری  و فرآوری، صنایع برودتی انجماد انواع گوشت، بسته‌بندی و عرضه بهداشتی، ممیزی قرنطینه محصولات دامی، شیلات و آبزیان، علوم آزمایشگاهی، پاتولوژی، ایمونولوژی،  واکسیناسیون و... در انتظار این روز شکوهمند دل به امید و فردایی بهتر از دوران گسترش کرونا موسوم به "پسا کرونا" سپرده‌ایم.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
یک دامپزشک
|
United States of America
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
1
1
عزیزم، در کشور ما برخی حیوانات نجس شمرده می‌شوند، برخی دیگر حرام، و دسته‌ای دیگر نماد طاغوت و تنها چندتا حیوان مثل گاو و گوسفند و بز می ماند که این هم برای غذا است. در اینچنین تفکری نباید انتظار بهتری از وضعیت دامپزشکی داشت
نظر شما
ادامه