کد خبر: ۶۶۰۳۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

«دکتر سید مصطفی میری»؛ یک غیرگیلانی که منشاء خدمات فراوانی به دامپزشکی استان گیلان بود

دکتر مسعود هدایتزاده

آسمان پرستاره تاریخچه دامپزشکی ایران ستارگان پر فروغ فراوانی دارد؛ ستارگانی که منشاء خدمت و اثر بسیاری بودند و در جهت ارتقای سلامت و بهداشت جامعه و تامین پروتئین آن با کیفیت برتر و بهتر، از هیچ کوششی دریغ نداشتند. بیتردید شادروان دکتر سید مصطفی میری از جمله یکی از این ستارگان تابناک بودند که متاسفانه برای همکاران جوان ما ناشناس ماندهاند.

روانشاد دکتر میری فعالیت حرفه خود را از دهه چهل در اداره دامپزشکی شهرستان لاهیجان شروع کردند. آنزمان سازمان دامپزشکی زیر نظر وزارت کشاورزی اداره می‌شد و همچنین شهرهای آستانه اشرفیه و سیاهکل جزیی از شهرستان لاهیجان بود.

سازمان عمدتا با ارسال اکیپهای واکسیناسیون فعالیت خود را جهت پیشگیری بیماریها متمرکز کرده بود و با ارائه داروهایی در قالب یارانه، دامداران را تشویق به همکاری با سازمان در خصوص تلقیح انواع واکسنهای دامی میکرد.

محدویتهای مراسلاتی و حمل و نقل از جمله نبود جادههای مناسب و رعایت زنجیره سرد آنچنان بود که زندهیاد دکتر میری را مجبور به ارسال اکیپهای واکسیناسیون با قاطر و یا حتی از طریق رودخانهها با قایقهای پارویی میکرد.

شیوع بیماری هاری در سال ۱۳۵۲ در منطقه لاهیجان به حدی بود که بیماران مبتلا به هاری در بیمارستان لاهیجان بستری می‌شدند و این خود لزوم و ضرورت و همچنین ارزش، تلاش‌های سازمان دامپزشکی را در کاهش شیوع بیماری هاری از طریق اعزام اکیپهای  واکسیناسیون به اقصی نقاط شهرستان را نمایان می‌ساخت و این مهم میسر نبود جز در سایه مدیریت، درایت و فداکاری  ایشان.

محبوبیت جناب دکتر میری در نزد دامداران منطقه به حدی بود که موجب ارتقای اعتبار سازمان دامپزشکی در نزد دامداران و مرغداران منطقه شده بود.

امروز ما یک همکار پیشکسوت، معلم اخلاق و باتجربه را از دست دادهایم؛ یک غیرگیلانی که منشاء خدمات فراوانی به استان گیلان بودند؛ شخصیتی که بیشک باید به عنوان الگو به سایر همکاران جوان معرفی گردد تا ضمن تقدیر از خدمات بیدریغشان به جامعه دامپزشکی، الگوی مناسبی برای حرفه دامپزشکی همکاران گردد.

روحشان شاد و یادشان گرامی

منبع: نظام دامپزشکی استان گیلان

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
0
2
روحشان شاد یادشان گرامی
همکار متخصّص داخلی دام بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
0
2
خداوند یکتا ایشان را رحمت کند و یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.
دکتر نیک بخش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
0
1
خداوند روحشان را قرین رحمت کند
از دکتر هدایت زاده هم که رسم شاگرد واستادی را خوب بجا آوردند هم تشکر میکنم
نظر شما
ادامه