کد خبر: ۶۶۰
بیشترین نمونه حاوی ویتامین C در 17 آبمیوه مربوط به آب سیب با 840 میلی‌گرم در لیتر است که بیش از آب پرتقال با 732 میلی‌گرم در لیتر است. همچنین میزان ویتامین C موجود در آب انگور و آب آناناس 702 میلی‌گرم در لیتر است. در نوشابه‌های غیرالکلی هم این مقدار بین 2/30 تا 261 میلی‌گرم است...
1251367641HmM3GG
تیمی ‌از محققان دانشگاه USC اعلام کردند که مقدار ویتامینC در آبمیوه‌ها و نوشابه‌های غیرالکلی بسیار بیشتر از مقداری است که روی برچسب آنها از سوی کارخانه درج شده است.

این یافته‌ها و نتایج به واسطه‌ تکنیک جدیدی است که توسط محققان برای تعیین مقدار ویتامینC موجود در نوشیدنی‌ها طراحی شده است. اسید اسکوربیک یا ویتامینC یک آنتی اکسیدان طبیعی است که در میوه و سبزیجات یافت می‌شود، اما کمیسیون اروپا استفاده‌ این ماده به عنوان یک فزآینده در آبمیوه‌ها، مرباها و فرآورده‌های لبنیاتی و دیگر مواد غذایی را مجاز شمرده است.

نقش این ماده در واکنش‌های ایمنی بدن و دیگر فرآیندهای بیوشیمیایی مانند شکل‌گیری کلاژن‌ها و جذب آهن در بدن معروف و شناخته شده است.

البته میزان بالای اسید اسکوربیک می‌تواند منجر به مشکلات معده‌ای روده‌ای و اسهال شود. در نتیجه محققان می‌کوشند تا مقدار ویتامینC موجود در نوشیدنی‌ها را تا آنجا که ممکن است با دقت بیشتری تعیین کنند.

بر این اساس محققان دانشکده داروسازی USC روش کروماتوگرافی جدیدی را ابداع کرده‌اند.

روش‌های کروماتوگرافی معمول برای جداسازی و تشخیص عناصر شیمیایی از هم به کار می‌رود.

دقت این روش تا اندازه‌ای است که می‌تواند وجود 01/0‌‌درصد میلی‌گرم ویتامین C در لیتر را تشخیص دهد. از دیگر مزایای این روش سادگی و سرعت آن است به طوری که کل زمان لازم برای انجام آنالیز بیش از 6 دقیقه نیست.

برآورد میزان اسید اسکوربیک توسط این روش نشان‌دهنده ارقام جالبی است. بیشترین نمونه حاوی ویتامین C در 17 آبمیوه مربوط به آب سیب با 840 میلی‌گرم در لیتر است که بیش از آب پرتقال با 732 میلی‌گرم در لیتر است. همچنین میزان ویتامین C موجود در آب انگور و آب آناناس 702 میلی‌گرم در لیتر است. در نوشابه‌های غیرالکلی هم این مقدار بین 2/30 تا 261 میلی‌گرم است.

با به کارگیری این روش همچنین می‌توان میزان افت ویتامین C در بعضی مواد را اندازه‌گیری کرد. براین اساس آب پرتقال پس از 6 روز خرید و نگهداری در دمای مطلوب، حدود 8 درصد و چای تا حدود 54 درصد افت اسید اسکوربیک داشتند.

گفتنی است در برخی موارد میزان اسید اسکوربیک درج شده روی برچسب محصولات بدون در نظر گرفتن مقدار ویتامین C موجود در خود میوه است.

 

 

نظر شما
ادامه