کد خبر: ۶۵۹۷۹
تعداد نظرات: ۸ نظر

حکیم مهر: مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از ممنوعیت عرضه‌ گوشت کوسه ‌ماهی در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی» در نشست کارگروه امنیت غذایی و غذای حلال در شهرستان کلیبر با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی استان با همکاری واحدهای مرتبط با تولید و عرضه مواد پروتئینی در سازمان جهادکشاورزی استان، مسؤول نظارت بر عرضه انواع گوشت و آبزیان هستند، اظهار داشت: عرضه‌ گوشت کوسه ‌ماهی و آبزیان حرام‌گوشت از نظر شرعی و قانونی ممنوع است.

وی با بیان اینکه غذایی که به دست مردم می‌رسد باید سالم، بهداشتی و حلال باشد ادامه داد: عرضه گوشت گرم و سایر مواد پروتئینی که نظارت دامپزشکی را ندارند، بایستی ممنوع باشد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه سلامت مردم محل مماشات و سهل‌انگاری نیست افزود:  مسؤولیت نظارت بر تولید بهداشتی و حلال کلیه فرآورده‌های گوشتی با دفتر نمایندگی ولی فقیه درجهاد کشاورزی استان  و اداره کل دامپزشکی است.

وی با بیان اینکه  علاوه بر نظارت شرعی و بهداشتی بر تولید گوشت مصرفی در کشور حتی در گوشت های وارداتی از کشورهای دیگر نیز نظارت دقیق بر ذبح شرعی توسط دفتر نماینده  محترم ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی اعمال می‌شود، گفت: نظارت بر عرضه انواع آبزیان چه تولیدات داخلی و حتی انواع ماهی هایی که جهت مصرف از کشورهای دیگر وارد می‌شود با همکاری ارگانهای ذی ربط و با همکاری سازمان جهاد انجام می گیرد .

نجفی با اشاره به اینکه متأسفانه عرضه‌ برخی آبزیان حرام در استان بخاطر یک عده افراد سودجو رو به فزونی دارد، افزود: باید جلوی عرضه آنها گرفته شود و از نظر فقهی و فتاوی مراجع عظام شیعه استفاده از آبزیان بدون فلس (پولک) حرام است.

وی با بیان اینکه مردم با اعتماد به نظارت شرعی و بهداشتی ما بر کشتار و بازار و به اعتبار حلال بودن اقلام عرضه شده، اقدام به خرید می‌کنند وگرنه مردم شریف استان بخاطر اعتقادات دینی خود تمایلی به استفاده از  گوشت حرام  ندارند تاکید کرد: گروه‌های مرجع؛ اقلام حرام‌گوشت را در نزد افکار عمومی یادآوری کنند تا بتوانیم  مصرف گوشت حلال را در استان  به عنوان یک فرهنگ عمومی تقویت کنیم.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: دادگستری استان آذربایجان شرقی همکاری بسیار خوبی با ما در نظارت و برخورد با تخلفات احتمالی در حوزه تولید و عرضه‌ گوشت دارد.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
2
5
نماینده محترم به چه اجازه در حوزه بدون اطلاعات اظهار نظر می کنند؟ به عقیده تمامی علما اظهار نظر در حوزه های تخصصی بر عهده متخصصین است و متخصصین شیلات بر این عقیده اند که کوسه فلس پلاکوئید دارد و لذا با توجه به حلالیت ماهی فلس دار حلال است. ای کاش آقایان کمی مطالعه کنند بعد حرف بزنند.
پاسخ ها
دامپزشک 79
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
نه عزیز دل حرام است و تمام. اخه دوست عزیز همون بوی بدی که کوسه ماهی میده برا نخوردنش کفایت می کن. گوشتش و می اندازی جلو گربه ، حیونکی نمیخوره. نمی دونم شما طرفدار کی هستید. شما با این عقایدتتون باعث می شوید یک عده دلال و رستوران دار سودش و ببرند. به عنوان دامپزشکی می گویم اقا پولتون و به جای گوشت کوسه ماهی که بوی ادرار می ده برید قزل آلا بخرید.
دکتر مطهری فرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
1
4
حکم کلی که مراجع می دهند این است که خوردن ماهیان بدون فلس حرام است و اینکه ماهی فلس دارد یا ندارد باید متخصصین امر آن را تشخیص بدهند. مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه آذربایجان شرقی شاید از فلس دار بودن کوسه‌ماهی بی خبر بوده لذا باید فلس را به ایشان نشان داد و او را توجیه کرد.

حدوداً سال ۱۳۷۹ بود که در یکی از نمازهای جمعه شهر بجنورد امام جمعه وقت مرحوم آیت الله مهمان نواز(روحش شاد) در خطبه های نماز جمعه اعلام کرد که کوسه ماهی خوردنش حرام است. یکی دو روز بعدش در آزمایشگاه دامپزشکی بجنورد فلس های میخی کوسه ماهی را به نماینده آیت الله مهمان نواز ،جهاد و شیلات زیر میکروسکوپ نشان دادیم و آیت الله مهمان نواز در نماز جمعه هفته بعد موضوع را اصلاح کردند و بیان نمودند که کوسه ماهی خوردنش حلال است چون طبق نظر متخصصین فلس دارد.
Hamidreza Moosazadeh
|
Thailand
|
۰۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
0
2
جهت اطلاع
بنا به تصمیم نماینده محترم ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، وظایف دفتر نمایندگی محترم ولی فقیه در زمینه نظارت و بررسی حلیت آبزیان از حوزه دامپزشکی به دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان شیلات ایران واگذار گردید.
این موضوع طی نامه ای در مورخ 1400/01/18 به روسای سازمان های دامپزشکی و شیلات ابلاغ گردیده و مطابق نامه شماره ش و ن/2665 مورخ 1400/02/04 ﺣﺠﺔ الاسلام حاج شیخ یوسف پرویزپور مسئول محترم حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان شیلات ایران به اتحادیه (تصویر پیوست) اطلاع رسانی شده و لذا همکاران واردکننده آبزیان می بایست اقدامات و فعالیت های مرتبط را با آن دفتر هماهنگ نمایند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
0
3
بیچاره ترین موجود سرگردان دنیا همین جناب کوسه هست.بابا غیر از این بیچاره هم جانور هست که روش تحقیق و تتبع کنید چرا گیر دادید به همین یک قلم کوسه؟!یک سال در میان حرام میشه.
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
0
1
نماینده ولی فقیه مثل اینکه خواب تشریف دارند در خود شهر تبریز در مرکز و چند جای دیگر گوشت کوسه ماهی به وفور تحت عنوان فیله جنوب به فروش میرسد . فکر کنم ایشان از زور بیکاری هر روز یک حکم شرعی صادر میکند . کوسه چند سال قبل حلال گوشت اعلام شد و دائم بین حلال و حرام در حال گردش است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
سلام
حکم شرعی را مرجع تقلید می دهد که اگر زحمت بکشید و یک سرچ ساده از فتاوای مراجع در این مورد انجام دهید حرمت استفاده از گوشت کوسه را به وضوح خواهید دید
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
1
1
بنده پول خرید ماهی ندارم و چند سال است که کوسه خریداری می کنم و چون تیغ و استخوان ندارد بسیار خوردنش بی دردسر و خوشمزه است.
نظر شما
ادامه