کد خبر: ۶۵۹۲۸

حکیم مهر:‌ مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به وجود مشکل اعتباری در همکاری بین‌بخشی برای کنترل بیماری تب مالت گفت: استان همدان به تنهایی نمی‌تواند درصد بیماری را کاهش دهد.

 به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، طبق گفته متخصصین تعداد مراجعات مبتلایان تب مالت به بیمارستان‌های همدان افزایش یافته و نسبت به این موضوع نگرانی ایجاد شده است؛ در همین راستا به منظور اطلاع از نحوه کنترل و آموزش‌ها به سراغ مدیرکل دامپزشکی همدان رفتیم.

«دکتر محمودرضا رسولی» با بیان اینکه تب مالت یا برسلوز بیماری مشترک بین انسان و دام است که توسط یک خانواده از میکروب‌های بروسلوز به وجود می‌آید اظهار کرد: با توجه به خصوصیات میکروب بروسلوز که مقاومت بالایی دارد و داخل سلولی بوده که درون سلول‌های دام یا انسان می‌رود و دسترسی به آن سخت، مبارزه با این بیماری مشکلاتی دارد.

وی با بیان اینکه درمان بروسلوز طولانی و با پروتکل‌های خاصی همراه است که به راحتی میسر نمی‌شود گفت: امسال احتمال ابتلا به بیماری تب مالت بالاست و این نگرانی وجود دارد که این موضوع مشکلات زیادی را ایجاد کند.

مدیرکل دامپزشکی همدان با بیان اینکه به «تب مالت» بیماری «هزارچهره» هم گفته می‌شود که می‌تواند انواع علایم بیماری را ایجاد کند افزود: بیشترین علایم تب مالت، سقط جنین در دام ماده است که علاوه بر آن تب، بی‌اشتهایی، کم‌اشتهایی، لاغری، کاهش شیر و گوشت دام را به همراه دارد و می‌تواند منجر به خسارت‌های اقتصادی شود.

وی با بیان اینکه تب مالت میزبان‌های متعدد دارد و گونه‌های متعددی که میکروب این بیماری ایجاد می‌کند و مبارزه با آن آسان نیست عنوان کرد: ﻣﻠﻲ ﺗﻨﺴﻴﺲ مهمترین گونه‌ای از بیماری بروسلوز بین انسان و دام است که برای انسان بسیار حاد بوده و به راحتی نیز می‌تواند میزبان‌های خود را آلوده کند.

رسولی با بیان اینکه مبارزه با تب مالت جنبه چند عاملی دارد و صرفا به یک دستگاه ختم نمی‌شود و همکاری دستگاه‌های مختلف در کنترل این بیماری موثر است خاطرنشان کرد: مبارزه با این بیماری مستلزم وفاق و همکاری بین دستگاه‌های مربوطه است.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته در این خصوص جلسات مختلفی برگزار شد و کار به خوبی پیش رفت اما وصل نبودن اقدامات و مسئله پول و اعتبارات بخشی از کار را مسکوت گذاشت گفت: البته دامپزشکی به طور کامل به وظایف خود عمل می‌کند و اعتبارات لازم را برای اقدامات خود تامین کرده است.

مدیرکل دامپزشکی همدان با بیان اینکه سال‌های متعددی است واکسیناسیون بروسلوز دام‌ها را با وجود خطر برای همکاران، انجام می‌دهیم گفت: در این زمینه حتی بالاتر از پیش‌بینی کار انجام داده‌ایم و امسال نیز واکسیناسیون ۴۶۰ هزار راس دام را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۸۰ هزار دام علیه بیماری تب مالت واکسینه شده‌اند و مابقی تا پایان سال انجام می‌شود افزود: مبارزه با تب مالت نیازمند همکاری بین بخشی و منطقه‌ای است و استان همدان به تنهایی نمی‌تواند درصد بیماری را کاهش دهد.

رسولی با تاکید بر اینکه کمبود منابع مالی باعث شده مشکلاتی در کنترل بیماری نظیر پرداخت غرامت به دامدارانی که دام‌هایشان مبتلا می‌شود، قراردادهای واکسیناسیون، خرید واکسن، ضدعفونی و... داشته باشیم گفت: مهمترین عامل مبارزه با تب مالت، واکسیناسیون است که در حال حاضر توسط دامپزشکی در استان انجام می‌شود اما این تنها راه نیست.

وی با بیان اینکه سال ۹۹ نسبت به سال قبل افزایشی در تب مالت در واحدهای عشایری و روستایی نداشتیم اما در میان شهرنشینان این افزایش بود که دلایل متعددی هم دارد افزود: در این زمینه باید دانشگاه علوم پزشکی همسان با اداره کل دامپزشکی به وظایف خود عمل کند تا نتایج بهتری حاصل شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تاکید کرد: با وجود اینکه واکسیناسیون اهمیت بالایی در کنترل بیماری تب‌مالت دارد اما صد درصد منجر به عدم ابتلای دام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه همراه واکسیناسیون باید اقدامات تحقیقاتی انجام شود تا بدانیم با چه سوشی مواجه هستیم و بیشتر باید با کدام نوع میکروب مبارزه کرد گفت: مبارزه با قاچاق دام و حمل و نقل غیر مجاز دام از اهمیت خاصی برخوردار است که همکاری پلیس راهور را می‌طلبد.

رسولی با اهمیت به تحقیق در زمینه امکان تغییر الگوی بیماری که مثلا امکان تماسی باعث بیماری در انسان می‌شود یا از طریق مصرف لبنیات غیرپاستوریزه گفت: البته دو راه مهم انتقال بیماری به انسان تماس با حیوانات آلوده و استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه و آلوده است.

وی با بیان اینکه باید تحقیقاتی صورت گیرد تا منشأ آلودگی شناسایی شود و اعتبارات به آن سمت هدایت شود افزود: از آن جا که گزارش‌دهی بیماری در استان با دقت بالا و آمار واقعی انجام می‌شود شاهد آمار بالا در این زمینه هستیم؛ ضمن اینکه امکان دارد استان‌های دیگر چنین گزارش‌دهی دقیق نداشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تاکید به اینکه باید نحوه و منابع گزارش‌گیری بیماری در استانها یکسان باشد تا بتوانیم رتبه همدان را دقیق اعلام کنیم افزود: با توجه به اینکه کشتارگاه‌های سنتی همدان تعطیل و کشتارگاه‌های صنعتی با سیستم پیش‌سرد برقرار است نمی‌توانیم بگوییم از لحاظ بیماری از استانی که چنین امکاناتی را ندارد، عقب هستیم.

وی با بیان اینکه استان همدان همسایگان متعددی دارد ضمن اینکه کشور نیز در شرق و غرب همسایگانی دارد که از لحاظ بهداشتی سیستم مناسبی ندارند و به راحتی بیماری می‌تواند وارد جغرافیای کشور شود گفت: این امر نیازمند سیاست‌های همسان و هماهنگی‌ منطقه‌ای است.

رسولی ادامه داد: جلساتی در این خصوص برگزار شده اما با توجه به همسان نبودن اختصاص اعتبارات برای مبارزه با بیماری، آن هماهنگی لازم صورت نگرفته است.

وی با اهمیت به اطلاع‌رسانی لازم به افراد در خصوص بیماری تب مالت گفت: رویکرد مردم به استفاده از لبنیات سنتی متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به لزوم آموزش مردم، پرسنل مربوطه و دامداران خاطرنشان کرد: در تب مالت آنتی‌بیوتیک به شدت مقاوم می‌شود و دوام باکتری در محیط بالاست و باعث دوام میزان بروز و شیوع می‌شود.

وی با بیان اینکه حیات وحش مسئله مهمی است که در خصوص آن تحقیق نشده و موارد دیگری در خصوص بیماری دخیل است گفت: زمانی که بسته سلامت تصویب شد دامپزشکی را در آن لحاظ نکردند در حالی که ریشه انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، در دام است و برای اینکه در انسان کنترل شوند ابتدا باید در دام کنترل شود.

رسولی با بیان اینکه بیماری تب مالت واگیری شدید دارد و بسیاری از مشکلات مانند شیوه سنتی پرورش دام بر این مشکل دامن زده است خاطرنشان کرد: البته طبق آزمایش‌های دامپزشکی این بیماری در دامداری‌های صنعتی به خاطر نظارت مستمر بر آنها در حد صفر است.

وی اظهار کرد: بیشترین مشکلات در دامداری های غیرصنعتی و دام‌های سنتی روستا و عشایر است که از طریق واکسیناسیون پیگیری لازم انجام می‌شود.

 
نظر شما
ادامه