کد خبر: ۶۵۹۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی دماوند و بابلسر

 

رئیس شبکه دامپزشکی دماوند:
سگ‏های گله در دماوند واکسینه شدند

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دماوند از اجرای طرح واکسیناسیون سگ‏های محافظ گله‏های دام این شهرستان در برابر بیماری هاری خبر داد.
 محمد علائی‏بخش اظهار داشت: بیماری هاری از جمله عارضه‏های مشترک بین دام و انسان است که در صورت بروز، به طور یقین مرگ فرد بیمار را به دنبال دارد.
وی با اشاره به بهای گزاف واکسن هاری خاطرنشان کرد: تامین واکسن هاری و تزریق آن مستلزم پرداخت بهای سنگینی از سوی دولت بوده اما در راستای جلوگیری از بروز هاری هزینه‏های لازم برای این طرح انجام می‏شود.
علائی‏بخش از نبود این بیماری در سطح شهرستان دماوند خبر داد و گفت: خوشبختانه در سایه اجرای طرح واکسیناسیون بیماری هاری در چند سال اخیر موردی از این بیماری در انسان و حتی دام‏های شهرستان دماوند دیده نشده است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دماوند از اجرای طرح‏های ترویج در میان دامداران مستقر در شهرستان دماوند خبر داد و افزود: در سال‏های اخیر اجرای طرح‏های ترویج در میان دامداران شهرستان دماوند در راستای ارائه آموزش‏های لازم به این قشر نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته است.
وی تصریح کرد: این اطلاع‏رسانی مناسب از سوی مجموعه شبکه دامپزشکی شهرستان دماوند موجبات کاهش عوارض بیماری‏های مشترک بین انسان و حیوان را فراهم آورده است.
علائی‏بخش با بیان اینکه در چهار سال گذشته بیماری شاربن در شهرستان دماوند دیده نشده است، خاطرنشان کرد: بیماری شاربن یا سیاه زخم از جمله عوارض خطرناک مشترک بین انسان و دام محسوب می‏شود.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دماوند تصریح کرد: خوشبختانه با اجرای طرح لار در چهار سال اخیر اثری از این بیماری مهلک در میان اهالی شهرستان دماوند دیده نشده است.
وی ادامه داد: با وجود حضور دامداران در شهرستان دماوند و همچنین گله‏های در حال تردد نقاط دیگر کشور، اگر تمهیدات لازم پیرامون مقابله با بیماری شاربن صورت نمی‏گرفت بی‏شک بروز و اشاعه این بیماری دور از انتظار نبود.    

 

-----------------------------------

 

رئیس دامپزشکی بابلسر خبر داد:
پلمپ 2 قصابی در بابلسر


رئیس دامپزشکی شهرستان بابلسر و فریدونکنار گفت: دو قصابی به دلیل عدم رعایت مسایل بهداشتی در شهرستان بابلسر پلمپ شد.
ناصر دستوریان اظهار داشت: وظایف شبکه دامپزشکی علاوه بر مبارزه و پیشگیری علیه بیماری‌های واگیردار دام، مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.
وی افزود: در سال‌های اخیر به دلیل پدیدآمدن بیماری‌های نوپدید و نو ظهور همانند بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان، بیماری C.C.H.F (تب هموژیک) و بیماری آنفلونزای خوکی و صدها بیماری دیگر که سلامت و بهداشت عمومی بابلسر را دچار تهدید می‌کند، وظیفه شبکه دامپزشکی دارای اهمیت و حساسیت مهم در حفظ سلامت و بهداشت عمومی جامعه محسوب می‌شود.
رئیس دامپزشکی شهرستان بابلسر و فریدونکنار با اشاره به اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری در صنعت دامی بعد از صنعت نفت انجام شده، بیان داشت: شهرستان بابلسر دارای 80 هزار راس جمعیت دامی گوسفند و بز و 10 هزار راس جمعیت گاوی و گوساله است.
وی تصریح کرد: همچنین بابلسر با داشتن 130 واحد مرغداری گوشتی، دو واحد تخمگذار، پنج واحد مرغ مادر که هر دوره جوجه‌ریزی حدود یک میلیون قطعه مرغ گوشتی را تولید می‌کند.
رئیس دامپزشکی بابلسر و فریدونکنار افزود: بابلسر با زیرپوشش داشتن 16 کارخانه بسته‌بندی و فرآوری سوسیس، کالباس، بسته‌بندی ماهی، کنسروسازی، همبرگرسازی، شش کارخانه پودر ماهی و خوراک دام و طیور و وجود 57 ناوگان حمل و نقل زنجیره سرد در امر حمل و توزیع مواد خام دامی در سطح این شهرستان، مازندران و کشور فعالیت می‌کند.
دستوریان بیان داشت: 227 واحد عرضه خام دامی، قصابی، مرغ فروشی، ماهی‌فروشی‌ها و رستوران‌ها، جگرکی‌ها و کله‌پزی‌ها، 40 واحد پرورش ماهیان گرم آبی و وجود 30 واحد دامداری صنعتی و یک کارخانه جوجه کشی از قطب‌های مهم امر پرورش دام و طیور و آبزیان و صنایع وابسته در بابلسر است.
وی عنوان کرد: دامپزشکی با نظارت در امر مبارزه با بیماری‌های دام و طیور شامل واکسیناسیون دام‌ها از پایه و غیرپایه، مبارزه با بیماری‌های مشترک سل، بروسلوز هاری، نظارت بر بهداشت اماکن عرضه خام دامی، صدور تمدید پروانه بهداشتی مرغداری‌ها، دامداری‌ها و کارگاه بسته بندی و همچنین مسئولیت خطیر در ارتقای سلامت و بهداشت جامعه نقش بسزایی ایفا کرده است.
دستوریان اضافه کرد: نظارت بر مراکز فروش و کنترل فرایند تولید و نظارت بر مراکز عرضه فروش مرغ، ماهی، گوشت در ماه رمضان به صورت اکیپ‌های سیار و ثابت از دیگر اقدامات شبکه دامپزشکی بابلسر است.
این مسئول ادامه داد: اگر مورد غیربهداشتی مشاهده شود در ابتدا به صورت تذکر و توصیه‌های بهداشتی صورت می‌گیرد و اگر تذکر موثر واقع نشد با دستور قضایی مغازه پلمپ می‌شود.
دستوریان متذکر شد: در سال گذشته و چهار ماهه امسال بازدیدی که از مراکز عرضه گوشت داشتیم 510 واحد عرضه‌کننده گوشت گاو، 497 واحد گوسفندی و513 واحد طیور را بررسی کردیم که 733 واحد از مراکز آبزیان، استخر پرورش و عرضه ماهی، 287 رستوران، 71 کله پزی و جگرکی و120 کارخانه فرآوری بازدید شدند که از این بازدید 353 کیلوگرم لاشه گوسفند و گاو معدومی داشتیم که 239 کیلوگرم طیور بوده و 138کیلوگرم ماهی نیز معدومی بودند.
رئیس دامپزشکی شهرستان بابلسر و فریدونکنار گفت: در بابلسر در سال 90، دو واحد قصابی به مراجع قضایی معرفی شدند و 18 مورد مرغ فروشی‌ها به خاطر غیربهداشتی بودن و رعایت نکردن با توجه به تذکرات داده شده معرفی به مراجع شدند.
وی اذعان داشت: بر اساس دستورالعمل جدید هرگونه تلفاتی که غیرعادی باشد با هماهنگی صندوق بیمه و اداره کل دامپزشکی استان معدوم‌سازی صورت می‌گیرد.

 

نظر شما
ادامه