کد خبر: ۶۵۸۱۰

حکیم مهر: کارشناس مسئول بررسی بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از ابتلای یک گله شتر در کلاته حاج حسین از توابع شهرستان مانه و سملقان به اکتیمای واگیر خبر داد و گفت: به جز تأیید بالینی، با نمونه برداری و ارسال نمونه ها به آزمایشگاه، بیماری به لحاظ آزمایشگاهی هم به تأیید رسید که اقدامات درمانی و پیشگیرانه را در پی داشت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، «دکتر احمد برات پور» افزود: در پی دریافت گزارش وقوع بیماری با ضایعات دهانی در گله شتر این منطقه، گروه کارشناسی اداره کل در منطقه حاضر شد و ضمن تشخیص بالینی که به تایید آزمایشگاهی هم رسید، نکات و توصیه های مهم و راهنمایی های لازم درخصوص درمان دام های مبتلا را ارائه کردیم و با هماهنگی دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی، برای واکسیناسیون این گله با واکسن آبله بزی اقدام شد.

وی خاطرنشان کرد: اکتیما جزو بیماری های زئونوزی با ضایعات دهانی است که اغلب در جمعیت دام سبک شایع است، اما امکان ابتلای شتر هم وجود دارد. به گفته وی، این بیماری ضایعات خاصی در محوطه دهانی، زبان، لب و پوزه حیوان ایجاد می کند که به ضایعات پرولیفراتیو موسوم است و به تورم سر و صورت هم منجر می شود. وی اختلال و دشواری در بلع غذا و کاهش وزن و عوارض ثانویه مثل میاز را از تبعات بروز این بیماری در گله های دام برشمرد و تصریح کرد: عامل مسبب بیماری از راه  تماس مستقیم دام های آلوده یا استفاده از منابع مشترک آب و غذا به دام های دیگر سرایت می کند و دامداران باید نکات بهداشتی و پیشگیرانه را رعایت کنند.

 

نظر شما
ادامه