کد خبر: ۶۵۸۱

حکیم مهر - «روی» یا زینک گلوکونیک که نام غیرمتداول آن اورازینک است، یکی از مواد معدنی طبیعی است که برای رشد بدن و سلامت بافت‌ها مفید است.

مواد خوراکی دارای زینک گلوکونیک از کمبود روی در بدن جلوگیری می‌کند. ممکن است که زنیک گلوکونیک خواص دیگری نیز داشته باشد، اما تاکنون در راهنماهای پزشکی ثبت نشده است.

در مصرف روی باید نکاتی را رعایت کنید که در پی می آید:

- همزمان با مصرف زینک گلوکونیک از مواد سرشار از فسفر و کلسیم اجتناب کنید؛ چرا که این مواد جذب زینک گلوکونیک را پایین می‌آورند.

خوراکی‌های سرشار از کلسیم و فسفر عبارتند از: شیر، پنیر، ماست، بستنی، حبوبات خشک یا نخود فرنگی، عدس، آجیل، روغن بادام زمینی و شکلات‌های کاکائویی.

- زینک گلوکونیک به عنوان یک پادزی عمل کرده و باعث از بین رفتن میکروب‌های خاص در سلول‌های دیگر می‌شود. قبل از اینکه استفاده از این ماده را آغاز کنید پزشک خود را از دارو‌هایی که قبلا استفاده می‌کردید، مطلع سازید.

- هنوز مشخص نشده است که آ‌یا زینک گلوکونیک به جنین هم صدمه وارد می‌کند یا نه؟ اگر شما باردار هستید یا قصد دارید در طول درمان باردار شوید، پزشک خود را در جریان بگذارید.

- شاید زینک گلوکونیک از طریق شیر مادر به نوزاد صدمات جبران‌ناپذیری را وارد کند. پس اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید بدون مشورت با پزشک خود از این ماده استفاده نکنید. استفاده از این ماده باید طبق دستور پزشک صورت گیرد و نباید آن را کمتر یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است، مصرف کنید.

- زینک گلوکونیک باید با یک لیوان پر از آب خورده شود و اگر از ناراحتی معده رنج می‌برید، بهتر است آن را بین غذا مصرف کنید. ممکن است پزشک شما برای آنکه مطمئن شود این ماده برای شما نتیجه مطلوب دارد، مقدار آن را کم و زیاد کند. همچنین با افزایش سن،‌ نیاز بدن به این ماده بیشتر می‌شود.

- اگر خوردن یک وعده از زینک گلوکونیک را فراموش کردید برای جبران آن از مصرف اضافی و بیش از حد خودداری کنید؛ چرا که در صورت مصرف بیش از اندازه علائمی چون حالت تهوع، ‌استفراغ شدید، ‌کم شدن آب بدن و بی‌قراری را به دنبال دارد.

عوارض استفاده از زینک گلوکونیک

در صورت بروز یکی از این عوامل مانند کهیر، آسم، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، حالت تهوع و ناراحتی معده سریعا به پزشک خود مراجعه کنید. این عوامل از آلرژی‌هایی محسوب می‌شود که با خوردن زینک گلوکونیک در بعضی افراد مشاهده می‌شود؛ در این موارد از مصرف دارو بدون مشورت با پزشک متخصص جدا خودداری کنید.

داروهایی نیز وجود دارد که اثر گلوکونیک را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که بدن قادر به جذب روی نباشد. در صورت مصرف یکی از داروهای رقیق‌کننده‌های خون مانند وارفارین، اکتونل، انواع آنتی‌بیوتیک‌ها، پنی‌سیلین، دکلومیسین، تتراسایکلین، فلوکسین، نوروکسین، نورفلوکسین، سیپروفلوکسین، مینوسایکلین و ...، برای استفاده از زینک گلوکونیک پزشک خود را در جریان بگذارید.

همواره بخاطر داشته باشید که این دارو و داروهای دیگر را دور از دسترس کودکان قرار دهید و هرگز آنها را در موارد مشابه برای کودکان خود تجویز نکرده و به هیچ عنوان دارویی را بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید.

 

 

نظر شما
ادامه