کد خبر: ۶۵۷۱۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر

حکیم مهر:‌ رییس سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه 70 درصد جامعه پزشکان را پزشکان عمومی تشکیل میدهند، گفت: درآمد این افراد عملا زیرخط فقر است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمدباقر حیدری» به مناسبت روز پزشک (اول شهریور) با اشاره به عضویت 3328 نفر در سازمان نظام پزشکی استان گفت: این تعداد گروه های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، ماماها و کارشناسان پروانه دار را شامل می شود.

وی افزود: در حال حاضر 831 پزشک متخصص و فوق تخصص، 1079 پزشک عمومی، 499 دندانپزشک، 448 داروساز، 242 ماما و 229 کارشناس پروانه دار در نظام پزشکی استان عضویت دارند.

وی با بیان اینکه تعداد پزشکان استان نسبت به نرم جهانی کم است، گفت: اما در مقایسه با میانگین کشوری، استان کرمانشاه به لحاظ تعداد پزشکان جزو استان های برخوردار است.

وی با اشاره به افزایش تعداد پزشکان در سالهای اخیر گفت: در سالهای اخیر پذیرش دانشگاه های کشور در رشته های پزشکی بصورت منطقی صورت نگرفته و از طرفی بسیاری افراد با توجه به تمکن مالی در کشور های دیگر اقدام به تحصیل در رشته پزشکی کرده اند و همین امر موجب شده امروز شاهد به حد اشباع رسیدن برخی رشته های پزشکی باشیم.

وی افزود: اگر این روند پذیرش غیرمنطقی ادامه یابد، قطعا در سالهای آتی با اشباع پزشکان در عمده رشته های پزشکی مواجه خواهیم شد.

حیدری با اشاره به علاقه بسیاری دانش آموزان به تحصیل در رشته های پزشکی گفت: برای این موضوع چند علت می توان متصور بود. اول اینکه پزشکی همواره یکی از مشاغلی است که از همان دوران بچگی، کودکان علاقه بسیاری به آن دارند و به محض اینکه سوال شود که می خواهند چه کاره شوند نیمی از بچه ها در پاسخ شغل پزشکی را انتخاب می کنند.

وی افزود: از طرفی طبابت در تمام دنیا جزو مشاغل تاپ جامعه است و به همین علت والدین تمایل دارند که فرزند آنها در این رشته تحصیل کند.

رییس سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه درآمد بالای این رشته را هم عامل دیگری برای این تمایل عنوان کرد و افزود: در تمام کشورهای دنیا، درآمد پزشکان نسبت به میانگین جامعه بالاتر است و همین امر موجب شده گرایش به این رشته هم بیشتر باشد.

حیدری در ادامه درخصوص مشکلات جامعه پزشکی، درآمد پایین بسیاری از پزشکان را یکی از اصلی ترین این مشکلات عنوان کرد وافزود: متاسفانه زمانی که می خواهیم در خصوص درآمد پزشکان صحبت کنیم تنها چند پزشک نامدار و فوق تخصص را مد نظر قرار می‌دهیم و این درحالی است که 70 درصد جامعه پزشکان را پزشکان عمومی تشکیل می دهند که درآمدهای پایینی دارند.

وی افزود: در حال حاضر اگر خط فقر طبق اعلام برخی مسئولین 10 میلیون تومان در نظر گرفته شود، 60 تا 70 درصد جامعه پزشکان که پزشکان عمومی هستند عملا زیرخط فقر هستند.

حیدری گفت: در شرایط کرونا که کادر بهداشت و درمان صادقانه و فداکارانه پای کارند، این انتظار هست که این قشر از پزشکان دیده شوند و درآمد آنها متناسب با کار و زحمات آنها باشد.

وی افزود: این درآمدهای پایین موجب شده که بسیاری پزشکان عمومی تمایلی به انجام کار طبابت نداشته باشند و این معضل حتی در برخی رشته های تخصصی هم مشاهده می شود.

حیدری بر واقعی شدن تعرفه های پزشکان تاکید کرد و افزود: اگر تعرفه ها واقعی شود، مشکلات بسیاری از پزشکان حل خواهد شد.

 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
بن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
5
10
بهتر حالا که وضعیت دامپزشکی بهتر نمی شه همون بهتر که بقیه رشته های علوم پزشکی هم اشباع بشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
0
9
حتی در پولدارترین کشورهای دنیا سهم بخش درمان اینقدر بیشتر از پیشگیری نیست.
در ایران وزارت بهداشت عملا وزارت درمان است و اساس تمام برنامه ریزی ها ، بودجه دهی ها و .. به درمان است. و این حتی در کرونا هم نمود داشت که ۵ برابر پول مورد نیاز برای واردات واکسن را برای واردات رمدسویر داد، هزینه ی سرم و تخت و.. هم بماند، آن هم در حالی که دلیل نخریدن واکسن، گران بودن آن اعلام شد. در سرطان و بیماری های روان، و .. هم همین است.
نمیگم بدا به حال ما دامپزشکان که در همچین سیستمی در بخش پیشگیری از بیماری ها و بهداشت عمومی فعال هستند، بلکه میگویم بدا به حال کشوری که با سخت ترین شرایط اقتصادی و مشکلات مالی که دارد، به جای خرج n تومان برای پیشگیری، ۱۰n تومان برای درمان خرج میکند! کاری که کشورهای ثروتمند هم حاضر نیستند انجام دهند.
امیدوارم درک عمومی طوری شود که کسی که از درد و رنج ۱۰۰ تا خانواده پیشگیری بعمل میاورد، درامدی بیشتر از کسی داشته باشد که ۱۰ تا بیمار را درمان میکند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
2
4
واقعا دمت گرم از این حمایت.اونوقت کارکنان رسمی ادارات دامپزشکی حتی جاضرنیستند حداقل حقوق مارو بپذیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
2
5
نه بابا باور نکنید ابن حرفا رو
ایرانی
|
France
|
۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
0
3
بمیرم براتون کمتر از ده میلیون
با اضافه کار ماموریت نشسته پاداش شش ماهه ووووبیش از بیست میشه که صفر خارجه میرن میشن میلیونر
اونایی که دکتر نیستن چی ؟
مشکل ایران،بی مدیریتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
0
2
چون این کشور مدیر در هیچ زمینه ای نداره،دیگه عادت کردیم مسئول بالا رتبه بی کفایتی نشون بده و مجلس و مردم فقط نگاه کنن.تنبیه ها ی،شدید برای کوتاهی های مسئولین بالا رتبه اگه وضع نشه روزبه روز بدتر خواهد شد،وقتی برای کوتاهی تنبیه نباشه،هیچ کس از کوتاهی ترسی،نخواهد داشت.دزدی های سرطان گونه هم دلیلش اینه،وقتی پایین دست ها ببینن چه مجازات سنگینی برای دزدی بالادست ها اعمال می،شه و هیچ نفوذی قادر نیست حتی آن را تخفیف بده،هیچ وقت جرات دزدی یه فکرش هم خطور نمی کنه و این یعنی جامعه اسلامی واقعی.در جامعه ای که ارزش ظاهری به دین داده می شه و دزدی و کوتاهی و خیانت و غیره موج می،زنه این یعنی لطمه شدید به دین.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
2
4
دوستان عزیز، پزشکان پول داری که در جامعه می بینید، کسانی هستند که سابقه ی چندین و چند ساله دارند، نه جوان بیچاره ای که فقط چند سال هست فارغ التحصیل شده. دقیقا مثل دامپزشکی.
متاسفانه تمام رشته ها همین طور شده اند و این به ضرر جوان هاست
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
1
2
صحبت ایشان دقیقا صحیح است. من به شخصه هم پزشک بسیار پردامد در اطرافیانم هست هم درامد معمول.
درامد معمول پزشکان نسبت به این همه درس خواندن و زحمتشون اصلا با شغل های دیگر جامعه قابل مقایسه نیست. در ضمن با پذیرش چندین هزار نفره در هر سال روز به روز بدتر میشه.
البته برخی در رویای پزشکی دهه های قبل هستند و افسوس میخورند که نتونستند به این رشته برسند. نمیگم شرایط دامپزشکی گل و بلبل هست. ولی رو رشد هست و شاید کمی بیشتر با این پذیرش بیرویه همخوانی دارد.
تعداد پزشکان مرفه اونقدر که برخی فکر میکنن نیست. در ضمن همون ها هم رو به افول هستند و افسوس به حال این سیستم آموزش و برنامه ریزی کشور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
0
2
سیاست جامعه پزشکی که همیشه هم موفق بوده همین هست که درآمدشونو کم جلوه میدن و با این طریق هر ساله تعرف ها رو افزایش میدن.شما اگر حتی یک نفر پزشک رو با در آمد ماهانه زیر خط فقر پیدا کنید آنوقت دیگر در مورد سایر رشته ها چه باید گفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
0
1
یعنی دورغ به این بزرگی قضیه درخت ...به این بزرگی درخت خربزه الله اکبر! ویزیت دولتی ۴۰ هزار تومن ۱۰ نفر ببینیه ۴۰۰ هزار تومن که بالای ۳۰ نفر حداقل ویزیت میکنن این در مطبشون ، حقوقشونم که طبق مستندات زیر ۱۵ میلیون بدون کارانه که همون تسری ما هست نیست راست میگن فیشهاشون رو رو کنن و درامد مطب رو پزشک شهرک ولیعصر مطبش روزی ۶ میلیون درآمدش هست مسلمون دیگه هم دولتی نمیره استعفا داده
نظر شما
ادامه