کد خبر: ۶۵۶۵۴
 

حکیم مهر: آیا باید سگم را عقیم کنم؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از سرپرستان سگ های خانگی را درگیر می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITpet ، عقیم سازی حیوانات خانگی طرفداران و منتقدان خاص خودش را دارد اما کارشناسان عموماً معتقدند که بایستی عقیم سازی صورت گیرد. با این عمل از ازدیاد جمعیت حیوان جلوگیری می کنید؛ همچنین عقیم سازی از بیماری های صعب العلاج مثل سرطان ناحیۀ تناسلی حیوان پیشگیری می کند.

به عنوان سرپرست حیوان این شما هستید که تصمیم می گیرید حیوانتان را عقیم سازید یا خیر. یک سرپرستِ مسئولیت پذیر بایستی بهترین تصمیم را در این رابطه بگیرد.

حیواناتی که عقیم نشده اند نظارت و کنترل بیشتری را می طلبند چرا که ممکن است جفتگیری و به دنبال آن بارداری برایشان اتفاق بیفتد. سگ های ماده ای که عقیم نشده اند وقتی که در دورۀ خود باشند احتمال دارد لکۀ خون به جا بگذارند و نیاز دارند که پوشک شوند و این برای برخی سرپرستان اذیت کننده است.

سگ هایی که عقیم می شوند کمتر رفتارهای هیجانی یا پرخاشگرانه از خود نشان می دهند – که البته میزان آن به نژادشان هم بستگی دارد!

البته هنوز تحقیقات در زمینۀ مضرات و مزایای طولانی مدت عقیم سازی حیوانات خانگی – به ویژه سگ ها – در حال انجام است.

چه موقع نباید حیوان عقیم گردد؟  

- هنگامی که سگی دارید که از نژاد خالص و اصیل است؛ سوابق زاد و ولد خوبی داشته؛ و بخشی از برنامۀ تولید مثل اصولی و حرفه ای است.

- سلامت سگ شما در وضعیتی باشد که عمل جراحی برای او خطرناک باشد و دامپزشک به شما اجازۀ این کار را ندهد.

- شما و دامپزشک حیوانتان تصمیم گرفته باشید که دیرتر این عمل را انجام دهید؛ اما در این شرایط بایستی بسیار مراقب باشید که حیوانتان جفتگیری نداشته باشد.

در چه شرایطی بهتر است عقیم سازی صورت گیرد؟  

- شما نمی توانید آنقدر خوب بر سگ خود نظارت و کنترل داشته باشید و باردار نشدن او را تضمین کنید.

- سگ شما نژاد خالص و اصیل نداشته باشد.

- سگ شما مشکلات سلامتی دارد که ممکن است به بچه هایش منتقل شود.

برخی بهانه های کوچک و بزرگ برای عقیم نکردن حیوانشان می آورند؛ برخی می گویند فقط یک بار زایمان داشته باشد. چنانچه می دانید که نمی توانید از توله ها مراقبت کنید لطفاً به این فکر نکنید!

ممکن است برخی تصور کنند که بعد از عقیم سازی حیوانشان چاق و تنبل خواهد شد. درست است که تغییرات هورمونی تأثیراتی از خود به جا خواهد گذاشت اما بالا رفتن وزن و کمتر شدن انرژی با بالا رفتن سن حیوانتان به هر حال اتفاق می افتد؛ بنابراین بهتر است با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی بیشتر از چاقی حیوانتان پیشگیری کنید.

برخی به نوعی انسان پنداری می کنند و با خود می گویند شاید حیوانم از این اتفاق احساس شرم کند؛ بایستی گفت که حیوانات هرگز دچار این نوع احساسات نمی شوند و اصلاً درست نیست که افکار و احساسات حیوانات را با انسان همانند سازیم.

جایگزین های عقیم سازی  

سگی که عقیم نشده بایستی به خوبی تحت کنترل و نظارت صاحبش باشد. برخی کمپانی ها لباس یا پوشش خاصی را برای حیوان طراحی کرده اند که با پوشاندن اندام تناسلی آنها از بارداری احتمالی جلوگیری کند اما این پوشش نمی تواند مانع از جفتگیری آنها شود.

برخی سگ ها به هنگام نیاز به جفتگیری غیر قابل کنترل می شوند و شروع به کندن حفاظ و نرده یا پریدن از روی آن می کنند. بنابراین بایستی نظارت دقیقی بر روی حیوانتان داشته باشید.

برخی سرپرستان حیوانات خانگی شیوه های عقیم سازی بدون بیهوشی را برای حیوانشان انتخاب می کنند. متأسفانه برخی دامپزشکان از مزایا و معایب عقیم سازی با استفاده از دارو اطلاع کاملی ندارند و تنها راه ایمن و تضمینی برای پیشگیری از ازدیاد جمعیت و زاد و ولد همان عقیم سازی با بیهوشی و جراحی است.

وازکتومی و بستن لوله های رحمی نیز نوع دیگری از جراحی جایگزین برای عقیم سازی می تواند باشد؛ اما این روش تضمین 100 درصد ندارد و از آنجائیکه اندام های تولید مثلی برداشته نمی شوند هورمون ها هنوز ترشح می شوند و رفتارهای هیجانی جفتگیری را همچنان بروز می دهند.

و در پایان بهتر است با مشورت با دامپزشک حیوانتان بهترین تصمیم مفید را برای حیوانتان و خودتان بگیرید.

ترجمه: ندا ترابی

 

نظر شما
ادامه