کد خبر: ۶۴۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - با راه‌اندازی نخستین کشتارگاه صنعتی استان زنجان، کشتارگاه نیمه‌صنعتی شهر زنجان تعطیل شد که این امر، نارضایتی تعدادی از واحدهای قصابی در زنجان را به‌دنبال داشت.

نخستین کشتارگاه صنعتی استان زنجان در زمینی به مساحت 13 هکتار و در 23 کیلومتری شهر زنجان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شد که ظرفیت کشتار روزانه یک‌هزار رأس دام سبک و 300 رأس دام سنگین را دارد و این در شرایطی است که تا چند روز قبل، گوشت مورد نیاز استان از طریق کشتارگاه نیمه‌صنعتی زنجان تأمین می‌شد و قصابیها گوشت مورد نیاز خود را از این محل دریافت می‌کردند.

با راه‌اندازی کشتارگاه جدید و کمتر از یک هفته از آغاز فعالیت این واحد صنعتی، شهروندان شاهد تعطیلی تعدادی از قصابیها به‌دلیل توان نداشتن در پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل دام و گوشت از محل کشتارگاه جدید هستند، به‌طوری که در چند روز گذشته، تعدادی از قصابان و چوبداران زنجانی مقابل ساختمان استانداری زنجان تجمع کرده و خواستار رسیدگی به موضوع شده‌اند.

بازگشایی مجدد کشتارگاه نیمه‌صنعتی، خواسته اعضای اتحادیه قصابان زنجان

"بهلول بیات"، رئیس اتحادیه قصابان زنجان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، عنوان کرد: اعضای اتحادیه خواستار بازگشایی مجدد کشتارگاه نیمه‌صنعتی زنجان هستند و این امر عمده خواسته قصابان زنجانی است.

وی افزود: وضعیت کشتارگاه قدیمی زنجان بهبود یافته است و نباید به دلایل واهی و فقط به صرف حمایت از بخش خصوصی، اقدام به تعطیلی کشتارگاه زنجان می‌کردند.

بیات تصریح کرد: در حال حاضر به خاطر مشکلاتی همچون هزینه سنگین حمل‌ونقل، نبود میدان احشام و مشکلاتی از این دست، قصابان شهر زنجان مجبور به تعطیلی واحدهای خود شده‌اند.

این فعال صنفی با انتقاد شدید از پاسخگو نبودن مسئولان امر در این خصوص، اظهار کرد: هر چند قصابان سعی کرده‌اند هیچ‌گونه افزایش قیمتی را به خاطر بالا رفتن هزینه‌ها اعمال نکنند، اما باید به این نکته توجه کرد که با ادامه این روند به مرور شاهد تعطیلی قصابیها و بیکاری فعالان این عرصه خواهیم بود.

استفاده از مواد غذایی بهداشتی و بسته‌بندی شده، از انتظارات به‌حق مردم است

این در حالی است که مسئولان استان زنجان، فعالیت کشتارگاه صنعتی را به صلاح استان می‌دانند، به‌طوری که در مراسم افتتاحیه این واحد صنعتی، استاندار زنجان تأکید کرده بود که اداره کشتارگاه صنعتی، کار دولت نیست.

"محمد رئوفی‌نژاد" تصریح کرد: سلامت، بهداشت محیط زیست و استفاده از تکنولوژی روز در سطح کشور، از مهمترین اهداف راه‌اندازی این مجموعه است.

وی با بیان این‌که در گذشته کشتارگاهها در دسترس قصابان و در مرکز شهرها مستقر بودند، خاطرنشان کرد: با پیشرفت جوامع، استفاده از مواد غذایی بهداشتی و بسته‌بندی شده، از انتظارات به‌حق مردم است.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با بیان این که این کشتارگاه یکی از بزرگترین کشتارگاههای صنعتی کشور محسوب می‌شود، یادآور شد: خوشبختانه مردم جایگاه بهداشت و کیفیت مواد غذایی را در سبد کالا درک می‌کنند و بدین جهت حاضرند هزینه بیشتری را برای مواد غذایی و مایحتاج سالم و باکیفیت پرداخت کنند.

نامناسب بودن جانمایی کشتارگاه صنعتی زنجان

یکی از موارد مورد اعتراض قصابان و چوبداران در رابطه با فعالیت کشتارگاه صنعتی زنجان، جانمایی نامناسب و دسترسی نداشتن آسان به محل این کشتارگاه است.

رئیس اتحادیه قصابان زنجان با اشاره به این موضوع، گفت: با توجه به این‌که قصابان باید دام خریداری شده را با پرداخت هزینه بالا به محل کشتارگاه جدید منتقل کنند و برای حمل لاشه نیز همین پول باید هزینه شود، به همین خاطر معتقدند محل فعلی مناسب نیست، چرا که به طور ناخودآگاه باعث افزایش قیمت تمام شده گوشت می‌شود.

"بیات" تصریح کرد: باید قبل از واگذاری زمین به این سرمایه‌گذار، همه جوانب کار را می‌سنجیدند تا هم‌اکنون هیچ کس دچار مشکل نشود.

وی با تأکید بر این که قصابان و چوبداران زنجانی مخالف فعالیت این کشتارگاه نیستند، افزود: معتقدیم باید کشتارگاه قدیمی زنجان که به تازگی تجهیز شده، در کنار کشتارگاه صنعتی جدید فعالیت خود را ادامه می‌داد.

کشتارگاه جدید نیاز همه شهرستانهای استان زنجان را فراهم خواهد کرد

هر چند "محمدرشید کرمی"، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان مخالف این ادعا بوده و معتقد است: با جانمایی مناسب، کشتارگاه جدید نیاز همه شهرستانهای استان را فراهم خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با فعالیت این واحد صنعتی، شاهد رشد و شکوفایی استان در حوزه کشتار، بسته‌بندی و صدور گوشت به سایر استانها خواهیم بود.

این روزها کم نیستند صاحبان واحدهای پذیرایی که برای تأمین گوشت موردنیاز، مجبور به مراجعه به یکی از شهرهای اطراف می‌شوند.

مدیر یکی از رستورانهای شهر زنجان، پس از تعطیلی تعدادی از قصابیها در اعتراض به تعطیلی کشتارگاه نیمه‌صنعتی زنجان، گفت: برای تهیه گوشت با مشکل مواجه شده و مجبور به سفر به یکی از شهرهای اطراف جهت خرید گوشت قرمز شدم.

وی بیان کرد: قبل از اینکه مشکلی در رابطه با افزایش یا کمبود گوشت در استان به وجود آید، باید مسئولان چاره‌ای بیندیشند، چرا که مردم در این میان متضرر می‌شوند.

اما "مجید مصطفوی"، معاون بازرگانی داخلی سازمان بازرگانی استان زنجان با رد ادعای کمبود گوشت در بازار به دنبال تعطیلی برخی قصابیها، گفت: گوشت مورد نیاز به اندازه کافی در سطح بازار موجود است.

وی تصریح کرد: گوشت مورد نیاز بازار به‌صورت بسته‌بندی در مراکز فروش موجود است و مردم در این رابطه نباید نگرانی داشته باشند.

مصطفوی با تأکید بر این که هیچ‌گونه افزایش قیمتی نیز طی چند روز گذشته گزارش نشده است، افزود: باید هرچه سریع‌تر مشکلات موجود در این حوزه برطرف شود، تا مردم نیز با مشکل احتمالی مواجه نشوند.

رئیس اتحادیه قصابان زنجان نیز در خصوص تعطیلی قصابیهای این شهر، گفت: در شرایط فعلی دلیلی ندارد که فعالان این عرصه به‌خاطر افزایش هزینه‌های تمام‌شده، متضرر شوند؛ اگر کسی در استان پاسخگو نباشد، قطعاً مراتب را به مقامات کشوری گزارش می‌کنیم.

تعطیلی تعدادی از قصابیهای فعال در سطح شهر زنجان و اختلاف‌نظر در رابطه با فعالیت کشتارگاه نیمه‌صنعتی در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان، برنامه‌ریزی وسیعی برای کنترل قیمت محصولات موردنیاز مردم دارند و با توجه به ادامه این روند، این احتمال وجود دارد که مردم با افزایش یکباره قیمت گوشت مواجه شوند. این موضوع ضرورت رفع مشکلات موجود در این زمینه را بیش از پیش نمایان می‌کند، چرا که در صورت بی‌توجهی به این موضوع، مصرف‌کنندگان بیش از همه متضرر خواهند شد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زنجاني
|
-
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
0
0
موضوع اصلي اين است كه ....... وقتي قرار بود كشتارگاه زده شود آن محل را برده است در زمين يكي از .............درمسافت خارج از شهرواين ........ خود باعث شده است كه هم زمين خود در بيابان را بفروش و هم الان بخاطر قيمت ..........كشتارگاه است وقصابان چون از اين موضوع اطلاع پيداكردندو........را ذينفع دراين معامله اقتصادي ميدانند معترضند.مسافت كشتارگاه بخاطر اين...........بسيار طولاني شده است....... هم اسمش .......... است.
دامپزشك بخش خصوصي دكتر و
|
-
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
0
0
با سلام و احترام / بیننده محترم / در صورتی که مایل هستید اطلاعاتی از این قبیل منتشر شود حتماً نام کامل و شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا پس از دریافت مستندات نسبت به اطلاع رسانی اقدام گردد. این موضوع در خصوص وضعیت تلفات ناشی از بیماریها است اما در خصوص مواردی که جنبه حقوقی دارد حتماً می دانید که وظیفه دستگاه قضایی است و می توانید پس از طرح شکایت یا ادعای خود این موضوع را در مراجع ذیربط و ذیصلاح پیگیری فرمایید. با تشکر از توجه شما - محمد لطفی زاده / مدیرمسئول حکیم مهر

آقاي دكتر لطفي زاده چرا به اين موضوع بسيار مهمي كه آبروي دامپزشكي را در زنجان بخاطر بده بستان .......... و ....... و همچنين شراكت ......... دراين امر شده است رسيدگي نميكنيد و اطلاع رساني نميكنيدتاكي بايد شاهد اين آبرو ريزي ها باشيم در زنجان اوضاع بيماريها و تلفات طيور وخيم است.ميدانيد برونشيت و آنفولانزا در استان بيداد ميكند وتلفات را سرژوش ميگذارند.شما هم بايد بخاطر سانسور مطالب و عدم رسانه اي كردن موضوع بايد جواب پس بدهيد.از قصابان زنجان و دامداران و مرغداران زنجان بپرسيد اطلاعات كامل به شما ميدهند.
نظر شما
ادامه