کد خبر: ۶۴۳۳۳

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: آلودگی نفتی موجود در منطقه سرخون به حدی است که نمی‌توان مجوز ماهی‌ریزی در مزارع شیلات منطقه صادر کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد اسدی» روز سه‌شنبه افزود: آزمایش‌های متعددی در دوره‌های زمانی مختلف از آب چشمه‌های منطقه نمونه‌برداری شده و جواب تمامی آزمایش‌ها آلودگی نفتی را ثابت کرده است.

وی ادامه داد: علت آلاینده‌های نفتی نفوذ کرده در آب نه تنها از حادثه اخیر ترکیدگی لوله نفت بوده بلکه ناشی از نشت نفت به مرور زمان طی سال‌های گذشته است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تا زمانی که نتیجه آزمایش‌ها حاکی از آلودگی نفتی در آب مورد استفاده مزارع شیلات باشد مجوز ماهی‌ریزی و فعالیت به مردم منطقه داده نمی‌شود چرا که سلامت مردم به خطر می‌افتد.

به گزارش ایرنا، بنا بر گفته مدیرکل شیلات چهارمحال و بختیاری نخستین آلودگی نفتی در مزارع شیلات منطقه سرخون از سال ۹۰ شروع شد.

براساس برآورد در سال ۹۰ بر اثر نشت نفت از تلمبه‌خانه چهار میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال خسارت به چهار مزرعه پرورش ماهی سرخون این شهرستان وارد شد که ۴۵۰ هزار بچه ماهی بین ۱۵ تا۲۰ گرم و ۴۰۰ هزار تخم چشم زده از بین رفت.

در سال ۹۵ نیز بر اثر ترکیدگی و نشت نفت ۱۴۸ تن ماهی در مسیر و بستر چشمه و رودخانه سرخون دلیل آلودگی به نفت خام از بین رفت و فعالیت ۵۷ مزرعه پرورش ماهی سردآبی در مسیر و بستر چشمه و رودخانه سرخون شهرستان تعطیل شد.

بنا بر اعلام اداره‌کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری وقوع حادثه و نشت نفت در منطقه سرخون شهرستان اردل از سال ۵۳ تاکنون هشت بار رخ داده است.

در تازه‌ترین مورد آن روز یکشنبه ۲۳ آذر سال ۹۹ بر اثر شکستگی خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار رخ داد.

این حادثه منجر به ورود نفت به رودخانه سرخون و اراضی اطراف آن به طول ۶ کیلومتر شده است که در پی آن برخی مناطق نیز به سبب پخش گاز ناشی از نفت رها شده، دچار آتش‌سوزی شد که با تلاش نیروهای امدادی و آتش‌نشانی یک روز پس از این حادثه به طور کامل مهار شد.

قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در مسیر خط انتقال نفت مارون به اصفهان، سال‌هاست که مردم منطقه میانکوه به ویژه شهر سرخون وروستاهای اطراف آن را با مشکلاتی روبرو کرده است.

بخش میانکوه از بخش‌های شهرستان اردل است که تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۱۵۰ کیلومتر و تا اردل مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

 

نظر شما
ادامه