کد خبر: ۶۴۳۲۳

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه با اشاره به برخورد یک قلاده خرس قهوه‌ای با خودرو در محور اسلام‌آبادغرب به ماهیدشت در بامداد ۱۳ اردیبهشت، گفت : پس از ۲ هفته تیمار و مراقبت ویژه، با حضور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور این خرس رهاسازی و سرانجام به آغوش طبیعت بازگشت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «فریدون یاوری» روز دوشنبه در این خصوص افزود: از همان ساعات اولیه حادثه، محیط‌بانان و دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در محل حادثه حضور یافتند و نسبت به بررسی موضوع و اقدامات لازم برای نجات خرس قهوه ای اقدام کردند.

وی با اشاره به اینکه این قلاده خرس قهوه ای نر و بالغ بوده که بر اثر برخورد با خودروی ماکسیما در محور اسلام آبادغرب به ماهیدشت دچار شکستگی از ناحیه دست شده بود، ادامه داد: بلافاصله عملیات بیهوشی بر روی خرس قهوه ای توسط دامپزشک اداره کل صورت گرفت و نسبت به جابجایی حیوان مذکور به مرکز قرنطینه حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای مداوا اقدام گردید.

او تصریح کرد: بلافاصله خرس قهوه ای در کلینیک نبض استان مورد جراحی از ناحیه دست قرار گرفت و پس از عمل جراحی به منظور مراقبت ویژه به مرکز قرنطینه حیات وحش منتقل شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه افزود: پس از ۲ هفته تلاش شبانه روزی و مراقبت ویژه بوسیله محیط بانان و تزریق داروهای آنتی بیوتیکی توسط دامپزشک اداره کل، شرایط لازم برای رهاسازی خرس قهوه ای پس از بهبودی کامل محیا شد.

وی گفت: سرانجام حیوان مذکور روز گذشته و با حضور سرهنگ محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان و محیط بانان استان در زیستگاه اصلی خود رهاسازی و به آغوش طبیعت بازگشت.

یاوری اظهار داشت: استان کرمانشاه یکی از زیستگاه های مهم خرس قهوه ای در غرب کشور است که ضروریست رانندگان وسایل نقلیه هنگام تردد به ویژه در ساعات شبانگاهی سرعت مطمئنه را رعایت کنند تا از بروز حادثه با حیات وحش منطقه پیشگیری بعمل آید.

۱۲ کبک وحشی رهاسازی شدند

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود از کشف، ضبط و رهاسازی ۱۲ قطعه کبک وحشی از دست شکارچیان متخلف خبر داد و گفت: در پی گزارش واصله از سوی دوستداران محیط زیست استان مبنی بر نگهداری کبک وحشی در منزل از سوی افراد متخلف در کرمانشاه، یگان حفاظت محیط زیست استان پس از اخذ دستور قضایی و حکم ورود به منزل، موفق به کشف و ضبط ۱۲ قطعه کبک وحشی و چندین قفس چوبی از متخلفین شکار و صید شدند.

یاوری با اشاره به اینکه برای افراد خاطی پرونده تخلف تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی ارجاع شد افزود: این ۱۲ کبک در زیستگاه های اصلی خود در طبیعت رها شدند.

وی در پایان از عموم مردم طبیعت دوست استان درخواست کرد در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی مراتب را با شماره تلفن گویا ۱۵۴۰ در میان بگذارند.

 

 

نظر شما
ادامه