کد خبر: ۶۴۲۶

حکیم مهر - دانشمندان در سیبری موفق به کشف جمجمه یک سگ 33 هزار ساله شدند که نشان‌دهنده شواهدی از اهلی کردن این گونه حیوانات در این منطقه بوده است.

این جمجمه که توسط یک تیم بین‌المللی در کوهستان‌های «آلتای» سیبری کشف شد متعلق به سگی است که مدت زمان اندکی پس از آخرین عصر یخبندان زندگی کرده اما شباهت‌های اندکی با سگ‌های امروزی داشته است.

دانشمندان معتقدند اگرچه پوزه این سگ هم اندازه پوزه سگی هزار ساله است که در منطقه «گرینلند» کشف شده اما دندان‌های آن شبیه به گرگ‌های اروپایی است.

با این وجود، «سوزان کراکفورد» از جمله محققان این تیم بین‌المللی معتقد است: گرگ‌ها معمولا اهلی نمی‌شوند بلکه فرآیند تبدیل شدن گرگ به سگ فرآیندی طبیعی بوده است.

به گفته این دیرینه‌شناس: در آن دوران، انسان‌های برای رفع نیاز خود شمار زیادی از حیوانات را شکار کرده و تلی از استخوان آن‌ها را برجای می‌گذاشتند که این امر موجب تحریک و جذب گرگ‌ها می‌شد.ازاینرو در میان این گرگ‌‌ها، آن دسته‌ای که خطر کمتری ‌داشتند رفتارهای سگ مانند را از خود بروز می‌دادند.

محققان امیدوارند، این کشف، رازهای دیگری از نحوه اهلی شدن حیوانات درنده به دست انسان را برای آن‌ها بازگو کرده و تاریخ رام کردن حیوانات را روشن‌تر سازد.

 

نظر شما
ادامه