کد خبر: ۶۴۲۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اردبیل و بیرجند

 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل خبر داد:
معدوم شدن 93 تن فرآورده‌های دامی آلوده در اردبیل


مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: بیش از 93 تن فرآورده‌های خام دامی آلوده و غیر‌بهداشتی در استان اردبیل کشف و معدوم‌ شد.

دکتر صادق صالحی در جریان بازدید از کشتارگاه صنعتی اردبیل اظهار داشت: طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی دامپزشکی بر فرآورده‌های خام دامی آغاز شده و این طرح همچنان با جدیت در ماه مبارک رمضان نیز ادامه پیدا می‌کند.
وی گفت: در اجرای این طرح 62 بازرس بهداشتی در قالب 30 گروه ثابت و سیار در استان بسیج شدند تا این نظارت و بازرسی‌ها را انجام دهند.
این مسئول اظهار داشت: در این بازدید بازرسان ما از سردخانه‌ها، کارخانه‌های فرآوری، بسته‌بندی،‌ کشتارگاه‌های دام و طیور، خودروهای حمل و کلیه فروشگاه‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی خام دامی به صورت مستمر بازدید کرده و در جریان فعالیت آنها قرار می‌گیرند.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در ادامه به برخی از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان اشاره کرد و بیان داشت: مصرف‌کنندگان تا زمانی که از سلامت گوشت قرمز و سفید مطمئن نباشند در مصرف آن باید احتیاط بیشتری به خرج دهند چراکه گوشت خارج از چهارچوب ذبح شده قابل مصرف نبوده و از سلامت کافر برخوردار نیست.
صالحی فعالیت یک کشتارگاه صنعتی و 12 واحد کشتارگاه سنتی را در استان یادآور شد و ابراز داشت:‌ ما در یک برنامه‌ریزی دقیق و مستمر تلاش می‌کنیم کشتارگاه‌های سنتی را تعطیل و تمام گوشت مورد نیاز را از طریق کشتارگاه صنعتی تامین کنیم.
وی علت اصلی اقبال نداشتن قصابان برای عرضه گوشت کشتارگاه صنعتی را هزینه ایاب و ذهاب هم برای دام زنده و هم لاشه کشتار استحصال شده اعلام کرد و بیان افزود: ما سعی می‌کنیم با یک راهکار مناسب رضایت‌مندی و اقبال قصابان را برای تامین گوشت از کشتارگاه صنعتی فراهم کنیم.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در ادامه بیان داشت: ‌از یک هزار و 709 عامل بیماری شناسایی شده 832 بیماری مربوط به بیماری مشترک انسان و حیوان است به طوریکه ابتلا به تب مالت از شایع‌ترین و بیشترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

 

--------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند:
یک تن فرآورده دامی غیربهداشتی در بیرجند معدوم شد


رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند از ضبط و جمع‌آوری مقدار یک تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی از مراکز عرضه سطح شهرستان بیرجند طی ماه گذشته خبر داد.

سعید افتخاری‌مقدم از 321 بازدید بهداشتی توسط کارشناسان دامپزشکی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در تیرماه سال جاری خبر داد.
وی افزود: این مقدار فرآورده غیر بهداشتی شامل مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و گوشت قرمز از 34 مرکز عرضه فرآورده‌ها کشف و معدوم شد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند با اشاره به آغاز طرح نظارت بهداشتی دامپزشکی در ایام ماه مبارک رمضان خاطر نشان کرد: اکیپ‌های سیار دامپزشکی در دو شیفت کاری صبح و بعد از ظهر نظارت و بازرسی بهداشتی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی شهرستان را برعهده دارند.
افتخاری‌مقدم با بیان اهمیت مصرف فرآورده‌های سالم و بهداشتی در سفره غذایی شهروندان، تصریح کرد: دامپزشکی با افراد متخلف که به هر نحو بهداشت و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند، برخورد قاونی می‌کند.

 

 

نظر شما
ادامه