کد خبر: ۶۴۰۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، نور، همدان، شهربابک و ریگان

 

توزیع گسترده و رایگان مواد ضدعفونی کننده توسط اداره کل دامپزشکی استان قزوین

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان البرز از توزیع رایگان و گسترده مواد ضدعفونی کننده خبر داد.

دکتر یدا... کلهر افزود : در راستای اجرای سیستم مراقبت بیماریهای آبزیان وهمچنین پیشگیری از بروز بیماری در مزارع پرورشی و افزایش سطح بهداشت آبزی پروری و بالابردن سطح بهداشت پرورش در زمان تولید و تشویق پرورش دهندگان به عدم استفاده از" مالاشیت گرین" ،شبکه دامپزشکی شهرستان البرز اقدام به توزیع  ماده ضد عفونی هالامید به صورت رایگان ،در بین پرورش دهندگان آبزیان نموده است. 

دکتریدا... کلهر در ادامه گفت:ضدعفونی کننده مزبور توسط کارشناسان این شبکه بصورت مستقیم در مزارع توزیع، ونحوه استفاده از آن بصورت چهره به چهره به مدیران مزارع پرورش آبزیان شهرستان، آموزش داده شده است.

دکتر کلهر در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد : در راستای اجرای طرح جامع بهداشت شیر و  ارتقاء سطح بهداشت عمومی و بهبودکیفیت شیر ،در مراکز تولید وجمع آوری شیر خام(روستایی _صنعتی) و همچنین شستشو و ضد عفونی مخازن نگهداری و سیستم جمع آوری شیر، قبل از فراوری و تولید ، این اداره،اقدام به پخش و توزیع سودسوز آور((NAOH  ،اسید ، موادضدعفونی و مواد شوینده  به مقدار 6500کیلو گرم و به صورت رایگان در بین دامداریها و مراکز جمع آوری شیر نموده است.

گفتنی است مصرف مالاشیت گرین در آبزیان باعث ایجاد مخاطراتی در انسان به عنوان مصرف کننده، خواهد شد که  "هالامید" به عنوان جایگزین، یک ماده ضدعفونی کننده بوده و در مزارع آبزیان جهت از بین بردن طیف وسیعی از میکرو ارگانیسم ها شامل باکتریهای گرم مثبت ،گرم منفی ،قارچها وویروسها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

--------------------------

 

رئیس دامپزشکی شهرستان نور خبر داد:
آغاز بازرسی فرآورده‌های دامی نور


رئیس دامپزشکی شهرستان نور از فعال سازی اکیپ بازرسی از فرآورده‌های خام دامی در ماه مبارک رمضان خبر داد.

مجید غلامپور در جلسه کارگروه بهداشت و سلامت این شهرستان اظهار داشت: این اکیپ از ساعت 8 صبح تا 20 شب علاوه بر اکیپ‌های بازرسی دائمی به‌صورت ویژه در طول ماه مبارک رمضان از تمام مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی بازرسی می‌کنند.
وی از شیوع بیماری تب خونریزی دهنده در فصل گرم سال خبر داد و گفت: این بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل بیماری‌زا، ویروس و عامل منتقل‌کننده کنه است.
رئیس دامپزشکی نور خاطرنشان کرد: کشاورز و دامدار برای جداسازی کنه از دام خود با دست بدون دستکش و محافظ اقدام می‌کند که خون آلوده کنه به وی منتقل می‌شود.
غلامپور از کنترل این بیماری در شهرستان خبر داد و گفت: به افراد مرتبط با دام از جمله دامداران، قصابان و کارگران کشتارگاه آموزش لازم داده شد.
وی اضافه کرد: همچنین تا پایان تیرماه 154 هزار و 800 متر مربع جایگاه دام،37 هزار و 735 راس گوسفند و بز، 14 هزار و 327 راس گاو با 520 لیتر سم سم پاشی و ضدعفونی شد.
رئیس دامپزشکی شهرستان نور تصریح کرد: در یک ماهه گذشته 12 مورد کشتار غیرمجاز به دادگاه معرفی و دو واحد قصابی غیرمجاز در چمستان تعطیل شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: برای کنترل و نظارت بیشتر مقرر شد تا برچسب تک روی لاشه‌ها نصب شود که تاکنون انجام نشده است.
غلامپور با اشاره به اینکه نمونه برچسب و نحوه نصب به کشتارگاه ابلاغ شده، ابراز داشت: این برچسب بهترین روش جلوگیری از کشتار غیرمجاز است زیرا نوع، جنس، تاریخ تولید لاشه درج و شماره رمز مربوط به قصابی نیز در این برچسب پیش‌بینی شده است.
وی از عدم نصب کوره لاشه‌سوز و ضعف مدیریت داخلی کشتارگاه و عدم بکارگیری کارگر مناسب در جابه‌جایی لاشه و حذف لاشه آلوده انتقاد کرد.
رئیس دامپزشکی شهرستان نور با اشاره به هدایت پساب کشتارگاه به تسویه خانه مربوطه و تقدیر از این اقدام از شهرداران شهرهای نور خواست با استفاده از خودروهای حمل گوشت بهداشتی و نظارت بیشتر در ارتقای سلامت شهروندان سهیم باشند.

 

---------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی همدان:
پرورش بوقلمون باید متناسب با تقاضا باشد

 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: میزان تقاضای مردم برای گوشت بوقلمون کم است.

دکتر" احمد کریمی مخصوص" عنوان کرد: میزان تقاضای مردم برای گوشت بوقلمون کم است؛ چرا که عواملی مانند هزینه اقتصادی و ذائقه مردم در آن تاثیرگذار است.

وی افزود: در حال حاضر چهار واحد پرورش بوقلمون در استان همدان وجود دارد که سه واحد آن فعال است و یکی از آنها در حال حاضر غیرفعال است.

وی افزود: گوشت بوقلمون به عنوان غذایی متنوع برای مردم استفاده می‌شود و میزان تقاضا نسبت به این نوع گوشت کم است.

وی عنوان کرد: بهتر است پرورش بوقلمون هماهنگ با میزان تقاضا باشد که در حال حاضر تعداد واحدهای پرورش بوقلمون در استان کفایت می‌کند؛ چرا که میزان تقاضای مردم بسیار کم است.

دکتر کریمی مخصوص عنوان کرد: در هر واحد سه هزار بوقلمون وجود دارد که با توجه به میزان تقاضا کفایت می‌کند.

وی گفت: نیوکاسل یکی از بیماریهای مهم در بین طیور به ویژه بوقلمون است که پرورش دهندگان بوقلمون باید توجه کامل به عمل واکسینه کردن و رعایت اصول بهداشتی داشته باشند.

دکتر کریمی مخصوص خاطر نشان کرد: این بیماری به سه حالت مختلف وجود دارد که می‌تواند دستگاه گوارشی، تنفسی و عصبی راتحت تاثیر قرار دهد که در صورت ابتلا موجود از پای درمی‌آید.

 

-----------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک اعلام کرد:
ممنوعیت خارج‌کردن مرغ از بسته‌بندی در فروشگاه‌ها


خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک گفت: خارج کردن مرغ از بسته‌بندی و عرضه آن به صورت غیر‌بسته‌بندی یا قطعه‌بندی شده در مرغ فروشی ممنوع است.

مجید اسدی اظهار داشت: کارشناسان و بازرسان دامپزشکی شهرستان شهربابک برای تأمین امنیت غذایی شهروندان در قالب اکیپ‌های ویژه بازرسی ماه مبارک رمضان بر تمام مراکز عرضه و فروش گوشت قرمز، مرغ، ماهی و کشتارگاه ‌دام نظارت دارند و با متخلفان مطابق قانون برخورد می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به استقبال گسترده عموم مردم برای تأمین مایحتاج و فرآورده‌های خام دامی و پروتئینی و نیز توزیع گسترده فرآورده‌های فوق به صورت تازه و منجمد در فروشگاه‌ها مراکز عرضه سطح شهر در ماه رمضان و احتمال سوء استفاده برخی از افراد سودجو به ویژه افراد دوره‌گرد و دست‌فروش برای عرضه فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی و ارزان قیمت از شهروندان محترم درخواست می‌شود، دقت لازم را داشته باشند.
اسدی گفت: تمام فرآورده‌های خام دامی از مراکز فروش و عرضه تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در حین خرید حتماً به تاریخ تولید، انقضا و مجوز سازمان دامپزشکی کشور توجه کنند.
رئیس دامپزشکی شهربابک افزود: در صورت مشاهده مواردی مانند عرضه گوشت قرمز بدون مهر دامپزشکی، عرضه گوشت از پیش چرخ شده، عرضه مرغ قطعه‌بندی شده فاقد هویت، حمل و نقل و عرضه انواع گوشت سفید و قرمز با وسایل فاقد سردخانه و عرضه فرآورده‌های بسته‌بندی شده غیرمجاز بدون تاریخ تولید، انقضا و کد دامپزشکی مراتب را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند تا برخورد قانونی و لازم با متخلفان صورت گیرد.
وی با بیان نکاتی که در هنگام خرید گوشت مرغ باید به آن توجه کرد، افزود: گوشت مرغ باید به رنگ سفید مایل به صورتی، دارای سفتی و قوام طبیعی و عاری از هرگونه تغییر رنگ، خونمردگی و آثار تورم باشد و هیچگونه بوی غیر طبیعی مانند ترشیدگِی، تعفن یا گندیدگی نباید از مرغ به مشام برسد.
اسدی بیان کرد: گوشت مرغی که به صورت منجمد عرضه می‌شود، باید به صورت منجمد نیز به دست مصرف کنننده ‌برسد‌، لذا نباید سطح آن لزج بوده و یا در درون نایلون بسته‌بندی خونابه و یا آب منجمد باشد و مرغ منجمد باید عاری از ‌آثار سوختگی ناشی از انجماد و یا قارچ‌زدگی باشد.
وی تصریح کرد: گوشت مرغ تازه یا منجمد باید در بسته‌های سالم، دست نخورده، دارای کد بهداشتی مجاز دامپزشکی، تاریخ تولید و انقضا مشخص عرضه شود و تبدیل مرغ از حالت انجماد به تازه در فروشگاه‌ها و فروش آن به صورت مرغ گرم ممنوع است.
اسدی خاطرنشان کرد: عمر ماندگاری گوشت مرغ تازه 72 ساعت و به صورت منجمد حداکثر 9 ماه است و تا حد امکان سعی شود، مرغ تازه و به اندازه نیاز روزانه یا حد‌اکثر هفتگی خریداری و از خرید به میزان زیاد و نگهداری آن در فریزر منزل برای مصرف ما‌ه‌های بعد خودداری شود.
اسدی گفت: خارج کردن مرغ از بسته‌بندی و عرضه آن به صورت غیر‌بسته‌بندی یا قطعه‌بندی شده در مرغ فروشی ممنوع است.

 

------------------------------

 

مدیر دامپزشکی ریگان هشدار داد:
احتمال بروز بیماری مرگبار اسیدوز در ریگان


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: با توجه به نزدیک شدن فصل برداشت خرما احتمال بروز بیماری مرگبار اسیدوز در بین دام‌های شهرستان ریگان وجود دارد.

حجت‌الله جعفری اظهار داشت: اسیدوز یکی از بیماری‌های شایع متابولیکی دام است که بر اثر مصرف بیش از حد گندم، جو، خرما و انگور که حاوی مواد قندی زیاد هستند، در دام ایجاد می‌شود.
وی افزود: مواد قندی در بدن حیوان تخمیر و موجب تولید مواد اسیدی می‌شود.
جعفری با بیان اینکه این باکتری‌ها از طریق وریدباب به کبد می‌روند و تکثیر می‌شوند، افزود: این امر به کبد آسیب می‌رساند و همچنین از طریق گردش خون موجب بروز عفونت در نقاط مختلف بدن حیوان می‌شود.
وی خوردن خرما توسط حیوان را یکی از دلایل بروز بیماری اسیدوز برشمرد و تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن فصل برداشت خرما و خطر بروز این بیماری در دام، دامداران باید در صورت مشاهده بیماری برای درمان دام به شبکه دامپزشکی مراجعه کنند.
جعفری بیان داشت: در سال گذشته تعدادی دام مبتلا به اسیدوز براثر سهل‌انگاری دامداران در ریگان تلف شدند.
وی گفت: دو گروه سیار و یک گروه ثابت برای بازدید و بازرسی از فرآورده‌های خام دامی در ماه مبارک رمضان در ریگان فعالیت می‌کنند.
به گزارش فارس، بیش از 200 هزار راس دام سبک و 14 هزار راس دام سنگین در شهرستان ریگان وجود دارد.
همچنین سمیه صادقی رئیس شبکه دامپزشکی بافت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با توجه به افزایش مصرف در ماه مبارک رمضان، ‌نیاز به بازرسی‌های ویژه ار مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی نیز افزایش می‌یابد تا سلامت مردم روزه‌دار در این ماه تأمین شود.
وی خاطرنشان کرد: شبکه دامپزشکی طی این ماه با تشکیل اکیپ‌های بازرسی در دو شیفت کاری صبح و عصر در مورد نظارت بر مراکز عرضه فعالیت می‌کند.
صادقی بیان کرد: درخواست ما از مردم این است که همکاری لازم را با اکیپ‌های بازرسی در صورت مشاهده موارد تخلف در این مراکز را به دامپزشکی اطلاع دهند.

 

 

نظر شما
ادامه