کد خبر: ۶۳۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - مدیر پژوهشکده فیزیولوژی و بیوتکنولوژی زنجان، گفت: استان زنجان با موافقت وزارت جهاد کشاورزی و در آینده نزدیک به عنوان قطب تحقیقات دام سبک کشور انتخاب می‌شود.

محمدطاهر هرکی‌نژاد با اعلام این خبر اظهار کرد: استان زنجان به عنوان یک منطقه کوهستانی و به دلیل برخورداری از مراتع بی‌شمار، شرایط مناسبی برای پرورش دام دارد. بنابراین در آینده بسیار نزدیک، این استان به عنوان قطب تحقیقات دام سبک کشور معرفی خواهد شد.

وی با بیان این‌که تحقیقات مؤثری در خصوص چند قلویی‌زایی در این پژوهشکده انجام شده است، گفت: با تزریق ژن‌های چندقلویی‌زایی به گوسفندهای افشاری این منطقه در آینده نزدیک شاهد سه و چهار قلویی‌زایی خواهیم بود.

هرکی‌نژاد با اشاره به نتایج مثبت این پروژه، خاطرنشان کرد: 90 درصد درآمد یک دامدار از فروش بره تأمین می‌شود، که اگر بتوان تعداد بره‌های متولد شده را افزایش داد به همان میزان می‌توان شاهد افزایش درآمد دامدار بود.

وی یکی از ویژگی‌های اصلاح نژاد گوسفندان افشاری را پایداری ژنتیکی آن دانست و گفت: با توجه به اینکه اصلاح ژنتیکی در بخش مولکولی دام صورت می‌پذیرد، بنابراین پایداری چند قلوزایی در نسل دام یکی از مزیت‌های قابل توجه این پروژه محسوب می‌شود.

مدیر پژوهشکده فیزیولوژی و بیوتکنولوژی دانشگاه زنجان با اشاره به دیگر ظرفیت‌های این منطقه تصریح کرد: استان زنجان در حوزه باغی و زراعی نیز از پتانسیل‌های خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال منطقه طارم به علت برخورداری از محصولات متنوع، خصوصاً زیتون مورد توجه نهادهای بین‌المللی مرتبط، خصوصاً فائو است. به طوری که در حال حاضر ایران در کنار کشورهای ترکیه و تونس به عنوان کاندیدای تأسیس سومین بانک ژن مربوط به زیتون معرفی شده است.

این مقام مسوول، گیاهان دارویی را از دیگر پتانسیل‌های استان زنجان دانست و خاطرنشان کرد: این استان به لحاظ کشت گیاهان دارویی و نیز برخورداری از نیروی انسانی متخصص و کارآمد در این حوزه، پتانسیل تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گیاهان دارویی را دارا است.

هرکی‌نژاد با بیان این‌که پژوهشکده فیزیولوژی و بیوتکنولوژی دانشگاه زنجان از سال 82 و زیر نظر مرکز رشد شروع به کار کرده است، گفت: این پژوهشکده در این چند سال علاوه بر اخذ رتبه الف کشوری، بیش از 20 طرح پژوهشی کاربردی را اجرا کرده و به سرانجام رسانده است.

وی خشکسالی را یکی از دغدغه‌های اصلی چند سال اخیر در کشور عنوان کرد و افزود: تحقیقات زیادی در این پژوهشکده در خصوص افزایش مقاومت گیاهان در برابر آفات و نامساعد بودن خاک انجام شده است که نتایج آن در آینده مشخص می‌شود.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یکی از همکاران
|
-
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
0
0

معلوم نیست که کدام ادعا را باید قبول کرد:

مراتع بی شمار استان زنجان یا خشکسالی را به عنوان یکی از دغدغه های چند سال اخیر؟

جای تأسف است ایشان به دلیل آشنایی با شرایط عملی و بهداشتی گوسفند داری در ایران، هنوز نمی دانند که دامداران در شرایط مرتعی از افزایش بره زایی به دلیل تلفات سنگین و عدم امکان تغذیه مناسب دل خوشی ندارند و لازم است که به گوسفندداری صنعتی که در تمام کتابهای پرورش گوسفند انتشار یافته در کشور هایی که خود از نظر مرتع بسیار غنی هسند، شرح داده شده است، روی آورد.

واقعیت تلخ این است با این وضعیتی که پیش آمده است گوسفند داری سنتی کشور روز به روز به سمت اضمحلال پیش خواهد رفت.

مقایسه کنید تعداد رو به کاهش تعداد دامهای سبک کشور را در دهه های اخیر.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
0
0
متاسفانه هيچ طرح و تحقيقي كه كمكي در توسعه و پيشرفت به دامدار صنعتي شود نيست و تمامي طرحها كه ادعا مي شود چه در كشاورزي و يا دامداري بصورتي محدود اجرا مي شود كه با اين وجود هيچ تحولي در صنعت دام صورت نمي گيرد...
نظر شما
ادامه