کد خبر: ۶۳۷۱

حکیم مهر - مدیر دامپزشکی شهرستان کرمانشاه گفت: امسال هیچ موردی از بیماری تب برفکی در این شهرستان مشاهده نشده است.

دکتر نادر پرور در خصوص این بیماری اظهار کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری مسری ویروسی است که به علت سرعت انتشار بالا و نیز زیان‌های اقتصادی که به صنعت دامپروری وارد می‌کند، اهمیت زیادی یافته است.

پرور ابراز کرد: این بیماری در گاو با تب و لرز آغاز و سبب کاهش اشتها می‌شود و به دنبال آن لاغری دام و کاهش تولید شیر بروز می‌کند.

وی افزود: این بیماری سبب کاهش تولیدات دامی می‌شود و بخش دامپروری در کشورهای درگیر بیماری ضررهای زیادی را به علت کاهش تولیدات و هزینه‌های درمان متحمل می‌شوند.

وی گفت: تب برفکی هفت تیپ دارد که سه تیپ A، O و Asia1 آن در کشور ما دیده شده است.

پرور اذعان داشت: گاو، گوسفند و بز به ترتیب حساس‌ترین دام‌ها دربرابر بیماری تب برفکی هستند، در حالی که تک سمی‌ها همچون اسب و شتر در برابر این بیماری مقاومند.

وی در خصوص نشانه‌ای این بیماری ابراز کرد: در این بیماری بر روی لب‌ها، زبان، لثه و محوطه داخلی دهان و همچنین بر روی تاج سم و بین دو سم و در برخی موارد بر روی پستانهای دام بیمار تاول‌ها و زخم‌هایی ایجاد می‌شود.

پرور در مورد راه های انتقا تب برفکی نیز گفت: این بیماری از طریق ترشحات دام بیمار مانند بزاق، شیر و ادرار انتقال می‌یابد و اگر اینگونه ترشحات با آب و علوفه دام در تماس باشد، منجر به انتقال بیماری می‌شود.

وی ادامه داد: تب برفکی همچنین از طریق باد، حشرات، بند پایان و پرندگان انتقال می‌یابد.

پرور گفت: دام مبتلا یا مشکوک به بیماری را باید از بقیه دام‌ها جدا کرده و زیر نظر دامپزشک درمان کنیم و در صورتی که شاهد تلفات باشیم بایستی لاشه دام‌های تلف شده را به طریق بهداشتی دفن کنیم. به این ترتیب که لاشه را می‌سوزانیم و یا آن را به شکل بهداشتی دفن می‌کنیم.

وی تصریح کرد: شیوه دفن بهداشتی به این ترتیب است که ابتدا لاشه را داخل چاه انداخته و روی آن آهک می‌ریزیم و سپس روی آهک را با خاک می پوشانیم. به این ترتیب در صورتی که بیماری تب برفکی علت مرگ دام باشد از شیوع آن جلوگیری می‌شود.

پرور گفت: در مناطق مستعد نسبت به این بیماری باید سیستم ایمنی دام را تقویت کنیم، به این ترتیب که باید آب و علوفه سالم در اختیار دام قرار دهیم و از جابجایی دامها خودداری کنیم.

وی تاکیدکرد: واکسیناسیون دامهای حساس قبل از ابتلا به بیماری اهمیت زیادی دارد و می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری داشته باشد.

پرور گفت: رعایت میزان (دوز ) مصرف در واکسیناسیون دام ها اهمیت زیادی دارد. به این ترتیب که تزریق پنج سی سی در گاو وگوساله و یک سی سی در گوسفند و بز کافی است و مصرف بیشتر و یا کمتر از این میزان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

وی تاکید کرد: واکسیناسیون گوساله زیر 2.5 ماه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چون سیستم ایمنی اینگونه دامها هنوز به اندازه کافی تکامل نیافته است.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه با بیان اینکه خوشبختانه در سال جاری هیچ موردی از این بیماری در شهرستان کرمانشاه دیده نشده است، مهمترین عامل در کنترل این بیماری را رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای عنوان کرد و گفت: سال گذشته اقداماتی از جمله درمان کانون‌های بیماری، ضدعفونی کانون و شعاع بیماری و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای را انجام دادیم که این اقدامات باعث کاهش بیماری در کل استان طی سالجاری شده است.

 

 

نظر شما
ادامه