کد خبر: ۶۳۴۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، همدان و کهگیلویه و بویراحمد

 

امضای تفاهم نامه آموزش های مهارتی بین ادارات کل دامپزشکی خراسان رضوی و فنی حرفه ای


تفاهم نامه آموزش های مهارتی بین مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی و مدیر کل فنی- حرفه ای این استان امضا شد.
دکتر سید علی علوی مقدم، با اعلام این خبر اهداف این تفاهم نامه را شامل؛ تدوین استانداردهای شغلی و آموزش مشاغل مرتبط با حوزه دامپزشکی و دامپروری، ارتقای کیفیت برنامه های مهارت آموزشی، ایجاد مهارت و ارتقای سطح علمی و مهارتی شاغلین بخش دام و طیور استان در شهر و روستا و تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه دامپزشکی و امور دامپروری دانست.


مسئول آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار داشت: برآورد نیاز آموزشی جهت پرورش دهندگان دام استان، تهیه بانک اطلاعاتی و تقویم آموزشی، تامین فضای آموزشی لازم و مناسب و تامین به موقع نیروی انسانی متخصص از جمله تعهدات دامپزشکی استان در این تفاهم نامه است و اداره کل فنی حرفه ای استان نیز متقابلا متعهد شده است تا برنامه ریزی جهت اجرای مطلوب دوره ها، همکاری در تدوین تقویم آموزشی سالیانه دامپزشکی، برگزاری آزمون ها و صدور گواهینامه های مهارت جهت قبول شدگان دوره ها را انجام دهد.
وی یادآور شد، جهت پیشبرد بهتر مفاد تفاهم نامه، کمیته راهبردی 6 نفره متشکل از نمایندگان دو اداره کل تشکیل شده است که از جمله وظایف آن پی گیری لازم برای عملیاتی شده مفاد تفاهم نامه، بررسی و تصویب تقویم آموزشی، ارزشیابی و نظارت بر اجرای برنامه آموزشی و بررسی نیازها و اولویت بندی تدوین استانداردهای مشاغل مرتبط با دامپزشکی عنوان شده است.

 

----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی همدان: در سه ماهه اول 90 تنها یک مورد ابتلا به تب مالت مشاهده شده است


مدیرکل دامپزشکی استان همدان از مشاهده یک مورد ابتلا به تب مالت در سه ماهه اول امسال در این استان خبر داد.

دکتر احمد کریمی مخصوص عنوان کرد: در سه ماهه اول سال جاری با خونگیری از چهار هزار و 279 دام گاو تنها یک راس گاو به بیماری تب مالت مبتلا بوده است.
وی افزود: این گاو با انجام آزمایشات لازم به کشتارگاه منتقل شده و برای اطمینان خاطر از جلوگیری از شیوع این بیماری گوشت آن به کارگاههای فرآوری منتقل شده چراکه این بیماری قابل انتقال و مشترک بین انسان و حیوان است.
وی اظهار کرد: بیماری تب مالت یک بیماری عفونی و قابل انتقال است که در اندامهای تناسلی نر و رحم جنس ماده جایگزین می شود در حالی که در صورت ابتلای دامها به بیماری تب مالت این بیماری در گوشت جایگزین نمی‌شود در حالی که گوشت آن به کارگاه فرآوری فرستاده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بروسلا شش سویه دارد، بیان کرد: بروسلا ملی‎تنسیس عامل بیماری تب مالت بوده که از طریق خوردن شیر، پنیر و لبنیات آلوده منتقل می‌شود.
کریمی مخصوص خاطرنشان کرد: این بیماری علاوه بر خوردن فرآورده‌های آلوده از راه پوست وارد بدن می‌شود و می‌تواند بیماری را انتقال دهد.
وی عنوان کرد: با توجه به این که کارکنان بخش فنی دامپزشکی تا سال 85 به بیماری تب مالت مبتلا می‌شدند و استان همدان دومین استان در سطح کشور در میزان ابتلا به این بیماری بوده است، بنابراین برنامه‌هایی انجام شد که جلوی پیشرفت و گسترش این بیماری گرفته شد.
وی تاکید کرد: در زمینه کنترل و پیشگری از بیماری تب مالت در همدان رشد مناسبی نسبت به گذشته داشته است.
کریمی مخصوص یادآور شد: هر سال دامهای حساس از قبیل بره، بزغاله و گوساله علیه این بیماری مایه کوبی و بیش از 90 درصد آنها واکسینه می‌شوند.
وی به راههای جلوگیری از این بیماری پرداخت و گفت: راه مقابله با این بیماری استفاده از فرآورده‌های جوشانده شده است چراکه عامل این بیماری به دما حساس بوده و در دمای بالا و با حرارت از بین می‌رود.
وی اضافه کرد: دامدارانی که دامهای آنها زایمان دارند باید موقع زایمان از دستکش و وسایل ایمنی به ویژه عینک استفاده کنند.
کریمی مخصوص در پایان گفت: با توجه به این که عموم مردم برای امور زیارت و مراسم جشن اقدام به خریداری گوسفند می کنند بهتر است برای جلوگیری از شیوع بیماریهای دامی تحت نظارت کشتارگاه اقدام به ذبح آن کنند و تا کنون استقبالی در این زمینه از سوی مردم نشده است.

 

---------------------------------------

 

تشدید نظارت های بهداشتی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد همزمان با ماه مبارک رمضان


با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نظارت خود را بر مراکز عرضه مواد خام دامی تشدید خواهد نمود.
دکتر صادقی، مدیر کل دامپزشکی استان با اعلام این خبر گفت: در ماه مبارک رمضان بمنظور حفظ سلامتی شهروندان، اکیپ های نظارت بهداشتی دامپزشکی موظف شدند بازرسی بهداشتی از مراکز عرضه، تولید، نگهداری و فرآوری مواد خام دامی مانند کشتارگاههای دام و طیور، سردخانه ها، رستورانها، قصابی ها، کبابی ها و ... را با شدت بیشتری اعمال نمایند که در این راستا بیش از 20 اکیپ ثابت و سیار کار نظارت بهداشتی را برعهده خواهند گرفت. وی از شهروندان خواست گوشت و سایر مواد پروتئینی موردنیاز خود را فقط از مراکزی که تحت نظارت دامپزشکی فعالیت می کنند تهیه نمایند.

 

نظر شما
ادامه