کد خبر: ۶۳۳۸۳

خرید و فروش ماهی بادکنکی که باعث مرگ بسیاری از مصری‌ها شده بود، ممنوع اعلام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ماهی بادکنکی یا کنه یکی از کشنده و سمی‌ترین  ماهی‌‌ها در جهان است و علی رغم ممنوعیت صید ماهی در مصر به دلیل خطر مهلکی که ایجاد می‌کند، بسیاری از تاجران اصرار دارند که ماهی بادکنکی را صید کرده و بفروشند. با وجود صید این ماهی در مصر هنوز هم در بسیاری از موارد مسمومیت گزارش می‌شود و بعضی از آن‌ها چند ساعت پس از مصرف منجر به مرگ می‌شود.

«دکتر عبدالحکیم ابراهیم»، استادیار و مدیر واحد تحقیقات ماهی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه زاگازیگ توضیح داد که  این ماهی قرمز و متوسط ​​سفید در بحرین زندگی می‌کند با  چشم‌های تیره و بزرگ و دهان کوچکی که شبیه دهان خرگوش‌ها شناسایی می‌شود. طول آن‌ها پس از رشد به ۵۳ سانتی متر می‌رسد و دارای باله‌های قوی است. وی افزود: به دلیل دندان‌های تیز و نوک تیز این ماهی به آن جوندگان هم گفته می‌شود؛ نام دیگر او ماهی بادکنکی است زیرا دندان‌هایش مانند یک خرگوش است.

مرگبارترین ماهی در جهان

دکتر عبدالحکیم تأکید کرد که ماهی بادکنکی دارای غدد سمی است و به همین دلیل به عنوان کشنده‌ترین ماهی در جهان شناخته می‌شود. سم این ماهی از نوع تترادوتوکسین است و در ۳ مکان مختلف بدن این حیوان « زیر پوست، نزدیک احشای بدن، و در کنار مدولا، و کبد» متمرکز شده است.

۳۹ گونه دریایی از جوندگان وجود دارد و ۲۸ گونه آن در آب شیرین زندگی می‌کنند. سم این ماهی در طی ۶ تا ۸ ساعت باعث مرگ می‌شود. علائم مسمومیت به وارد شدن سم این حیوان به بدن عبارت است از: درد شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال، ضعف عمومی و فلج عضلات، کم فشار خون، ضربان قلب پایین قلب، بی حسی، تنگی نفس و ممکن است به فلج یا ممکن است که به کما برسید.

وی افزود: با این حال اگر فروشنده ماهی سعی در تمیز کردن و پوست کندن این ماهی دارد باید توجه  باشد که این ماهی بادکنکی دارای غدد سمی است و باید آن را با دقت از بدن آن بیرون بکشد. اگر یادتان برود این غدد را خارج کنید ظرف چند ساعت کشته می‌شوید.

دکتر عبدالحکیم گفت: برخی از تاجران ماهی را پرت می‌کنند و آن را به صورت تکه‌های فیله می‌فروشند. اما باید توجه داشته باشید که اگر از این ماهی فروشی‌ها خرید می‌کنید، آن ماهی سمی نباشد. وی خاطرنشان کرد:  ماهی بادکنکی در مصر به دلیل سمی بودن و خطرناک بودن برای سلامتی شهروندان و بهداشت عمومی، صید و فروش آن ممنوع است.

علاوه بر این، وزارت بهداشت مصر هشدار‌های بسیاری را منتشر کرده و بازار‌ها مورد بازرسی قرار گرفته‌اند و در صورت وجود گزارش، تهیه و ضبط می‌شود و اقدامات لازم علیه بازرگانانی که آن‌ها را می‌فروشد اتخاذ می‌شود. دکتر عبدالحکیم با بیان اینکه سم این ماهی بر ماهیان اطراف تاثیر نمی‌گذارد، گفت: " این سم با پخت و پز به هیچ وجه از بین نمی‌رود."

 

نظر شما
ادامه