کد خبر: ۶۳۱۶

حکیم مهر - معاون اداری-پشتیبانی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از گسترش فعالیت های دامپزشکی در ابعاد مختلف از جمله، ارتقای امنیت غذایی خبر داد.
دکتر حمید افشاریان گفت: وجود بیش از 10هزار مرکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی در استان و افزوده شدن همه روزه بر تعداد این واحدها افزایش نظارت و بازرسی های دامپزشکی را در این جهت طلب می کند.
وی با اشاره به آمار 7 میلیون راسی دام سبک و 350 هزار راسی دام سنگین، سلامت این جمعیت عظیم دامی را بستر ساز و منشاء سلامت و امنیت غذایی جامعه خواند و یادآورشد: نظر به وجود گوشت و دیگر فرآورده های خام دامی در سبد غذایی روزانه خانوار لازم است تا دامپزشکی بیش از پیش در این جهت فعالیت های خود را در بخش های مختلف اعم از واکسیناسیون دام ها، ارتقای توان تشخیصی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، اطلاع رسانی به عموم و ... افزایش دهد.
دکتر افشاریان در ادامه به آمار ورود زائران ایرانی و خارجی به استان و مشهد نیز اشاره داشته و یادآور شد: این ایام نظیر؛ عید نوروز، تابستان، تاسوعا و عاشورای حسینی و ... و دیگر ایامی که ذبح دام در آنها بیشتر از سایر روزها صورت می گیرد نظیر عید قربان؛ نیز برهه ای است تا دامپزشکی از توان نظارتی و حاکمیتی خود برای پیش گیری از انواع تخلفات در حوزه
فرآورده های خام دامی و ... استفاده کند که این مهم با بکارگیری نیرو و تجهیزات مضاعف همراه است و همگام با این موارد باید در حوزه تشخیص سریع بیماری ها از ارتقای توان تشخیصی و آزمایشگاهی نیز بهره مند شد که تمام این موارد مستلزم وجود اعتبارات مناسب است.
معاون اداری-پشتیبانی اداره کل دامپزشکی استان در قسمتی دیگر از سخنان خود به بودجه زیارت اشاره کرد و خواستار آن شد تا استانداری و دیگر نهادهای ذیربط سهم دامپزشکی را در سلامت و ارتقای امنیت غذایی زائران و مجاوران در نظر داشته باشند و از اعتبارات این بودجه، سهمی نیز برای توسعه فعالیت های دامپزشکی که ارتباط مستقیم با سلامت جسمی و روحی جامعه دارد در نظر داشته باشند.

وی افزود: با توجه به ضرورت ارتباطات دوسویه و مردمی در پیش گیری از تخلفات فرآورده های دامی و نیز اطلاع رسانی از
موارد مرتبط با دامپزشکی تلفن 1512 و سامانه دریافت پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان به شماره 30001905 نیز فعال شده است.

 

 

نظر شما
ادامه