کد خبر: ۶۲۷۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کوهبنان و جنوب کرمان

 

رئیس شبکه دامپزشکی کوهبنان خبر داد:
تشدید مبارزه با بیماری هاری در کوهبنان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: مبارزه با بیماری هاری در شهرستان کوهبنان تشدید شد و صد درصد سگ‌های صاحب‌دار علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

محمود زین‌الدینی اظهار داشت: با عقد قرارداد با بخش خصوصی و نظارت بخش دولتی جمعیت گاو شهرستان کوهبنان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
وی بیان کرد: با انجام این عملیات که از تاریخ 23 خردادماه سال جاری آغاز شده در مجموع 2 هزار راس گاو و گوساله علیه بیماری ایمن شدند.
زین‌الدینی افزود: بیماری تب برفکی پراهمیت‌ترین بیماری دامی در کشور و از مسری‌ترین و زیان‌بارترین بیماری‌های دامی است که علاوه بر تلفات دام‌های جوان سبب افت تولید شیر، گوشت و تحلیل رفتن دام‌ها می‌شود و خسارت اقتصادی سنگینی متوجه دامداران می‌کند.
وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی به سهولت می‌تواند بین دام‌ها گسترش یابد، گفت: با انجام واکسیناسیون فراگیر تمام گونه‌های دامی حساس به بیماری و همچنین اعمال اقدامات قرنطینه‌ای و کنترل حمل و نقل دام می‌وان میزان درگیری بیماری را کاهش داد.
زین‌الدینی با اشاره به راه‌اندازی تولید واکسن تب برفکی در کشور بیان داشت: امیدواریم با قطع وابستگی به کشورهای خارجی و تولید واکسن بیش از نیاز کشور بتوانیم بیماری را در منطقه کاهش و در آینده به سمت ریشه‌کنی پیش برویم.
وی خاطرنشان کرد: دامداران با رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای از خرید هرگونه دام بدون هویت خودداری و بدومن اطلاع دامپزشکی، دامی را به دامداری‌های خود وارد نکنند.
زین‌الدینی همچنین از مبارزه با بیماری هاری در شهرستان کوهبنان خبر داد و بیان کرد: صد درصد سگ‌های صاحب‌دار علیه بیماری هاری واکسینه شدند.
همچنین سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان رابر گفت: در کمتر از یک ماه 2 هزار و 700 رأس دام سنگین در رابر بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
فاطمه موحدی با اشاره به اقدامات دامپزشکی در زمینه سلامت جمعیت دام کشور اظهار داشت: فاز اول واکسیناسیون همزمان تب برفکی در سال جاری در این شهرستان پایان یافت.
وی افزود: در این طرح همزمان که از 22 خردادماه سال جاری آغاز و تا 15 تیر ماه ادامه داشت، 2 هزار و 700 رأس دام سنگین در رابر بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
موحدی با بیان اینکه این بیماری سبب بروز خسارات سنگین به صنعت دامپروری می‌شود، تصریح کرد: دام‌های مبتلا به این بیماری با علائمی از قبیل تب بالا، وجود تاول در دهان و نوک پستان، آب‌ریزش از دهان و لنگش شناخته می‌شوند.
وی بیان کرد: با توجه به مسری بودن این بیماری و راه‌های انتقال فراوان آن دامداران باید مراقب باشند تا از جا‌به‌جایی بی‌مورد دام جلوگیری کنند و در صورت ضرورت هرگونه جابه‌جایی دام حتما با هماهنگی شبکه دامپزشکی صورت پذیرد.
موحدی با اشاره به اینکه واکسیناسیون این تعداد دام در سطح شهرستان و به صورت خانه به خانه انجام شده است، عنوان کرد: واکسیناسیون مجدد «راپل» دام‌هایی که برای نخستین بار واکسن دریافت کرده‌اند، برای ایمنی بیشتر نیز از 15 تیرماه تا 10 مردادماه ادامه دارد.
وی اذعان کرد: همه دامداران باید توجه داشته باشند تا با مشاهده هر یک از علائم این بیماری مراتب را سریعا برای رسیدگی به شبکه دامپزشکی شهرستان رابر گزارش کنند.

 

---------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:
جنوب کرمان فاقد کشتارگاه استاندارد است


مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان گفت: جنوب استان کرمان که شامل هفت شهرستان بزرگ و پر جمعیت است، کشتارگاه صنعتی و استاندارد ندارد.

علیرضا رجایی اظهار داشت: این منطقه دارای سه کشتارگاه در شهرستان‌های جیرفت، کهنوج و عنبرآباد است.
وی بیان کرد: کشتارگاه‌های شهرستان‌های کهنوج و جیرفت نیمه‌صنعتی و کشتارگاه شهرستان عنبرآباد به صورت سنتی مشغول به فعالیت هستند.
رجایی راه‌اندازی و نگهداری از کشتارگاه‌ها را از وظایف شهرداری‌ها عنوان کرد و افزود: به دلیل هزینه نشدن در این بخش این کشتارگاه‌ها از نظر لوازم و شرایط ساختمانی در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند.
وی تعداد این کشتارگاه‌ها را نسبت به جمعیت مناطق جنوب بسیار کم عنوان و تصریح کرد: تاکنون مکاتبات زیادی با شورای بهداشت شهرستان‌ها انجام داده‌ایم و اعلام کردیم که این وضعیت خطرناک و نامناسب است اما هیچگونه اقدامی از سوی این شوراها انجام نشده است.
رجایی ذبح غیرقانونی و غیربهداشتی را یکی دیگر از معضلات این منطقه دانست و خاطرنشان کرد: با بهداشت محیط،‌ شهرداری‌ها، شورای بهداشت و نیروی انتظامی شهرستان‌ها مکاتباتی در این مورد انجام شده است که باید پیگیری شوند.
وی اذعان کرد: شهرداری جیرفت در حال احداث ایستگاه نگهداری دام در این شهر است که کمک زیادی به بهبود وضعیت این امر می‌کند.
رجایی در مورد قاچاق و ورود غیرقانونی دام از استان‌های سیستان و بلوچستان بیان کرد: این دام‌ها که از کشورهای هم‌مرز با سیستان و بلوچستان وارد می‌شوند، قادر هستند، تمام بیماری‌های دامی مشترک و غیرمشترک را منتقل و در وضعیت دامپروری منطقه خلل ایجاد کنند.
وی گفت: این دام‌ها نژاد دام بومی و دو رگه منطقه را در خطر انقراض قرار می‌دهند و اداره کل دامپزشکی در مورد دفن بهداشتی دام در اپیدمی بیماری‌ها مصون است اما در دفن بهداشتی موردی اینطور نیست.
رجایی در مورد شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که در منطقه جنوب کرمان رخ داده است، اذعان کرد: تا حدودی موفق به کنترل این بیماری شدیم، اما این مشکل تا زمانی که دام به صورت قاچاق وارد می‌شود، پابرجا و خطر در کمین است.
وی بیان کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام‌های سبک منطقه مانند بز و گوسفند رخ داده و با تلفات سنگینی همراه بوده است.
رجایی افزود: به دلیل تردد غیرمجاز دام و عدم رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای در حمل و نقل دام به منطقه، درگیری دام‌ها با این بیماری بسیار شدید است.
وی بیان کرد: در سال جدید وقوع بیماری افزایش یافته و تلفاتی در این زمینه در تمام منطقه رخ داده است.
رجایی از انجام واکسیناسیون به منظور پیشگیری از انتقال بیماری در کانون‌های بیماری توسط دامپزشکی خبر داد و گفت: بهترین راه جلوگیری از عدم ابتلای دام‌ها به این بیماری رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای در ورود دام به گله‌هاست.
وی اذعان کرد: بزرگ‌ترین مشکلات موجود در منطقه جنوب کرمان اطلاع نیافتن عموم از خطرات ناشی از کشتار خانگی، کشتار غیرمجاز دام در معابر، نواقص کشتارگاه‌ها و عدم وجود کشتارگاه تمام صنعتی در منطقه، نبود سردخانه، مجهز نبودن خودروهای حمل گوشت به دستگاه‌های سرمایش است که دولت باید توجه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشد.
رجایی گفت: تأسیس کشتارگاه صنعتی، تجهیز کشتارگاه‌های موجود و فرهنگ‌سازی برای کشتار در کشتارگاه‌ها از جمله راه‌های مقابله با خطرات جدی است.

 

 

نظر شما
ادامه