کد خبر: ۶۲۶۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

دیدن گربه ها در حالی که گویی خمیری را ورز می دهند برای اکثر مردم دوست داشتنی است. آنها معمولاً روی پتویی نرم یا بر روی شکم شما چنان مشغول ورزدهی می شوند که گویی در این عالم نیستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITpet ، در بیشتر موارد این حرکات آنها همراه با صدای خرخر مخصوصشان است. معمولاً این حالت برای صاحبین گربه های خانگی تداعی احساس رضایت و خشنودی حیوانشان است. گاهی هم به نظر می رسد که گربه جای خوابش را راحت و آماده می سازد تا چرتی بزند. همۀ این تعابیر درست است اما هنوز هم این حالت رمزآلود و مبهم است. در این مقاله ما سعی داریم تا به شما بگوییم که ریشۀ این کار بانمک گربه ها چیست چرا انجامش می دهند و آیا این کار به معنی خوشحالی و رضایت گربۀ شماست و یا تنها از روی غریزه این کار را می کنند.

یکی از فرضیات برای ورز دادن گربه ها اینست که این حرکت یادآور روزهایی است که آنها بچه بودند. اگر دیده باشید بچه گربه ها هنگامی که از مادر خود شیر می خورند همین حرکت ورز دادن را انجام می دهند این حرکت آنها به تولید شیر مادر نیز کمک می کند.

شیر مادر حاوی هورمون ها و محرک های رشد دربرگیرندۀ اوکسی توسین است؛ اما تحقیقات نشان داده که این سطح از هورمون تنها در چند روز اول شیردهی وجود دارد و مقدار آن بسیار کاهش می یابد. اما از سوی دیگر تحقیقات حاکیست با مکیدن شیر اوکسی توسین آزاد می گردد. پس با نگاهی ساده می توان اینگونه استنباط کرد که این حرکت غریزی است و چنانچه با صدای خرخر همراه باشد به معنای رضایت حیوان است.

چرا گربه ها صاحب خود را ورز می دهند؟  

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم ورز دادن به نوعی یادآوری گربه ها از روزهای شیرخوارگی است. بنابراین چنانچه گربۀ شما هم همین عمل ورز دادن را روی شما انجام می دهد درست است که این عمل او غریزی و عاری از حس عاطفی است اما  نوعی احساس آرامش و عشق نسبت به شما در آن وجود دارد.

اما اگر ناخن های گربه تان را مرتب کوتاه نکنید این کار او می تواند دردآور باشد.

ورز دادن به منظور علامتگذاری برای قلمرو   

گربه ها بسیار به قلمرو خود اهمیت می دهند و عمل ورز دادن با پنجه ها باعث می شود تا بوی آنها آزاد شود. غدد عطری گربه ها در کف بالشتک های پنجۀ آنهاست و به وسیلۀ آنها می تواند با بقیۀ گربه ها ارتباط برقرار کند و بسیاری اطلاعات دیگر را دریافت کنند.

همچنین گاهی این عمل در گربه های مادۀ عقیم نشده به معنای آمادگی برای جفت گیری است. البته معمولاً چنانچه به این معنا باشد با علائم دیگر فحلی هم همراه است.

چگونه مانع ورز دادن های او شویم؟

در حالی که لزوماً نمی خواهید او را دلسرد کنید و به طور کل مانع این کار شوید، بایستی بدانید که راههایی هست تا حیوانتان را تشویق کنید که در زمان و موقعیت درست و بجا انجام دهد. بنابراین نکات زیر می تواند شما را راهنمایی کند:

ناخن های گربه تان را به طور مرتب (ماهانه) کوتاه کنید.

یک جای مشخصی را برای گربه تان در نظر بگیرید تا آزادانه و راحت به ورز دادن شکم شما مشغول گردد. گاهی اوقات تمام آنچه که نیاز دارند یک پتوی نرم و راحت در یک مکان استراتژیک خانه است.

نقطه ای از خانه را که مطلوب گربۀ شماست با جای خواب و پتوی مخصوصش به او اختصاص دهید.

از اسپری مخصوص  Feliway که حاوی فرومون های مصنوعی صورت گربه است و فضا را برای گربه تان به فضایی امن و راحت و دوستانه تبدیل می سازد در فضای اختصاصی او بزنید. این کار برای گربه های استرسی واقعاً مفید است.

می توانید از تشویقی ها برای حواس پرتی حیوانتان و مانع شدن او برای ورز دادن استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که هرگز گربه تان را تنبیه نکنید.

نکته: چنانچه نتوانستید مانع او شوید و یا حیوان اصرار به انجام کار خود داشت هرگز او را هل ندهید یا پرت نکنید! گربه ها حیواناتی سخت گیر و بدقلق هستند و چنانچه تجربه ای ناخوشایند داشته باشند به دست آوردن اعتماد دوبارۀ آنها سخت است.

ترجمه: ندا ترابی

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
0
1
عجب مطلب علمی بود!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
0
1
کاملا درسته...حقوق مسول فنی چی شد ؟
نظر شما
ادامه