کد خبر: ۶۲۶۴

حکیم مهر - عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: وقتی ظرفیت تولید داریم باید از تولیدکننده حمایت کنیم.

عباسعلی ناصریان با بیان این‌که شرایط باید به گونه‌ای باشد که تولیدکننده برای تولید تشویق شود، اظهار کرد: ‌واردات باید طوری باشد که به ضرر تولیدکننده نباشد. دادن بازار تولید به تولیدکنندگان خارجی منطقی نیست و تحت هر شرایطی باید از تولیدکننده حمایت شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که در کشور نیروی بسیاری برای تولید داریم، تصریح کرد: نوسان قیمت مواد غذایی بسیار زیاد است. به همین دلیل تولیدکننده نمی‌تواند برای یک سال برنامه‌ریزی کند و وقتی که ریسک تولید برای او زیاد می‌شود تمایلی برای آن ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ثبات بازار و تداوم منطقی آن را بسیار ضروری دانست و اظهار کرد: اگر قرار است قیمت نهاده‌ها بالا برود تولیدکننده باید آگاه شود تا بتواند برنامه‌ریزی کند همچنین باید بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار شود.

ناصریان افزود: در همه جای دنیا دولت‌ها روی مواد غذایی اساسی از جمله گوشت بسیار حساس هستند. در رابطه با این اقلام خوراکی قیمت‌ها نباید لجام گسیخته بالا و پایین برود.دولت و عوامل برنامه‌ریز و سرمایه‌گذار باید سیاست‌هایی را برای کنترل قیمت تنظیم کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت گوشت قرمز به دلیل قیمت بالای نهاده‌ها و مشکلات موجود برای تولید بالا است که اگر بازار مدیریت شود قیمت‌ها پایین می‌آید و این نه از طریق تفکرات و شیوه‌های سنتی بلکه از مسیر علم و دانش امکان‌پذیر است.

ناصریان در پایان عنوان کرد: وجود تشکل‌هایی که تولیدکننده، مصرف‌کننده و دولت در آن‌ها حضور داشته باشد بسیار حائز اهمیت است.

 

 

نظر شما
ادامه