کد خبر: ۶۲۴۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

حکیم مهر: رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ملایر اظهار داشت: به دنبال تبلیغات یک رستوراندار در فضای مجازی مبنی بر فروش و سرو غذاهای حرام از جمله اختاپوس، بلافاصله این رستوران مورد بازرسی قرار گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، چندی پیش یکی از رستورانهای ملایر تبلیغاتی مبنی بر فروش اختاپوس و جا دادن آن در منوی رستوران خود در فضای مجازی به راه انداخته و اعلام کرده بود که با توجه به استقبال مشتریان برای سرو اختاپوس و غذاهای دریایی، باید وقت قبلی گرفته شود.

با توجه به حرام بودن سرو و فروش این آبزیان بدون فلس از نظر دین اسلام و ممنوعیت فروش آن در ایران، سراغ رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ملایر رفتیم و پیگیر ماجرا شدیم.

 «دکتر ابراهیم نعمت‌گرگانی» درباره تبلیغاتی مبنی بر فروش اختاپوس در یکی از رستوران های ملایر اظهار کرد: پس از انتشار خبری مبنی بر فروش و سرو غذاهای دریایی مانند اختاپوس توسط یک رستوران دار، بلافاصله بازرسان اراده دامپزشکی از این رستوران بازدید کردند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ملایر با بیان اینکه در این بازرسی انبار و سردخانه های این رستوران بررسی شد، مطرح کرد: طی بازرسی های صورت گرفته هیچ یک از مواد غذایی تبلیغ شده، در انبار این رستوران یافت نشد.

وی ادامه داد: پس از چند دوره بازدید و اطمینان از عدم وجود هر گونه آبزی بدون فلس مانند خرچنگ یا اختاپوس در این رستوران، تذکرات لازم در زمینه رعایت شرایط تبلیغات در فضای مجازی به متصدی داده شد.

نعمت‌گرگانی به پشیمانی این رستوران دار از اقدام خود اشاره و خاطرنشان کرد: بازخورد منفی مردم در مقابل این تبلیغات، خود سبب پشیمانی رستوران دار و حذف این تبلیغات از فضای مجازی شده بود.

وی نسبت به اقدام مجدد در زمینه تبلیغ و فروش غذاهای حرام از جمله آبزیان بدون فلس هشدار داد و گفت: در صورت تخلف، برخورد قضایی و حقوقی لازم اعمال می شود و اداره دامپزشکی هیچ گونه مماشاتی در این زمینه که علاوه بر مسائل بهداشتی، از نظر شرعی حرام است، ندارد.

مردارخواری اختاپوس؛ یکی از دلایل حرام گوشت بودن آن

در ادامه یک مدرس حوزه علمیه در ملایر به خبرنگار ایسنا گفت: در اسلام خوردن اختاپوس چون فلس ندارد و از ماهیان مرده دریا تغذیه می کند، حرام است. البته دلایل علمی بسیاری از احکام اسلام به علت عدم تکمیل علم بشر، هنوز ناشناخته است.

 «لیلا بهزادی» به حکم خوردن گوشت ماهیان فلس دار در دین اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: بر مبنای روایات که تفاسیری از قرآن کریم هستند و اجماع (اتفاق نظر مراجع تقلید)، خوردن گوشت ماهیان فلس دار حلال است اما شناخت درست فلس و تشخیص ماهیان بدون فلس، از گزاره های تخصصی است که بدون دانش لازم نمی توان به آن دست یافت.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره)، آیت‌الله خامنه ای و آیت‌الله فاضل لنکرانی، نظر کارشناسان معتمد مبنی بر فلس دار بودن ماهی را برای حلال گوشت بودن آن کافی می دانند؛ همچنین مراجع عظام آقایان خویی، تبریزی، سیستانی، مکارم، بهجت، صافی و نوری همدانی نظر صیادان خبره را ملاک می  ‎‎دانند بنابراین هر دو گروه در مراجعه به کارشناسان خبره در زمینه تشخیص فلس دار بودن یا نبودن ماهی نظر مشترکی دارند.

بهزادی با بیان اینکه در چنین مواردی باید به نظر کارشناسی متخصصان مورد اعتماد عمل شود، تصریح کرد: همچنان که در مورد کوسه‌ماهی و ماهیان خاویاری به نظر این کارشناسان عمل شده است چراکه در نگاه عام تنها فلس دار بودن ماهی در ظاهر مد نظر قرار می گیرد در حالیکه ممکن است آن ماهی در اثر عوامل محیطی یا جهش های ژنتیکی، فلس خود را از دست داده باشد و حلال گوشت باشد که تشخیص آن به عهده کارشناسان مربوطه است.

وی در پایان یادآور شد: در بسیاری از متون علمی فلس ماهیان سبب حرکت سریع تر آنها در آب و نیز افزایش گردش خون شده که خود سبب سلامت بیشتر گوشتشان می شود که خود می تواند یکی از دلایل علمی حلال گوشت بودن ماهیان فلس دار در اسلام باشد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
6
اختاپوس که از ماهی مرده تغذیه نمیکنه
مسول فنی بهداشتی دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
1
اصفهان تعاونی بازار صفا خیابان کاوه خرچنگ داخل سینی وسط بازار موجوده
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
0
1
اختاپوس از کی تابحال از ماهی مرده استفاده میکنه ؟!
شوخیه ؟
نظر شما
ادامه